اخبار مرتبط

مادرش که تعجبم را دیده می گوید: در لحظات هیجان و عصبانیت مدام با دستانش بال بال می زند، شکلک درمی آورد، بی جهت می خندد یا می گرید و منزوی است، از ورود به مکان های ناآشنا و یا رو در رو شدن با افراد جدید دچار ترس شده و حالش بدتر می شود.
روزهای اول تولدش فقط شاهد گریه ها و بی قراری هایی بودیم که شاید تا چند ساعت بی وقفه ادامه پیدا می کرد و وقتی شروع می شد با هیچ کاری نمی شد آرامش کرد.
بعدها که بزرگتر شد یک سری تفاوت هایی را در فرزندم نسبت به بقیه همسالانم احساس می کردم اما باز هم آنقدر جدی نبود چون به خاطر تجربه اول مادریم چندان نسبت به این تفاوت ها آگاهی نداشتم، هرچند که مادرم که دنیا دیده تر از من بود و برخی علایم را احساس کرده بود اما او هم این موضوعات را جدی نگرفته بود.
در زمان سه سالگی اش که در کنار علایم مختلف دیگر هنوز توان صحبت کردن نداشت توجهم به آگهی ها و فراخوان های بهزیستی در خصوص غربالگری یک اختلال ذهنی جلب شد و از سر کنجکاوی تصمیم گرفتم تست های آن را درباره فرزند پاسخ دهم، آیتم های مطرح شده در آن سوالات به طوری بود که در صورت پاسخ مثبت به چند مورد از آنها باید کودک را برای پیگیری تخصصی نزد روانشناس می بردم.
چندی بعد فرزندم را به مهد بردم و از مدیر آنجا شنیدم که پسرم تفاوت های خاصی با سایر همسالانش دارد که بهتر است برای تشخیص و پیگیری بیشتر به کلینیکی در تهران مراجعه کنیم.
وقتی موضوع را جویا شدم مدیر مهد پاسخ داد کودک در سه سالگی باید یک سری توانایی ها از جمله بازی با اسباب بازی، بازی با کودکان دیگر و کشیدن خطوطی روی کاغذ را به دست آورد اما کودک شما چنین مهارتهای تشخیصی را ندارد.
یا تردید و نگرانی مهرزاد را به کلینیک معرفی شده در تهران بردیم و پس از انجام چند تست نتیجه را به ما اعلام کردند، همان اختلالی که در غربالگری های بهزیستی به خاطر ترس از پذیرش آن از آن فرار می کردم، اختلالی ذهنی به نام 'اوتیسم' یا در خودماندگی، اختلالی که هنوز هم با گذشت چند سال از ورود آن به زندگی مردم هنوز زوایای پنهان زیادی دارد و اطلاعات چندانی از علت و یا درمان آن در دنیا وجود ندارد.
مادر مهرزاد پس از تعریف اختلال فرزندش در حالی که اشک به چشمانش جمع شده می گوید: نگهداری از فرزند مبتلا به اوتیسم بیشتر از حد تصور دشوار است، اوایل که اختلال او تشخیص داده شد پذیرش این موضوع برای من و سایر اعضای نزدیک خانواده مشکل بود، دلداری هایی که از اطرافیان درباره بهبود و درمان فرزندم می شنیدم شاید در ابتدا دلگرمی خوبی بود اما به تدریج باتوجه به ظهور علایم بیشتر و مطالعه حقابق دیگری در خصوص اوتیسم دلسردم می کرد.
اوایل رفتار با کودک دارای اوتیسم قدری سخت تر بود اما به مرور با توجه و دقت بیشتری که به خواسته هایش کردیم کم کم مواقع بیقراری و علت های آن را بیشتر درک می کردیم و الان این موضوع را مدیریت می کنیم البته رفتارهای کودکم هیچ گاه به طور کامل قابل پیش بینی نیست و حتی عادت های او هر از گاهی تغییراتی می کند.
این مادر کودک 6 ساله دارای اختلال اوتیسم که بیش از هر چیز نگران آموزش و تحصیل فرزندش است گفت: اگر بخواهم چند کلمه برای تعریف اوتیسم فرزندم بگویم این کلمات است؛ تکرار رفتار و عادات خاص، بی قراری و صبوری نکردن، وابستگی به اشیای خاص.
مادر مهرزاد می گوید فرزندم اوایل که هنوز علت اختلالش تشخیص داده نشده بود وقتی در اثر شیطنت با اجسام سخت برخورد می کرد مثل سایر کودکان احساس درد نداشت گویی که اصلا حواسش کار نمی کند و شاید بیشتر تصور ما این بود که چه فرزند قوی داریم.
این مادر ادامه می دهد نکته ای که در کنار تمام مشکلات فرزندم ما را ناراحت می کند عدم آگاهی جامعه نسبت به چنین اختلالی است به طوری که بسیاری از افراد حتی تحصیلکرده این اختلال را با عقب ماندگی ذهنی اشتباه می گیرند و یا در اثر عدم شناخت کامل صحبت ها و توصیه هایی می کنند که خانواده های این کودکان را آزار می دهد.

