در چهارهمین سمپوزیم بین المللی روابط عمومی مدیران برتر روابط عمومی در بخش های مختلف معرفی شدند که رئیس سازمان نظام مهندسی تهران یکی از برترین مدیران معرفی شد.

به گزارش جماران؛ چهاردهمین دوره سمپوزیم بین‌ المللی روابط عمومی از صبح امروز در مرکز همایش‌ های کتابخانه ملی ایران در حال برگزاری است. 

در ابتدای این همایش دبیرکل این سمپوزیم در صحبت هایی کوتاه به شعار این همایش و اهدافش اشاره کرد. سفیدی با تاکید بر موضوع این همایش یعنی روابط عمومی آینده، گفت: روابط عمومی آینده بله قربان گو نیست بلکه مطالبه دانش محور، مستقل و البته در خدمت دموکراسی خواهد بود.

در ادامه و در بخش تجلیل از برترین مدیران ارشد روابط عمومی، از مهندس خرم رئیس سازمان نظام مهندسی تهران به عنوان مدیر برتر ارتباط گستر و شفافیت محور انتخاب و لوح تقدیر چهاردهمین دوره این سمپوزیوم به وی اهدا شد.

در سایر بخش ها، نشان مسئولیت اجتماعی این همایش به شهرداری تهران، نشان فرهنگ به مرکز اسناد و کتابخانه ملی و نشان خلاقیت هم به شرکت ارتباطات سیار تعلق گرفت.

در این همایش از دیگر مدیران و کارشناسان برتر روابط عمومی هم تقدیر و لوح تقدیر سمپوزیوم به آن ها اهدا شد.

نباید به قدرت ها اجازه ظلم و ستم بدهیم

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در صحبت های خود در چهاردهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی به اهداف روابط عمومی مبتنی بر حق و دید بازتر تاکید کرد.

مسعود پزشکیان گفت:" در قرآن آیه ای داریم که خداوند به پیغمبر (ص) می گوید:" قل امنا بالله و انزل علیکم ... لا نفرق بین احد منکم." این آیه می گوید تمام انبیا، همه یک چیز گفته اند و آن تسلیم شدن در مقابل حق و عدالت است."

او ادامه داد:" ما باید بدانیم که برای کجا کار می کنیم. اگر چشممان فقط یک بخش و یک جناح را ببیند فقط می توانی با آن ارتباط بگیری. روابط عمومی برای چه جایی است؟  هر مقدار که ببینی همانقدر می توانی بدست بیاوری. می شود همه را دید و با همه دنیا ارتباط برقرار کرد. این کار روابط عمومی است که روابط را بهتر و عمیق تر کند و بتواند با تمام دنیا ارتباط برقرار کند."

نایب رئیس اول مجلس در ادامه گفت:" ما در مجلس آیه (والجتنبوا الطاغوت...) را به دیوار زده ایم. این آیه می گوید اگر کسی در مقابل ظلم سر خم نکند باید به او بشارت داد. به کسی که تمام حرف ها را می شوند و بهترین را انتخاب می کند. آن  هایی که ذهن و نگاه بسته ندارند و محدود  نمی بینند."

پزشکیان ادامه داد:" واقعا ما در روابط عمومی این طور رفتار می کنیم یا صرفا به دنبال غالب کردن جنس یا خدمتخودمان هستیم؟ دنیا امروز به دنبال این است که ببیند مخاطب یا مشتری چه میخواهد و همان را به او ارائه کند اما ما اگر خودمان را حق مطلق بدانیم نمی توانیم با مخاطب ارتباط بگیریم و نگاه محدودمان اجازه این کار را نمی دهد. بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند".

نایب رئیس مجلس در ادامه به نقش روابط عمومی اشاره کرد و گفت:" اگر امروز قدرت ها نمی توانند به راحتی رفتار ظالمانه خودشان را ادامه دهند، بخاطر قدرت رسانه ها و روابط عمومی است. نهادهایی که نباید بگذارند هیچ کسی در دنیا بخاطر تفکر خاصش مورد ظلم قرار بگیرد و نتواند نظراتش را ارائه کند."

