بیست و نهمین سالگرد امام در ماه رمضان است. بر اساس تقویم، اگر ماه شعبان 29 روز باشد، دوشنبه 14 خرداد ماه 19 ماه رمضان است ولی اگر ماه شعبان 30 روز باشد 14 خرداد شب قدر است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی با تأکید بر اینکه مردم با همه مشکلات و سختی ها دفاع از امام و آرمان های امام را رها نکرده اند، گفت: کسی که از روی آگاهی راه امام را انتخاب کرده امکان ندارد از راه امام برگردد و چیز دیگری را جایگزین کند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در نخستین نشست ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) گفت: سالی که بر ما گذشت دارای حوادث و مسائل تلخ و شیرینی بود. حوادثی که در طول یک سال بر مردم ما گران بود. در درجه اول  اتفاقات خونباری که در دنیا و جهان اسلام البته به دست دشمنان اسلام ولی با نام دفاع از قرآن و اسلام انجام گرفت که حقیقتا باید این حوادث را مایه شرمساری دنیای اسلام نامید که افرادی برای رسیدن به مقاصد شوم خودشان به زشت ترین جنایت ها به نام اسلام دست زدند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی ادامه داد: حادثه تروریستی حرم امام و حمله داعشی ها به این مکان مقدس و نورانی و همچنین حمله به مجلس شورای اسلامی و شهادت جمعی از مردم و حوادث تلخ دیگری همچون زلزله کرمانشاه، کرمان و تهران و غرق کشتی نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای مسافر بری نمونه دیگری از حوادثی بود که باعث تلخکامی ملت شریف ایران شد.

وی روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا را یکی دیگر از حوادث تلخ دانست و افزود: رئیس جمهور جدید آمریکا تمام رفتار و سخنان خود را بر اساس بی احترامی به مردم دنیا و حرکات نابخردانه بنا نهاده که خدا کند در لفاظی ها خلاصه شود  و بشریت را در دامان جنگ ها و مهلکه ها نیندازد. مطمئنا اگر نظام سیاسی آمریکا بخواهد با این دست فرمان پیش رود آینده بشریت بسیار تاریک و توأم با جنگ  و خونریزی ها است.

انصاری تأکید کرد: جنایت صهیونیست ها را هم نباید از یاد ببریم که مختص به امسال نیست. بیش از هفتاد سال است که یک رژیم غاصب وحشی گری می کند و متأسفانه کسی نیست که جلوی آن را بگیرد.

وی در زمینه حوادث شیرین سال 96 گفت: سال 96 همراه با انتخابات پرشور ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بود که با حضور 70 درصد مردم برگ زرینی در افتخارات مردم بود که در فضایی رقابتی و آزاد برگزار شد و ثمرات آن را مردم شاهد بودند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری مراسم 22 بهمن افزود: همه کسانی که در صحنه راهپیمایی بی سابقه 22 بهمن بودند احساس می کردند که این راهپیمایی متفاوت و با شکوه تر از سال های قبل برگزار شد و مردم ایران بار دیگر حمایت خود را از امام، راه امام، مقام معظم رهبری و مسئولین به دنیا نشان دادند.

وی با اشاره به ناآرامی های اخیر گفت: منتظریم که تحلیلگران و مسئولین محترم این قضایا را تحلیل و واکاوی کنند. موضوع اغتشاشات نگران کننده بود که به یاری خداوند و درایت نیروی انتظامی به سرانجام خوبی ختم و دست بیگانگان کوتاه شد و واضح است که مردم با همه مشکلات و سختی ها دفاع از امام و آرمان های امام را رها نمی کنند. کسی که از روی آگاهی راه امام را انتخاب کرده امکان ندارد از راه امام برگردد و چیز دیگری را جایگزین کند. نظام اسلامی ما یک نظام ریشه دار عمیق است که غیر از میلیون ها انسان دست خدا هم یاری گر آنها است.

