در پی اظهار نظر اخیر نوبخت در مورد رفع حصر در آینده ای نزدیک، برخی نمایندگان مجلس و حسین کروبی به این موضوع واکنش نشان دادند.

به گزارش جماران، الیاس حضرتی، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در واکنش به خبر دیروز دولت مبنی بر اینکه «رفع حصر نزدیک» است در یاداشتی نوشت: طولانی‌تر شدن حصر به نفع نظام نیست. نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی، بعضی از مسوولان بلندپایه، فارغ از گرایش حزبی‌شان، مدت‌های مدید است که تلاش می‌کنند پایان مسالمت‌آمیز و مصلحت‌جویانه‌ای برای حصر رقم بزنند. در این خصوص اخبار پنهانی و معامله‌های پشت پرده‌ای وجود ندارد که مردم از آن بی‌خبر باشند. خبرها را اگر پیگیری کرده باشید، می‌دانید که گفت‌وگوها و نامه‌نگاری‌هایی در سطح مسوولان امر رد و بدل شده و خدا را شکر در چند ماه اخیر گشایش‌هایی نیز صورت گرفته است. مردم نامحرم نیستند، از آنجایی که رفع حصر خواست اکثرشان بوده و در مقاطع مختلف و به مناسبت‌های سیاسی آن را برزبان آورده‌اند شایسته است که –به دور از هیاهو وجنجال بی‌مورد- در جریان روند عمومی پرونده قرار بگیرند./ 

 

مردم بزرگوار ما در سه، چهار انتخابات گذشته حضوری چشمگیر داشته‌اند و بعد از ماجراهای تلخ 88 وفاداری‌شان را به نظام جمهوری اسلامی به اثبات رسانده‌اند. نه تنها یکی از مطالبات جدی ایشان از رییس‌جمهور رفع حصر و گشایش فضای سیاسی بوده است بلکه کتبی و شفاهی از وکلای خود در مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند قانونی و در نهایت آرامش، جلوی تداوم حصر را بگیرند. روزی هم که شورای عالی امنیت ملی مسوولیت این پرونده را به عهده گرفت قرار شد تا با پرهیز از نزاع سیاسی و جنجال خبری و بدون شلوغ‌کاری‌های رسانه‌ای، زمینه‌های احقاق حقوق شهروندی محصورین هرچه زودتر فراهم شود. عقلا و خیرخواهان و دلسوزان نظام می‌دانند که این گره، گره‌ای نبوده و نیست که کسی بخواهد یا بتواند با دندان بازش کند. همچنین تندی و درشت‌گویی و سوءظن در این عرصه ما را به نتیجه نمی‌رساند. اضافه می‌کنم که در این کار از بده بستان‌های سیاسی و از تمناهای حزبی و جناحی هم باید دوری کرد و صرفا کار را به کارشناسان مدبر سپرد تا آخرین قدم‌های رفع حصر را بردارند و جامعه را که در این سال‌ها، به خصوص در این ماه‌های اخیر، از بسیاری ناملایمت‌های فرهنگی و اقتصادی رنجیده‌خاطر شده، شاد کنند و امید به اصلاح و تداوم تدبیر را تقویت کنند.

 

ضمن اینکه وقتی مصلحت‌جویانه و عملگرایانه به ماجرا نگاه می‌کنیم هیچ‌یک از گروه‌های وفادار به نظام جمهوری اسلامی را نمی‌بینیم که از ادامه حصرمنتفع شود و برآن اصرار بورزد. در این میان ادامه حصر اگر نفعی داشته باشد برای معاندین است که بهانه‌جویی کنند و بر آتش نارضایتی مردم بدمند و علیه آزادی و آشتی ملی تبلیغات راه بیندازند. بلکه برعکس، اتمام حصر می‌تواند نشاط سیاسی و شادابی اجتماعی را به جامعه برگرداند و مردم بزرگوار و همراه با انقلاب را به نظام و دولت امیدوارتر کند. البته خیلی‌ها هستند که برای حصر دلایلی ریز و درشت برمی‌شمرند. به نظرم الآن وقت خوبی برای بحث درباره آن دلایل نیست زیرا این دلایل هرچه باشند و حتی اگر بنا به ملاحظاتی در زمان خود موجه بوده باشند امروز دیگر توجیهی ندارند. از یاد نبریم آن فضای سیاسی‌ای که هشت سال پیش منجر به حصر آقایان موسوی و کروبی و سرکار خانم رهنورد شد، امروز نزدیک صد و هشتاد درجه تغییر کرده و حتی می‌شود گفت بافت سیاسی/ اجتماعی کشور عوض شده است. امروز آقای دکتر احمدی‌نژاد و حلقه نزدیک به او در موقعیت جدیدی قرار گرفته‌اند. همچنین دادگاه‌های صالحه جمهوری اسلامی بعضی از افراد دولت سابق را روانه زندان کرده و بسیاری از نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی هم از این جمع تبری جسته‌اند. لذا حصر با هر نیتی که اعمال شده باشد، سالبه به انتفاء موضوع است و ادامه آن نیز کارکرد و معنای خود را از دست داده است.

