پس از خداحافظی اجباری علی ربیعی بازار گمانه زنی ها در خصوص گزینه پیشنهادی دولت برای جانشینی وی داغ شده است.

با عدم رای اعتماد به علی ربیعی در جلسه استیضاح چهارشنبه هفدهم مرداد 1397 حالا رئیس جمهور طبق قانون باید ظرف سه ماه گزینه پیشنهادی خود را برای تصدی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کند.

به گزارش جماران ، پس از خداحافظی اجباری علی ربیعی بازار گمانه زنی ها در خصوص گزینه پیشنهادی دولت برای جانشینی وی داغ شده است. 

 

دولت باید ظرف سه ماه گزینه پیشنهادی خود را برای وزارت رفاه به مجلس معرفی کند.

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: با توجه به رای موافق مجلس به استیضاح آقای ربیعی، دولت باید هر چه سریعتر برای وزارت رفاه سرپرست تعیین کند و تا سه ماه آینده نیز گزینه پیشنهادی خود را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: حالا که دولت می‌خواهد وزیر جدید معرفی کند باید دقت کند تا فعالیت‌های آقای ربیعی، موضوع جوانگرایی، بازار کار و تامین اجتماعی مدنظر قرار گیرد و حتما کسانی که معرفی می‌شوند از وجاهت و منزلت لازم برخوردار باشند و ادامه دهنده راه آقای ربیعی باشند.

یوسف‌نژاد اضافه کرد: دولت باید برای معرفی گزینه پیشنهادی وزارت رفاه با کمیسیون‌های تخصصی مجلس و مراجع متخصص صاحب‌نظر در حوزه بازار، تعاون و کار و همچنین مراکز علمی و دانشگاهی ارتباط برقرار کند و از نظرات آنها استفاده کند.

نخستین گمانه زنی ها:

تابناک در همان غروب روز استیضاح نخستین گمانه زنی ها را درقالب شنیده ها مطرح کرد و نوشت: شنیده شده که پنج گزینه برای جانشینی ربیعی هم اکنون در دولت مورد بررسی قرار گرفته اند و احتمالا پس از مدتی که وزارتخانه مذکور با سرپرست اداره خواهد شد، یکی از این گزینه ها به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد شد.

مطرح ترین گزینه برای این وزارتخانه، کسی نیست جز «کاظم جلالی» که چندین سال است به عنوان رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزیده شده است. جلالی دارای تحصیلات علوم سیاسی است و از راهروهای مجلس شنیده می شود «کاظم جلالی» احتمالا به زودی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می شود.

کاظم جلالی از لحاظ سیاسی در طیف اصولگرایی دسته بندی می شود. البته اصولگریان در انتخابات مجلس او را در لیست خود قرار ندادند و در نهایت با لابی صورت گرفته او در لیست امید قرار گرفت و به عنوان نفر ششم از حوزه انتخابیه تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت، در حالی که پیش از آن او نماینده شاهرود در مجلس بود.

 

سابقه کاظم جلالی را بخوانید: اینجا

 

دیگر گزینه جدی برای تصدی کرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از «علی ربیعی»، «محمد نهاوندیان» مشاور اقتصادی رئیس جمهور است. او هفت سال در دولت هاشمی و خاتمی، معاون وزیر بازرگانی بوده و همچنین از سال 86 تا 92 در فاصله سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ ریاست اتاق بازرگانی ایران را بر عهده داشته است. البته نهاوندیان در دولت اول روحانی ریاست دفتر رئیس جمهور را بر عهده داشت.

پس از پایان دولت یازدهم و با انتصاب «محمود واعظی» به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور، نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی حسن روحانی معرفی شد. نکته ای که در مورد نزدیکی نهاوندیان با لاریجانی می توان مورد اشاره قرار داد، این که طی سال های 84 تا 86 و در زمان دبیری لاریجانی بر شورای عالی امنیت ملی، او معاونت این شورا را بر عهده داشت.

دیگر گزینه ای که از او به عنوان یکی از گزینه های جانشین ربیعی نام برده می شود، «سید کامل تقوی نژاد» رئیس فعلی سازمان امور مالیاتی است که البته در آغاز دولت دوازدهم، زمزمه هایی مبنی بر اینکه احتمال وزارت او در این وزارتخانه وجود دارد، شنیده می شد.