انصاری با اشاره به نابودی داعش اظهار داشت: ما مطمئن هستیم کسانی که پشت جریان داعشی ها بودند فکر می کردند کشورهای اسلامی برای قرن ها مواجه با این مشکلات خواهند بود ولی تدبیر علما و مردم عراق و سوریه و همکاری جمهوری اسلامی به این مسأله پایان داد و از افتخارات خودمان می دانیم که برای آزادی ملت های اسلامی هزینه می دهیم؛ کما اینکه ملت ایران و امام برای پیروزی انقلاب هزینه دادند و در جنگ هم هزینه های زیادی دادیم. شهدا و جانبازان ما هزینه های است عزت و آزادی ملت ایرانند.

وی گفت: ما در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب هستیم؛ چهل سال تجربه را پشت سر گذاشته ایم و در حقیقت سال آینده سال بلوغ انقلاب ما است و با عبور از سعی و خطاها  می توانیم ادعا کنیم دارای بلوغ بالای حاکمیتی هستیم  و قطعا می توانیم سال های بعد را با موفقیت بیشتر پشت سر بگذاریم؛ مشروط به اینکه از تجربه ها درس گرفته باشیم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی مراسم امسال بزرگداشت امام را زیبا و باشکوه توصبف کرد و افزود: علی رغم احتمال کاستی ها در ماه رمضان، مراسم امسال یکی از شاداب ترین مراسم سالگردهای امام بود. امیدواریم سال آینده هم با شکوه و عظمت برگزار شود.

وی گفت: ستاد بزرگداشت امام در برنامه های تبلیغاتی و فرهنگی باید با نگاه به چهل سال گذشته دستاوردهای مختلف نظام را معرفی و منتشر نماید که از وظایف ما تاریخ نگاری و خاطره نگاری است. باید در این مناسبت و هر مناسبت دیگر تاریخ انقلاب را  با شفافیت و بدون حبّ و بغض به نسل بعدی منتقل کنیم.

انصاری گفت: من از الفاظی مانند آتش بس یا وفاق ملی یا وحدت استفاده نمی کنم؛ چون فورا مورد نقد و سؤال قرار می گیرم که چرا و به چه مناسبت این پیشنهادات داده می شود بلکه می گویم خوب است که در چهلمین سال پیروزی انقلاب به جامعه و خودمان تنفس بدهیم و نیش زدن ها، انتقادات، یقه گرفتن ها، مبارزات تبلیغاتی سیاسی و حزبی دارد را کنار بگذاریم و اعلام کنیم که می خواهیم یک سال آزادتر نفس بکشیم. من فکر نمی کنم در سال آینده مناسبت های زیادی باشد که بگوییم نمی توانیم تنفس بدهیم  و یا نمی توانیم قلم ها را غلاف کنیم یا حرف نزنیم. فکر می کنم بهترین هدیه در چهلمین سال انقلاب تمرین فاصله گفتن از مجادلاتِ بیهوده است.

وی ادامه داد: آدم هایی که نان انتقاد را می خورند اشکال ندارد حقوقشان را بگیرند ولی دست از انتقادهایی که به جان و روح مردم خنجر می اندازد بردارند؛ دست از طیف بندی ها و جناح بندی هایی که مردم را در اساس و آرمان های انقلاب دچار وسوسه و دغدغه می کند بردارند. دست از ژست های اپوزیسیونی هم بردارند. مخصوصا کسانی که اصولا به قد و قواره آنها نمی خورد که بخواهند در این جامعه و نظام و مملکتی که رهبری معظم انقلاب، علمای بزرگوار، عقلای قوم، دولتمردان، دانشگاهیان، سیاسیون و صاحب نظران همواره برای برون رفت از مشکلات طرح و برنامه دارند، نظریه پرداز تغییر ساختارها باشند. 