 

در کشور ما همه چیز پنهان است

احمد خرم پس از انتخاب به عنوان مدیر برتر ارتباط گستر و شفافیت محور در چهاردهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی گفت:" یکی از دغدغه های اصلی من بعد از انقلاب پیشگیری و مبارزه با فساد بوده و هست. برای از بین بردن فساد از سیستم اداری، چند اتقاق لازم است. بحث اول آوردن نامه نگاری ها و مکاتبات اداری بر پایه it است. وقتی شما امور را الکترونیک کنید، آن را داخل یک جام شیشه‌ای قرار می دهید که از همه جهت دیده و کنترل می شود. در وهله دوم دستگاه باید به شفافیت اعتقاد داشته باشد. اگر این اعتقاد وجود نداشته بااشد، الکترونیک کردن کارها هم دردی را دوا نمی کند و تنها عده محدودی به آن دسترسی دارند که بازهم منبع فساد خواهد شد."

رئیس سازمان نظام مهندسی ادامه داد:" خیلی ها صحبت از مبارزه با فساد را مطرح می کنند اما در عمل متاسفانه اتفاقی نمی افتد و کاری صورت نمی پذیرد. متاسفانه در کشور ما همه چیز پنهان است. از طرح های جامع و مهم گرفته تا طرح احداث یک بلوار پنهان است. بنا براین از این طرح های پنهان عده ای رانت اطلاعاتی میخورند و هر سال متمول تر و سرمایه دارتر می شوند."

خرم در ادامه به دیگر عامل از بین برنده فساد اشاره کرد و گفت:" تامین افراد تصمیم گیر یکی دیگر از عواملی است که جلوی فساد را می گیرد. در حال حاضر مهندسان سابقه دار ما قدرت خریدشان یک سوم مهندسان خارجی است و این ضعف به وضوح منجر به فساد و مطرح شدن بحث رشوه و زیر میزی می شود."

خرم ادامه داد:" حاکمیت امروز بیش از هشت میلیون حقوق بگیر دارد که طبیعی است نمی تواند همه را تامین کند. پس باید مثل دولت چین، بخش اعظم آن ها را را به مرور به بخش خصوصی واگذار کند و از ما به التفاوت به وجود آمده، به بخش های توسعه ای و زیر ساختی برسد."

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران کوتاه کردن روند سیستم و بوروکراسی اداری را هم از دیگر اقدامات لازم برای از بین بردن فساد عنوان کرد و گفت:" ما در نظام مهندسی امروز نامه ای را که چهل و پنج روز زمان و به مراجعه حضوری نیاز داشت، با یک درخواست الکترونیک و بروز حل کرده ایم. در سایر بخش ها هم اگر این اتفاق بیفتد، بخش اعظمی از فسادها از بین خواهد رفت."

مراسم اختتامیه چهاردهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی نیز عصر روز دوشنبه ۳۰ مهر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد و برترین روابط عمومی های بخش ملی و استانی در رشته های مختلف مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار جماران، دکتر اشرف بروجردی در این مراسم با بیان اینکه امروز روابط عمومی دانشی را می طلبد که بر اساس آن روابط را تنظیم کند، گفت: این نهاد زمانی می تواند ادعا کند فرهنگی است که بتواند فرهنگ به زیستن را ترویج کند. روابط عمومی می تواند یکی از فرصت هایی باشد که افراد بتوانند روابط خود را تنظیم کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اساس کار روابط عمومی را گفت و گو دانست و تصریح کرد: زمانی می توانیم از گفت و گو صحبت کنیم که فهم مشترک وجود داشته باشد. روابط عمومی صرفا تبلیغات نیست و مبنا و ملاک آن این است که افراد با هم مفاهمه و مسائلی که می تواند آسیب رسان باشد را حل کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی از دل روابط عمومی بیرون می آید، اظهار داشت: یکی از ابزارها و فرصت های روابط عمومی این است که همه را ببیند و مخاطبش همه جامعه باشد و بتواند با زبان پذیرش طرفینی مسائل را منتقل کند. برای این کار نیازمند شناخت باورهای جامعه و سازمان های مرتبط است. مخاطب روابط عمومی همه جامعه است که باید بتواند زبان مورد پذیرش طرفین باشد که همین اقدام نیاز به شناخت کافی از باورهای مردم و سازمان های مرتبط دارد و زمانی که این شناخت کافی باشد زمینه برای گفت و گو فراهم خواهد شد.

