گزارش جی پلاس/ دستاورد جدید محققان:

وقتی نانوربات‌ها سلول‌های توموری را از بین می‌برند + فیلم

محققان موفق شدند برای اولین بار از ربات‌هایی در ابعاد نانو در پستانداران استفاده کنند که با مسدود کردن خون در اطراف سلول‌های توموری، کم کم آنها را از بین می‌برند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ محققان به تازگی داروهای لخته‌کننده خون را برای درمان سرطان و مقابله با خونریزی‌های کوچک از طریق نانوربات‌ها منتقل می‌کنند. این نانوربات‌ها از ورقه‌های DNA مانند برگه‌های تاخورده اوریگامی ساخته می‌شوند تا از این طریق منبع خون را به تومورهای بدن قطع کنند.

تومورها با کاهش جریان خون شروع به کوچک شدن می‌کنند و قدرت گسترش و رشد سرطان به نقاط جدید کاهش می‌یابد. محققان با این روش توانستند امید به زندگی را در مبتلایان به سرطان دو برابر کنند یا تومورهای سرطان طور کامل در موش‌ها خارج کنند.

این فناوری جدید، گام رو به جلویی در نحوه رساندن دارو از طریق نانوربات‌ها در پزشکی است که می‌تواند داروهای شیمی‌درمانی سمی را با کاهش عوارض جانبی به بدن بیمار انتقال دهند.

محققان برای اولین بار سیستم رباتیک DNA تمام‌خودکاری ابداع کرده‌اند که هدف آن در درمان سرطان و رساندن دارو به نقاط هدف است. در واقع، این فناوری نوعی استراتژی است که از آن در درمان انواع سرطان‌ها می‌توان بهره برد.

این دستگاه‌های رباتیک نانویی، صنایع دستی فلزی کوچکی نیستند که در فیلم‌های تخیلی مشاهده می‌شوند بلکه در ساخت آنها از قطعات DNA به عنوان بلوک‌های ساختمانی استفاده شده و با دقت کامل برای هدفی خاص تا زده شده‌اند. قطعات DNA در ورقه‌هایی ردیف قرار می‌گیرند که بتوان برای جلوگیری از تعامل با سلول‌های سالم، آنها را بسته‌بندی کرد و انتقال داد.

این ربات‌های نانویی به یک زمان برای شروع انتقال دارو نیاز دارند که معمولا توسط مولکولی انجام می‌شود که تنها به نوعی واکنش شیمیایی در خارج از سلول‌های سرطانی پاسخ می‌دهد و با باز کردن نانوربات، درمان را آغاز می‌کند.

ورقه‌های DNA‌ به شکل لوله تازده می‌شوند تا بتوانند داروی لخته خون را موسوم به «ترومبین» به نقاط هدف انتقال دهند. این دارو برای درمان خونریزی‌ها بعد از عمل‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به سرعت تومورهای سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهد.

گروهی از محققان بین‌المللی از چین، استرالیا و آمریکا این ربات‌های نانویی را در حضور مولکول پروتئینی «نوکلئین» که دیواره‌های داخلی عروق خونی تغذیه کننده تومورها را می‌پوشاند، مورد آزمایش قرار داده‌اند.

دانشمندان بعد از 24 ساعت از شروع درمان مشاهده کردند که جریان خون در عروق خونی تغذیه کننده نقاط تومورهای سرطانی قطع شد و 72 ساعت بعد، لخته‌های محکمی در عروق خونی تمام تومورها تشکیل شد که مرگ تومورها را به دنبال داشت.

این درمان در درمان موش‌های مبتلا به سرطان ملانوما بسیار مؤثر بوده است. از 8 موشی که با این روش تحت درمان قرار گرفتند، سه موش به طور کامل درمان شدند. امید به زندگی در این موش‌ها 45 روی بود در حالی که در موش‌هایی که تحت درمان نبودند، انید به زندگی تنها 20/5 روز اعلام شد.

انتقال دارو توسط نانوربات‌ها در درمان سرطان‌های پستان، تخمدان و ریه نیز توانسته بسیار مؤثر عمل کند و اندازه تومورهای سرطانی را تا حد زیادی کاهش دهد. این سیستم در حیوانات بزرگ‌تر مؤثرتر عمل می‌کند. از این نانوربات‌ها همچنین در درمان بیماری‌های غیرسرطانی برای رساندن دارو به اندام‌های بیمار یا عفونی استفاده کرد.

در ادامه می‌توانید عملکرد این نانوربات‌ها را تماشا کنید:

دیدگاه تان را بنویسید