تقوی نژاد با تحصیلات کارشناسی ارشد مدیریت سیستم‌ها از دانشگاه تهران گزینه طیف نزدیک به «غلامرضا تاجگردون» و فراکسیون زاگرس نشینان برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ فراکسیونی که اکثریت استیضاح کنندگان ربیعی را تشکیل می دادند. تقوی نژاد متولد شهرستان لنده استان کهگیلویه و بویر احمد است.

«سید تقی نوربخش» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی که دارای تحصیلات پزشکی است، دیگر گزینه مطرح برای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است. نوربخش مورد حمایت «سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و اکنون لابی نزدیک به وزیر بهداشت در دولت و مجلس، می خواهد نوربخش را به صندلی وزارت برساند.

عمده اختلافات بین ربیعی و وزیر بهداشت، بر سر ماندگاری وی بر صندلی تأمین اجتماعی بود. نوربخش چندین ماه است بدون حکم بر صندلی تأمین اجتماعی تکیه زده است.

از طرفی هم زمزمه هایی به گوش می رسد، مبنی بر اینکه رئیس جمهور که در زمان طرح تفکیک وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قصد داشته «محمد باقر نوبخت» از یاران نزدیک خود را برای وزارت رفاه و تأمین اجتماعی معرفی کند، هم اکنون قصد دارد نوبخت را راهی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کند و «علی طیب نیا» را بر صندلی ریاست سازمان برنامه و بودجه بنشاند.

جدی ترین گزینه کیست؟

در حالی که تابناک از کاظم جلالی چهره اصولگرای نزدیک به علی لاریجانی به عنوان جدی ترین گزینه تصدی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نام می برد از نگاه عصر خبر جمشید انصاری، جدی ترین گزینه جایگزین برای ربیعی وزیر کار پیشین است.
معاون رئیس جمهورایران و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور اصلی ترین گزینه تصدی وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی است.
وی نماینده زنجان در دور هشتم مجلس شورای اسلامیبود و همچنین سابقه استانداری آذربایجان غربی و استانداری زنجان را نیز دارا می باشد. وی همچنین مدتها مدیرعامل بنیاد باران بود.

 

سابقه چمشید انصاری را بخوانید: اینجا



از مرتضی بانک، نهاوندیان، نوربخش و تقوی نژاد نیز به عنوان دیگر گزینه های تصدی این وزارتخانه مهم نام برده می شود.
گفتنی است، شنیده ها حاکیست در صورت تفکیک وزارت رفاه و تشکیل دو وزارت خانه تقوی نژاد رئیس مالیات کشور و انصاری معاون رئیس جمهور برای تصدی این دو وزارت خانه به مجلس معرفی خواهند شد. 

 

 

 

قائم مقام به وزارتخانه بازمی گردد؟

قائم مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم اما در سایر گمانه زنی ها، مهمترین و محتملترین گزینه تصدی این وزارت خانه معرفی شده است. 

سید ابوالحسن فیروزآبادی در فضای مجازی گزینه مورد حمایت کارکنان وزارت کار و جامعه کارگری خوانده شده است.

امید 96 و چند رسانه فعال در شبکه های اجتماعی از دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی به عنوان مهمترین گزینه تصدی وزارت کار نام برده اند.

«سیدابوالحسن فیروزآبادی» که هم اکنون دبیر شورای عالی فضای مجازی است. از سال 92 تا پایان دولت یازدهم قائم مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بوده است.

وی که دارای مدرککارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق با گرایش مخابرات از دانشگاه علم و صنعت بوده و دکترای خود را در رشته مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی اخذ کرده، این روزها به علت تخصص، سوابق و مسئولیت در حوزه فضای مجازی در مرکز توجهات و موضع گیری ها درباره پیام رسان تلگرام قرار دارد. او که رئیس مرکز ملی فضای مجازی نیز هست، تاکنون مدیریت پروژه‌های بزرگی در حوزه شبکه‌های دیجیتال فیبرنوری، ارتباطیماهواره ای، رادیو ترانک دیجیتال شهر تهران، سیستم‌های جنگ الکترونیک، فرستنده‌های پرقدرت رادیویی و تلویزیونی، امنیت ارتباطات و اینترنت را بر عهده داشته، همچنین بنیانگذار مرکز تحقیقات و توسعه شرکت صنایعالکترونیک زعیم به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین مراکز تحقیقاتی کشور بوده است. او یکی از گزینه‌های تصدی‌گری در وزارت ارتباطات در دولت یازدهم بود که به این مقام نرسید قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم از دیگر سوابق وی است.

 

سابقه سید ابوالحسن فیروزآبادی را بخوانید: اینجا

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.