بروجردی با اشاره به اینکه تغییر رفتار حاصل تغییر باور است، افزود: روابط عمومی باید تلاش کند اصلاح روش، رفتار، فرهنگ و باور در جامعه صورت بگیرد. باید خودش را به مردم نزدیک کند و با مردم در ارتباط باشد. شاید در این انقلاب هم شاهد بودیم که چگونه تغییر رفتارها بر مبنای تغییر باورها توانست سرنوشت جامعه را تغییر دهد.

محسن هاشمی رفسنجانی نیز در این مراسم با بیان اینکه مدیریت و فعالیت در روابط عمومی مسئولیتی دشوار است، گفت: بسیاری از مسئولین فهم روشنی از وظیفه روابط عمومی ندارند و آن را وکیل و سخنگوی سازمان می دانند و فکر می کنند هر معظل یا بحرانی که به دلیل هر فعالیتی در سازمان اتفاق می افتد را حل و فضا را برای آن تشکیلات یا سازمان مثبت کند که باعث می شود مشکلات زیادی برای روابط عمومی ها بروز کند. همین امر باعث می شود مدیران احساس کنند روابط عمومی های موفقی ندارند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: همین افتضاح اخیری که برای یک روزنامه نگار در سفارت عربستان در ترکیه اتفاق افتاد، با آن همه پول و امکانات و نیروهایی که در دنیا با مزد گرفتند نتوانستند در مقابل فضای مجازی مشکل خودشان را حل کنند و در نهایت مجبور شدند با یک دروغ دیگر فضا را به نفع خودشان پیش ببرند که باز هم قطعا نمی توانند.

وی تأکید کرد: لازم است که ما نگاه سنتی را به یک نگاه واقع بینانه به روابط عمومی تغییر دهیم و اجازه دهیم روابط عمومی بتواند با استفاده از علم روابط عمومی مسائل را برای جامعه تبیین و به نفع سازمان خودش کار کند. اما اگر از بُعد افراطی نگاه کنیم، آنها فکر می کنند که روابط عمومی باید به طور یک طرفه مسائل را به خورد جامعه دهد.

هاشمی افزود: اگر بخواهیم به خود سازمان شهرداری نگاه کنیم، اتفاق اخیری که برای مدیر روابط عمومی شهرداری افتاد و عزل شد می تواند نوعی از همین نگاه به روابط عمومی باشد که چرا در موضوع بازنشستگی شهرداری این نظریه نتوانسته در جامعه به صورت مثبتی پوشش داده شود. شاید دلیل عزل این نیست ولی می تواند یکی از دلایل عزل هم در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: در نگاه افراطی روابط عمومی وظیفه دارد به صورت یک طرفه انتقال اطلاعات کند اما در نگاه تعاملی باید اطلاعات جامعه را هم به مدیران منتقل کند و فقط بلندگوی مدیران نباشد و در اقناع مخاطب تلاش داشته باشد. این موضوع باعث می شود موج کاهش اعتماد عمومی به موج افزایش اعتماد عمومی تبدیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آیت الله هاشمی به تنهایی یک رسانه بودند و به عنوان یک روابط عمومی قوی عمل می کردند، تصریح کرد: ایشان در دوران دفاع مقدس با استفاده از خطبه های نماز جمعه به جامعه امید می دادند و با تبیین مسائل جنگ و بیان واقعیت ها در مقاطع مختلف امید جامعه را دو چندان می کردند. در آخرین خطبه ای هم که ایشان خواندند برای جلوگیری از ریزش نخبگان و بازسازی اعتماد عمومی و حفظ امید در جامعه چه اثرگذاری وسیعی داشتند و بخش مهمی از نخبگان جامعه که داشتند از نظام جمهوری اسلامی جدا می شدند را دوباره به جامعه تبادلی با حاکمیت برگردادند.

