محمدرضا موثقی ‌نیا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توسعه صنایع پتروشیمی چابهار سال 1391 در هیات دولت تصویب شد و پس از آن نیز رهبر معظم انقلاب تاکیداتی بر تسریع توسعه و آبادانی سواحل مکران داشتند.
وی بیان کرد: این 2 سند بالادستی موجب شد تا شرکت شستان سال 1391 طی تفاهمی با وزارت نفت، مسئولیت توسعه صنایع پتروشیمی در منطقه مکران را به عهده گیرد.
وی افزود: شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران در زمینی به مساحت هزار و 280 هکتار در حال ساخت است و 6 واحد پتروشیمی شامل پنج واحد تبدیل گاز به محصولات پایین دستی و یک واحد اوره آمونیاک در آن ساخته شود.
وی ادامه داد: قطعات زمین آماده ‌سازی شده و برای واگذاری به سرمایه ‌گذاران داخلی و خارجی آماده است.
مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مَکُّران ظرفیت تولیدی فاز نخست این شهرک را در حدود هشت و نیم میلیون تن در سال عنوان کرد و افزود: هم اینک 350 میلیارد تومان برای زیرساخت های برق، آب و زیرسازی معابر و اراضی واحدهای مختلف آن هزینه شده است.
موثقی نیا تصریح کرد: عمده محصولات پتروشیمی صادراتی و مابقی محصولاتیست که به عنوان خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: قرار است برای تکمیل زنجیره ارزش محصول، صنایع پایین دستی نیز در شهرک پتروشیمی مکران ساخته شود.
وی بیان کرد: شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران، متولی ایجاد زیرساخت‌ها و امور زیربنایی برای ساخت شهرک پتروشیمی مکران، تامین سرویس‌های جانبی متمرکز (یوتیلیتی)، توسعه و ساخت انبارها، پایانه‌ها و مخازن صادراتی، ساخت خطوط انتقال گاز متان (از خط لوله هفتم سراسری) و نیز مدیریت شهری شهرک پتروشیمی مکران است.
وی افزود: در واقع این شرکت به عنوان متولی توسعه و ایجاد سومین قطب صنعت پتروشیمی کشور بعد از ماهشهر و عسلویه در منطقه آزاد چابهار محسوب می شود.
مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مَکُّران گفت: گاز طبیعی مورد نیاز این شهرک از طریق خط لوله هفتم سراسری گاز که هم اینک تا ایرانشهر اجرا شده است تامین خواهد شد.
موثقی نیا با بیان اینکه تفاهم نامه ساخت پارک پتروشیمی در چابهار توسط فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین و مجتمع پتروشیمی نگین مکران در تهران امضا شده است، خاطرنشان کرد: پتروشیمی توسعه، رونق تولید و صادرات به کشورهای دنیا و اشتغال پایدار را در سیستان و بلوچستان به ارمغان می آورد.
به گزارش ایرنا چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.3043
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.