 

به خاطر همان تغییر بافت سیاسی و به خاطر درخواست‌های مکرر مردم، خصوصا موکلین تهرانی‌ام بوده که بارها و بارها برای اتمام حصر دست یاری به سوی مسوولان عالی‌مقام دراز کرده‌ام و کتبی و شفاهی از رییس‌جمهور و از رییس مجلس و بطور ویژه از دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی خواسته‌ام تا با تدبیر و خیرخواهی نسبت به آزادی محصورین اقدام کنند. خدا را شکر که بوی خیر از اوضاع شنیده می‌شود و حالا که در ماه مبارک شعبان به سر می‌بریم و به رحمت عام پروردگار نزدیک می‌شویم امیدواریم با حسن تدبیر مسوولان بلندپایه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری، قصه پر غصه حصر نیز به سر بیاید، ان‌شاءالله تعالی./ روزنامه اعتماد

 

امیداوریم

 محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی پس از صحبت‌های  سخنگوی دولت که اعلام کرد «رفع حصر نزدیک است» گفت: «با اعضای کمیته رفع حصر تماس گرفتم و آن‌ها از اظهارات آقای نوبخت و اقداماتی که دولت تا کنون داشته اظهار بی‌اطلاعی کردند اما امیدواریم این بار اقدامی عملی در جهت رفع حصر برداشته شود و مثل پنج سال گذشته در حد حرف یا وعده و وعید نباشد.»


کروبی گفت: «ما خوشحالیم که آقای نوبخت برای اولین بار بسیار شفاف موضع دولت را درباره رفع حصر اعلام کردند اما انتظارمان این است که اقدام عملی در این زمینه صورت گیرد و در صورت صلاحدید گزارشی به اطلاع کمیته رفع حصر و خانواده محصورین داده شود.»


فرزند مهدی کروبی اظهار کرد: «انتظار مردم که با امید تا ساعت 12 شب در صف‌های رای ایستادند این بود که آقای روحانی احساس مسئولیت بیشتری نسبت به درخواست رفع حصر داشته باشد و تلقی مردم این نباشد که خدای ناکرده اقای روحانی بعد از انتخابات طور دیگری به درخواست مردم نگاه می‌کند.»

 

او خاطرنشان کرد: «به هر حال سخنان آقای نوبخت را به فال نیک می‌گیریم و امیدوار هستیم در سال 97 هر چه زودتر این حصر غیرقانونی پایان پذیرد.»

 

 

قاسم میرزایی‌نیکو، عضو کمیته رفع حصر بعد از اظهارات سخنگوی دولت درباره رفع حصر گفت: ته دل هرکدام از آقایان این است که حصر برداشته شود و این یکی از خواسته‌های سیاسی همه ما است. همگی از رفع حصر خوشحال خواهند شد و قطعا در سطح جامعه نیز شاهد سرور و خوشحالی و امیدواری بیشتری خواهیم بود.

قطعا عدم تحقق خواست اعضای کمیته رفع حصر برای دیدار با رییس‌جمهوری ناشی از مخالفت رییس‌جمهور با این مساله نبوده است. اتفاقا دیدار با روسای قوای مقننه و قضاییه با محوریت بحث حصر، کاری دشوارتر از دیدار با آقای روحانی بود اما مشغله رییس‌جمهوری در شرایطی که هر روز مشکلی پیش‌روی دولت بوده و یک روز بحث زلزله و حوادث طبیعی و روز دیگر موضوع مسائل ارزی و مشکلات اقتصادی اوضاع را برای روحانی سخت کرده است. اتفاقا رییس‌جمهوری در همین نشست اخیر سران قوا به این مساله اشاره کرد و گفت که باید با انجام برنامه‌ریزی دقیق‌تر، بیش از پیش با نمایندگان تعامل و دیدار داشته باشم تا بتوانیم در موضوعات مختلف تشریک مساعی کنیم. نکته دیگر این است که رییس‌جمهوری می‌دانست که ما به عنوان اعضای فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان مجلس، بیش از سایر نمایندگان در این موضوعات با ایشان همدل و همراه هستیم. نکته حایز اهمیت دیگر آنکه ما در این مدت دیدارهای متعددی با آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری داشته و مطالبات خود را از طرق مختلف به اطلاع رییس‌جمهوری می‌رساندیم. از طرفی نحوه عملکرد ما در کمیته حصر هم در این اتفاق بی‌اثر نبود و حتما اگر همان‌طور که برای دیدار با رییس قوه قضاییه تلاش کردیم، برای دیدار با رییس‌جمهور هم پافشاری می‌کردیم، این دیدار محقق می‌شد اما به دلایلی که عرض کردم، ضرورت این دیدار چندان زیاد نبود./ اعتماد انلاین

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.