وی ادامه داد: حتی ایشان فضای بعد از فوتشان را هم آماده سازی کردند. به صورتی که با 35 دفترچه خاطرات از سال 60 هر روز نوشته اند و الآن در اختیار ما است و ما تا به حال 14 دفترچه را چاپ کرده ایم و در اختیار جامعه قرار داده ایم. برای پاسخگویی سؤالات جامعه در مسائل مختلف با نوشتن حقایق آن زمان این وظیفه را به خوبی انجام دادند. در همین واقعه اخیر که دوتن از بزرگان کشور در مورد ایشان مطلبی نوشتند بنده فقط با رجوع به خاطرات ایشان توانستم پاسخ مناسبی برای هر دو بزرگوار تهیه کنم و با یک روش اعتدالی در اختیار جامعه قرار دهم. در نتیجه حرکتی که ایشان سال ها پیش آغاز کرده اند همچنان توانسته روشنگر فضای سیاسی ما باشد و من مطمئنم در آینده این جامعه می تواند مسائل مختلفی که هنوز روشن نیست را برای جامعه روشن کند.

در انتهای این مراسم از برترین های روابط عمومی ایران به شرح زیر معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

بخش ملی رشته اطلاع رسانی: بانک سرمایه(مونسان)، سازمان بنادر و دریانوردی(رحمتی)، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای(فخاران)

بخش استانی رشته اطلاع رسانی: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران(موسوی)، شرکت عمران شهر جدید صدرا(شریفی)، شهرداری کرج(موسوی)

بخش ملی رشته ارتباطات رسانه ای: هواپیمایی کشوری(جعفرزاده)، سازمان خصوصی سازی(سبحانی)

بخش استانی رشته ارتباطات رسانه ای: دانشگاه علوم پزشکی زنجان(رحمانی)، مجتمع مس شهر بابک(محمدی)، اداره کل راهداری خراسان شمالی(نودهی)

بخش ملی رشته پژوهش های ارتباطی: آلومینای ایران(قلعه نوعی)

بخش استانی رشته پژوهش های ارتباطی: استانداری تهران(صبوری)، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی(علی پور)، شرکت عمران شهر اندیشه(ایمانی)

بخش ملی رشته برنامه ریزی ارتباطی: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور(بومیان)، شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا(محمودی)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی(کریمی)

بخش استانی رشته برنامه ریزی ارتباطی: شهرداری رشت(قدیمی)، سازمان بهشت زهرای تهران(پورناصرانی)

بخش ملی رشته مدیریت راهبردی روابط عمومی: وزارت کشور(شجاعی کیاسری)، ستاد اجرایی فرمان امام(ملکی)

بخش استانی رشته مدیریت راهبردی روابط عمومی: شرکت توزیع نیروی برق اصفهان(علی اکبری)، فولاد خوزستان(فروغی نیا)، شرکت برق منطقه ای تهران(جوزه خراسانی)

بخش ملی رشته تکریم ارباب رجوع: صندوق بازنشستگی کشوری(افشار)، وزارت راه و شهرسازی(بی نیاز)

بخش استانی رشته تکریم ارباب رجوع: اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر(حیدری)، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان(ذوالفقارپور)، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان(بابایی)

بخش ملی رشته مهندسی فرهنگی و توسعه فرهنگ خاص: شرکت توانیر(قاسمی)، بیمه ملت(جمشیدیان)

بخش استانی رشته مهندسی فرهنگی و توسعه فرهنگ خاص: شرکت توزیع برق استان خوزستان(حدادی)، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد(مشرف)، مجتمع مس سرچشمه(سرافرازی)

بخش ملی رشته ارتباطات الکترونیک: بانک ملی ایران(حسینی)

بخش استانی رشته ارتباطات الکترونیک: مجتمع مس سونگون(نجفی)، سازمان نوسازی شهرداری تهران(پور آذری)، شرکت برق منطقه ای زنجان(غلام آزاد)

بخش ملی رشته خلاقیت و نوآوری: پتروشیمی خلیج فارس(گلی)

بخش استانی رشته خلاقیت و نوآوری: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان(ذوالفقارپور)، شرکت فولاد کرمان( ملک قاسمی)، اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر(دروی)، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان(عفت زاده)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.