با نزدیک شدن به عید سعید فطر برخی مراجع عظام تقلید از جمله آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، صانعی، جوادی آملی، محفوظی و محقق کابلی مبلغ زکات فطره و کفاره روزه سال 96 را اعلام کردند.

سایر مراجع تقلید از جمله رهبر معظم انقلاب، تا زمان انتشار این مطلب اطلاعیه ای در این زمینه صادر نکرده اند.

 

به گزارش جماران، در اطلاعیه های این مراجع تقلید آمده است:

 

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی

حجت الاسلام و المسلمین شمس مدیر دفتر حضرت آیت‎الله العظمی نوری همدانی«مد ظله» از اعلام مبلغ زکات فطره و کفاره روزه‌ سال 96 از سوی معظم‎له خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس، مدیر دفتر حضرت آیت‌ الله ‎العظمی نوری همدانی«مد ظله» بیان داشتند: با آرزوی قبولی طاعات و عبادات به اطلاع می‌رساند طبق نظر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته پرداخت قیمت 3 کیلو از گندم که شش هزارتومان است کفایت می‌کند.

وی افزود: چون از نظر معظم‌له قوت غالب قشری از انسان‌ها میزان است و اما اگر کسی خود مایل به پرداخت قیمت برنج باشد هر نوع از برنج باشد کافی است همچنین کفاره تأخیر یا عذر برای هر روز 2.000 تومان و عمدی  120.000تومان معین شود.

 

آبت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

از سوی حضرت آیت ‌الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله العالی) میزان زکات فطره و کفاره ماه مبارک رمضان مشخص و به کلیه دفاتر ایشان در سراسر کشور اعلام شد.

بر اساس اعلام نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ شش هزار تومان (6,000 تومان) و بر اساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ پانزده هزار تومان (15,000 تومان) و برنج ایرانی، مبلغ سی هزار تومان (30,000 تومان) اعلام شده است.

 کفاره روزه غیر عمد (عذر) برای هر روز مبلغ دو هزار تومان (2,000 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد برای هر روز مبلغ یکصد و بیست هزار تومان (120,000 تومان) است.

لازم به ذکر است که براساس مسأله 1492 رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.

 

آیت الله العظمی یوسف صانعی

زکات فطره سال 1396 برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شش هزار تومان (6000 تومان) و بر‌اساس قوت غالب برنج، مبلغ بیست و یک هزار تومان (21000 تومان) اعلام ‌شده است.

کفاره روزه غیر‌عمد (با عذر شرعی) برای هر روز مبلغ دو هزار تومان (2000 تومان) است که باید به ‌صورت نان تهیه و پرداخت شود. 

همچنین کفاره هر روزه عمد (معادل شصت روز) مبلغ یکصد و بیست هزار تومان (120000 تومان) است.

 

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی

در آستانه حلول ماه شوال و فرا رسیدن عید سعید فطر،  آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به استفتایی، نظر خود را درباره  میزان فطریه  اعلام کردند.

 پاسخ این مرجع تقلید به استفتاء میزان زکات فطره به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین

1) مقدار فطریه سه کیلو گندم, برنج, خرما و مانند آن یا پول آن که در هر مکانی قیمت خاص خود را دارد.

2)  فطریه کسی که اول مغرب شب عید (نه غروب) نانخور کسی محسوب شود بر او واجب است. صرف نان او را در شب عید بخورد کافی نیست بلکه باید نانخور او حساب شود. بنابراین مهمانی که فقط افطار کسی را می‌خورد و نانخور او محسوب نمی‌شود فطریه او بر میزبان واجب نمی‌شود.

3) کسی که پول فطریه را تا ظهر روز عید فطر ندارد قرض کردن بر او واجب نیست هر چند اگر قرض کند و اداء نماید صحیح است. البته اگر قرضی نکرده باشد, بعد از دریافت حقوق باید فطریه را بپردازد.

 

آیت الله العظمی آیت الله عباس محفوظی

بر اساس اعلام نظر آیت الله العظمی محفوظی (دامت‌برکاته)، زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شش هزار تومان (۶٠٠٠ تومان) و بر اساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ پانزده هزار تومان (١۵٠٠٠ تومان) و برنج ایرانی، مبلغ سی هزار تومان (٣٠٠٠٠ تومان) اعلام شده است.

همچنین کفاره روزه غیر عمد (عذر) برای هر روز مبلغ هزاروپانصد تومان (١۵٠٠ تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، کفاره روزه عمد نیز برای هر روز مبلغ نود هزار تومان (٩٠٠٠٠ تومان) است.

لازم به ذکر است که بنابر مسأله ١۵۵٩ رساله توضیح‌المسائل آیت‌الله‌العظمی محفوظی، زکات فطره بر تمام کسانى که موقع رؤیت شدن هلال ماه شوال بالغ، عاقل و هوشیار است و فقیر و بنده شخص دیگر نیست‌‌، واجب است؛ یعنى باید براى خودش و کسانى که نان‌خور او هستند، به‌ازاى هرنفر یک صاع طعام (‌‌تقریباً سه کیلو‌‌) از گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها، از چیزهایى که خوراک بیشتر مردم است، به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است.

در ضمن بنابر فتوای معظّم‌له، انسان باید فطره کسانى را که در غروب شب عید فطر نان‌خور او حساب مى‌‌شوند، بدهد، کوچک باشند یا بزرگ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرج آنان بر او واجب باشد یا نه، در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر.

 

آیت الله العظمی قربان علی محقق کابلی

در اطلاعیه این مرجع عالیقدر آمده است:

بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین گرامی  و تبریک پیشاپیش فرارسیدن عید سعید فطر

طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (مدظله العالی) کسی که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل است و فقیر نمی باشد؛ باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، به ازای هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا جو یا کشمش یا خرما  یا برنج و مانند اینها می ­باشد باید آن را به فقراء بدهند؛ و ذوی الارحام و اهل علم اولویت دارند و اگر قیمت آن  را  در افغانستان از قرار هر نفر (80 افغانی) و در ایران (6000 تومان) به فقراء بدهند نیز کفایت می­ کند. کسانی که قوت غالب آنها در سال برنج است بهتر است برنج و یا قیمت آن را پرداخت نمایند.

میزان کفاره تأخیر برای هر روز 750 گرم طعام است و اگر قیمت آن  در افغانستان (30افغانی) و در ایران (2000 تومان) را نیز به فقرا پرداخت نمایند و فقراء را در تهیه طعام وکیل بگیرند هم کفایت می­ کند.

کسانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی زندگی می­ کنند، اگر زکات فطره را به فقراء  شیعه آن کشورها بدهند به قیمت آنجا حساب کنند، و اگر فقیر در محلشان نباشد می­ توانند بعضی را در افغانستان یا ایران وکیل بگیرند تا از طرف آنها زکات فطریه­ ی شان را به فقرا­ء موجود در افغانستان یا ایران پرداخت نمایند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.