**نقص در ارتباط از مهم ترین علایم اوتیسم
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قزوین گفت: خصوصیات اصلی اختلال طیف اوتیسم با نشانه‌هایی در 2 زمینه رفتاری مشخص شده‌اند که شامل نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها و علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود هستند.
راحله جاتن افزود: اصطلاح طیف به این موضوع اشاره دارد که علایم این اختلال، بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی، بسیار متغیر هستند.
این مسئول گفت: این کودکان دارای طیف وسیعی از اختلالات روانشناختی و پزشکی هستند و تشخیص این اختلالات در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد.
وی اضافه کرد: علایم اختلال طیف اتیسم از حدود 2 سالگی مشهود است اما همیشه مدت زمانی طول می‌کشد تا خانواده و نیز فرد متخصص، اختلال را تشخیص دهد و با اینکه اختلال طیف اتیسم مادام العمر هستند اما فرد مبتلا با آموزش‌های مستمر می‌تواند از زندگی طبیعی‌تری برخوردار شود.
این مسئول یادآور شد: بخش زیادی از کودکان مبتلا به اوتیسم قادر نیستند از زبان به عنوان وسیله اصلی برقراری ارتباط با سایرین استفاده کنند، عدم به کار بردن ضمیر من از ویژگی های کلامی این کودکان است و از مسایل دیگر تکلمی، تکرار کلمات و جملات اطرافیان است.
به گفته جاتن ممکن است این کودکان در حواس پنج گانه نیز حساسیت های غیر معمول نشان دهند و هسته اصلی اختلال آنها در برقراری ارتباط است.
وی افزود: هر چقدر زودتر بتوان این اختلال را در یک کودک تشخیص داد، زودتر هم می‌شود از برنامه‌های درمانی برای کمک به این کودکان بهره برد و به علاوه هرچه برنامه درمانی منظم‌تر و دارای ساختار دقیق‌تری باشد، می‌توان نتایج بهتری را به دست آورد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قزوین افزود: نداشتن ارتباط چشمی، پرهیز از در آغوش گرفتن، تاخیر در شروع تکلم، عدم توجه به مسیری که دیگران اشاره می کنند، ناتوانی در ابراز احساسات از قبیل درد، گرسنگی و سرما، حرکات تکراری از قبیل چرخیدن، نوک پا راه رفتن، خنده و گریه بی دلیل، بازی های غیر معمول با اسباب بازی ها و مقاومت در برابر تغییرات محیطی از دیگر علایم متنوع اختلال اوتیسم است که از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است.

