به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید علیرضا تکیه ای روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت:از این تعداد هشت هزار و 51 تن مرد و 12 هزار و 997 تن زن هستند، که پس از قرعه کشی 6 هزار و 450 تن از بین مردان و هفت هزار و 790 تن از بین زنان برای شرکت در اعتکاف پذیرفته شدند.
وی با بیان اینکه از بین مساجد محل برگزاری اعتکاف 16 مسجد ویژه زنان و هشت مسجد نیز مختص مردان است، در تبیین تفاوت این مراسم در قم با دیگر نقاط کشور گفت: علاوه بر برگزاری مراسم عمومی اعتکاف در این شهر مقدس، این مراسم به صورت مستقل برای دانشجویان و دانش آموزان دختر و پسر و همچنین با همکاری جامعه المصطفی برای اتباع خارجی نیز
ترتیب خواهد یافت.
وی افزود: مکان برگزاری اعتکاف دانشجویان دختر در مسجد دانشگاه قم و محل برگزاری دانشجویان پسر نیز مسجد مقدس جمکران است.
تکیه ای همچنین برگزاری جداگانه مراسم اعتکاف ویژه جانبازان و ایثارگران را نیز از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آئین اعتکاف در قم ذکر کرد، و افزود: این مراسم در مسجد الغدیر واقع در بلوار الغدیر قم برگزار می شود.
وی با اشاره به گردهمایی معتکفان از ساعت 17 تا 18:30 دقیقه روز شنبه 19 فروردین ماه در مصلای قدس م، افزود: در این همایش کلیه آداب و احکام اعتکاف و همچنین مسائل اخلاقی و سازو کارهای مربوط به آن برای معتکفان تبیین می شود.
تکیه ای همچنین زمان برگزاری مراسم آغازین اعتکاف و پذیرش معتکفان استان را بین ساعت 21 تا 24 روز دوشنبه 21 فروردین ماه دانست، و افزود: مراسم اعتکاف پس از استقرار معتکفان در مساجد و نیت کردن آنها با اقامه نماز صبح و زیارت آل یاسین آغاز می شود، و تا شامگاه پنج شنبه 23 فروردین ماه ادامه یافته و با قرائت زیارت ام داود و نیاش ویژه پایان می یابد.
وی همچنین با اشاره به ویژه برنامه های پیش بینی شده برای مدت زمان حضور معتکفان در مساجد قم افزود: ویژه برنامه ولادت امیرالمومنین (ع) و وفات حضرت زینب (س) با حضور استادان اخلاق و مداحان اهل بیت و همچنین خاطره گویی از زبان رزمندگان دوران دفاع مقدس و مدافع حرم از جمله برنامه های تدارک دیده شده برای این ایام است.
وی با اشاره به محدودیت مکان برای برگزاری مراسم اعتکاف افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با ستاد مرکزی ائمه جمعه کشور مقرر شده تعدادی ازمصلاهای کشور که ازقابلیت و ظرفیت لازم برخوردار هستند، پس ازخواندن صیغه مسجد برای اعتکاف مورد استفاده قرارگیرند.
رئیس ستاد مرکزی اعتکاف قم با یادآوری اینکه سال گذشته تعداد متقاضیان حضور دراعتکاف این شهر حدود 19 هزار تن بود، خاطرنشان کرد: درمراسم اعتکاف سال 95 ، 750 هزار تن در بیش از پنج هزار و 500 مسجد در کل کشور حضور پیدا کردند، و آمار شرکت کنندگان امسال اعتکاف در کشور نیز هنوز قابل پیش بینی نیست و باید از سوی سازمان تبلیغات اسلامی اعلام شود.
تکیه ای همچنین با بیان اینکه اعتکاف رجبیه همه ساله همزمان با ایام الابیض طی روزهای 13، 14 و 15 رجب در مساجد جامع کشور برگزار می شود، افزود: وقوف وحضور در مسجد و روز گرفتن 2 رکن اصلی تشکیل دهنده اعتکاف است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: به لطف انعقاد تفاهم نامه میان ستاد اعتکاف کشور و جامعه المصطفی این مراسم باشکوه در سال های اخیر وجه بین اللمللی پیدا کرده، به نحوی که سال قبل در 62 کشور برگزار شد.
قائم مقام ستاد مرکزی اعتکاف قم و عضو شورای پنجمین جشنواره علمی، فرهنگی و ادبی اعتکاف نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به برپایی این جشنواره با مشارکت 22 دستگاه کشوری و بین المللی، افزود: جامعه المصطفی العالمیه، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، سازمان مدارس اهل سنت خارج از کشور، سازمان ارتباطات اسلامی و موسسه جهانی آل البیت از جمله نهادهای جهانی برگزار کننده این جشنواره محسوب می شوند.
حجت الاسلام سید باقر تکیه ای چند منظوره بودن را از ویژگی های مهم این جشنواره برشمرد، و گفت: این جشنواره بر خلاف دوره های گذشته خود تک بعدی نیست، بلکه در سه بخش ادبی شامل شعر گویی، داستان و خاطره نویسی، هنری شامل عکاسی، تولید فیلم کوتاه و مستند سازی و همچنین علمی با سه موضوع مقاله، پژوهش و تالیف کتاب برگزار می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون فراخوان این جشنواره داده شده و زمان ارسال آثار نیز تا پایان ماه مبارک رمضان تعیین شده است، گفت: علاقه مندان می توانند آثار خود را به آدرس قم 45 متری صدوق، میدان مفید، کوچه 56، پلاک 25 دبیر خانه مرکزی این جشنواره ارسال، و یا در سایت etekaffestival.ir باگذاری کنند.
تکیه ای با اشاره به اینکه آئین پایانی و اختتامیه اولین و دومین این جشنواره در قم و سومین و چهارمین دوره آن نیز در تهران برگزار شده است، افزود: طی برنامه ریزی ها و هماهنگی های صورت گرفته با آستان قدس رضوی احتمالا مراسم پایانی پنجمین دوره این جشنواره و تجلیل از برگزیدگان در مشهد مقدس برگزار شود.
مراسم معنوی اعتکاف همه ساله با حضور خیل عظیم مومنین و متدینین به ویژه جوانان در ایام البیض یعنی روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب در سراسر کشور برگزار می شود.
اعتکاف در استان قم از حدود 80 سال گذشته از زمان مرحوم آیت الله حائری یزدی موسس حوزه علمیه آغاز شده است و روز به روز شاهد گسترش این مراسم معنوی در سایر نقاط کشور هستیم.
7403/ 6133/ خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.