پایگاه خبری جماران: مرحوم یادگار امام در یکی از سخنرانی های خود می گوید: «امام به عنوان رهبری برخاسته از متن مردم، همواره به فهم و شعور بالای مردم اعتقادی عمیق و ریشه ‌دار داشتند و بارها به مسئولین و کارگزاران نظام و انقلاب متذکر می‌شدند که: در این انقلاب کسانی رستگار و سربلند خواهند ماند که با مردم باشند. امام با مردم بودن را مؤکداً به مسئولین توصیه می‌ کردند، زیرا شرط اولیۀ پیروزی انقلاب و استمرار آن را در احترام به مردم می‌دانستند و عمیقاً بر این باور بودند که همۀ تواناییهای نظام و انقلاب باید در خدمت مردم باشد». (مجموعه آثار یادگار امام، جلد 2 ، صفحه 80)

از دیدگاه ایشان اولاً امام به فهم مردم اعتماد دارند. یعنی باور داشتند که مردم همه چیز را می فهمند. این بدان معنی است که هم خوبی های مسئولان را می فهمند و هم بدی های آنها را. هم تقصیر آنها را و هم قصور آنها را. شعور بالای مردم نقطه اتکای مردم در مقابل دسیسه های تبلیغاتی دشمن است. 

ثانیاً، با مردم بودن باعث رستگاری همه است. هر کس با مردم نباشد و لو اینکه نیت خیر داشته باشد، رنگ سعادت را نخواهد دید. 

و ثالثاً، استمرار انقلاب جز با همراهی مردم میسر نیست. اگر فکر کنیم بی مردم و احترام به رأی و نظر آنها می توان انقلاب را به سعادت رساند، اشتباه کرده ایم. 

و رابعاً، باید همه امکانات نظام در خدمت مردم باشد. اگر جایی چیزی در خدمت مردم نباشد ، از آرمان انقلاب به دور است. 

در نگاه مرحوم حاج سید احمد آقا ، حضور مردم حتماً با زبان انتقادی آنان همراه است. ایشان در این باره می فرماید: «اگر زمینه انتقادات صادقانه در جامعه وجود نداشته باشد، نقاط قوت و ضعف مسئولان در پرده ای از ابهام می ماند و مردم با این رشد بالای سیاسی که دارند متوجه مسأله می شوند. وقتی مردم نقطه ضعف را فهمیدند و دیدند که مسئولان بدان توجهی نکرده اند، آن وقت آنان را نادان فرض می کنند. این بهتر است که همه مسئولان را نادان فرض کنند و یا نقاط ضعف هرچه باشد، با صداقت بیان گردد و روی آنها بحث شود؟ ما باید همه، این را بپذیریم که هیچ کس مطلق نیست. مطلق خداست، همه کم وبیش اشتباه می کنند. باید عیب ها و ایرادها را دوستانه گفت و راه درست را از نادرست مشخص کرد». (همان، ج 1، ص 357)

چنانکه از این کلام که حقاً رنگ و بوی سخن امام را دارد ، پیداست، یادگار امام تصریح دارند که حکومت باید در پیش چشم مردم باشد. هیچ کس حق ندارد خود را و تصمیمات خود را از مردم پنهان کند چراکه این کار علاوه بر آنکه ممکن نیست، به اعتمادسوزی منجر می شود. مردم مسئولی را که ضعف را نمی فهمد، یا نادان و یا خائن فرض می کنند. 

در نگاه ایشان هیچ کس مطلق نیست و البته انتظار مردم هم آن نیست که مسئولانشان مطلق باشند. ولی به حق انتظار دارند که مسئولان صادق باشند. 

صداقت بزرگترین خصلت امام بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.