** حقایقی کم تر شنیده شده درباره اوتیسم
سال گذشته در یک کارگاه آموزشی برای مربیان مراکز بهزیستی بود که یک استاد ایرانی دانشگاه آلستر ایرلند شمالی حقایق جالبی از اختلال اوتیسم و تفاوت کودکان اوتیستیک ایرانی و خارجی ارایه داد.
دکتر سید علی صمدی در این کارگاه با بیان اینکه شیوع اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است گفت: حداقل 50درصد از افراد دارای اوتیسم دارای هوش متوسط و گروهی حتی بالاتر از سطح متوسط هستند به شرطی که جامعه نیز آگاهی کامل از اختلالات این افراد داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه با ابزار های امروز ما، از حدود 18 تا 24 ماهگی می توان علائم اوتیسم را تشخیص داد، اضافه کرد: اگر علائم خیلی شدید باشد حتی در زیر یک سالگی هم می توان اوتیسم را تشخیص داد.
صمدی ادامه داد: تصورات برخی جوامع از جمله آن که شیطنت ها و رفتارهای غیر طبیعی کودک را به خاطر جنسیت او بدانند و بگویند پسرها همه این طور هستند در زمان تشخیص اوتیسم موثر هستند.
وی اظهار داشت: در جوامع انگلیسی کودکان اوتیسم در صورت یک لمس سطحی پوست بدن خود از طرف دیگران واکنش نشان دهند اما در جامعه ایرانی که فرهنگ در آغوش گرفتن مرسوم است کودکان مبتلا به اوتیسم این واکنش را ممکن است نداشته باشند.
این متخصص گفت: کودکان مبتلا به اوتیسم از نظر بلوغ جنسی تفاوتی با سایرین ندارند اما تجویز دارو برای مبتلایان به اوتیسم در ایران ممکن است عوارض جانبی ثانویه ای چون اختلال در بلوغ، برانگیختگی خارج از قاعده و بلوغ دیررس را به دنبال داشته باشد.
وی همچنین به برخی تصورات نادرست در خصوص اوتیسم اشاره کرد و گفت: این تصورات که اوتیسم توسط مادران یخچالی ایجاد می شود، کودکان دارای ارتباط چشمی اوتیسم ندارند، کودکانی که اجتماعی هستند اوتیسم ندارند، تمام افراد دارای اوتیسم برای بهتر شدن تنها نیازمند عشق و محبت هستند و یا برای بهتر شدن نیازمند جدیت و انضباط بیشتر هستند و یا اینکه مبتلایان به اوتیسم می توانند کاملا درمان شوند همگی از افسانه ها و تصورات نادرست مربوط به اوتیسم است.

** 90 فرد مبتلا به اوتیسم تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند
مدیرکل بهزیستی قزوین نیز گفت: در استان قزوین تعداد افراد دارای اختلال اوتیسم تحت پوشش بهزیستی 90 نفر است.
علیرضا وارثی افزود: هم اکنون یک مرکز آموزشی و توانبخشی روزانه اوتیسم در استان و در شهر قزوین با ظرفیت 50 نفر فعال است که 38 نفر از کودکان دارای این اختلال به صورت یارانه ای در این مرکز حضور دارند.
وی اضافه کرد: میزان کمک هزینه یارانه پرداختی سازمان بهزیستی به مرکز اوتیسم برای هر فرد به شکل سرانه پنج میلیون و 500 هزار ریال است.
وارثی ادامه داد: میزان شهریه کل مرکز اوتیسم هفت میلیون و 700 هزار ریال و سهم مشارکت خانواده تا سقف 2 میلیون و 150 هزار ریال است.
مدیرکل بهزیستی قزوین با بیان اینکه طرح غربالگری اوتیسم همزمان با اجرای کشوری در استان قزوین از طریق هماهنگی با مرکز اوتیسم سینا اجرا می شود،افزود: خانواده ها می توانند برای هماهنگی شرکت در آزمون غربالگری با شماره تلفن 02833226845 مرکز اوتیسم تماس بگیرند.
وی اظهار داشت: در این برنامه، ضمن اطلاع رسانی و آگاه سازی گسترده درباره اختلال طیف اوتیسم، تمام کودکان دو تا پنج ساله مراجعه کننده به پایگاه های غربالگری و تشخیص، توسط والدین و با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش دیده از نظر احتمال دارا بودن علائم این اختلال، مورد سنجش و غربال قرار می گیرند.
وارثی یادآور شد: در صورت مشکوک بودن کودک به ابتلای این اختلال، توسط کارشناسان تخصصی آموزش دیده، مورد آزمون تشخیصی قرار خواهند گرفت و در صورت قطعی شدن تشخیص، کودک به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم استان جهت مداخلات مرکز محور و خانواده محور، ارجاع خواهد شد.
مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: با توجه به اینکه خانواده به عنوان عامل مهمی در افزایش سطح مداخلات اختلال اوتیسم به شمار می رود، این برنامه به عنوان برنامه ای خانواده محور در نظر گرفته شده است، بنابراین پس از تشخیص قطعی اختلال طیف اوتیسم برای تمام خانواده های دارای کودکان مبتلا به این اختلال، برنامه و بسته آموزشی تهیه شده به نام روزنه ارائه می شود تا روند مداخلات در درون مرکز و نیز در درون خانواده همپای هم پیش رود.
7388*3013
انتهای پیام

اخبار مرتبط

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.