وی افزود: آفتی که باید از آن بسیار نگران باشیم و از آن بترسیم این است که سخنان و رفتار ما افراد نیمه راه را ناامید و آدم هایی که نیاز به تقویت بنیه دارند وادار به خاموشی و سردی کند. پمپاژ ناامیدی و یأس، حتی در سخت ترین شرایط، یک جرم و یک گناه نابخشودی است. کدام انسان عاقلی است نداند که امروز همه طیف های ضد انقلاب همراه با قدرت های استکباری با همه توان علیه ما در صحنه مبارزه حاضر شده اند؟ چرا ما بر این خرمن هیزم بنزین بپاشیم و مروّج تریبون بیگانگان در برجسته کردن مشکلات باشیم؟ باید در یک صف واحد از دستاوردهای چهل ساله خودمان با قدرت دفاع کنیم و نگوییم کار نشده و مردم را ناامید نکنیم.

انصاری اظهار داشت: در حالی که یاران امام زنده هستند و همه رفتار امام را مشاهده کرده اند بعضی ها در روز روشن و با جسارت می گویند فلان نامه امام جعلی است. مورخین انقلاب کجا هستند که ببینند پرویز ثابتی که رئیس سازمان امنیت شاه بوده با پررویی در رسانه های بیگانه می گوید در زمان ما شکنجه نبوده؛ آیا این بی تأثیر نیست؟ رسالت ما این است که تاریخ را واقعی و شفاف بنویسیم و در تاریخ اغراق نکنیم و وقایع را وارونه نکنیم.

وی بیان کرد: در یکی از جلسات مربوط به تشریح سرفصل های موزه دفاع مقدس دیدم اسم و جایگاه دو سه نفر از روحانیون برجسته تأثیرگذار در فرماندهی جنگ نیست. وقتی علت را پرسیدم گفتند که  نام آنها را در بخش عقیدتی و سیاسی آورده ایم. آیا جایگاه امثال آیت الله هاشمی رفسنجانی در قسمت عقیدتی و سیاسی تحلیل می شود؟ 

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام تأکید کرد: بعد از شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی که بحق ایشان یک عالم متعبد و یک فقیه و فیلسوف بود مرحوم حاج احمد آقا سلامتی، زندگی، هستی و آرامش فکری اش را وقف امام کرد. در زمان امام هر وقت می خواستند هجمه کنند اول اسم حاج احمد آقا را می آورند. حاج احمد آقا فانی در امام بود و بعضی از تاریخ نگاران قلابی می گویند ایشان از اول به فکر رهبری بوده؛ وجدان اخلاقی و انسانی اینها کجا رفته است؟ ما از پرویز ثابتی توقع نداریم که بگوید شکنجه گر بودم ولی کسانی که نان انقلاب و نظام را خورده اند چرا به خاطر منافع خودشان همه همه کس و همه چیز را خراب می کنند. چرا کسانی که حقایق را پنهان و جنایات دوستان خود را در قتل انسان های بیگناه نادیده و با وسوسه و طراحی آیت الله منتظری را از امام جدا کردند به اشتباهات تاریخی خود اعتراف نمی کنند و امروز نظریه سیاست محوری امام و اخلاق محوری آیت الله منتظری را مطرح می کنند؟

وی با تأکید بر اینکه باید فضای آرامی را در جامعه ایجاد کنیم، گفت: دغدغه ها و گله های حزبی را کنار بگذاریم. اگر توجه نکنیم که همه بر شاخه نشسته ایم و بن می بریم، همه زمین می خوریم. باید انتقادات را بگوییم ولی بدانیم که برای بیان واقعیت ها و دردهای مردم هم باید برنامه داشته باشیم. انتشار آمار عملکردها می تواند برای ما و جامعه مفید و بیان ضعف ها نیز آموزنده و چراغ راه آینده باشد.

وی افزود: بسترهای اجتماعی به مثابه گسل هایی هستند که اگر جا به جا شوند شاید افراد توان مقابله با آنها را نداشته باشند. با همدلی در مسیر امام و ولایت گام برداریم و چهلمین سال را طلیعه یک حرکت مشعشع بدانیم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی گفت: همه شیرینی ها و شکست های این چهل سال را از نگاهی به حساب امام نوشته اند. پس رسالت ما این است که آزادانه و بدون سیاسی کاری مروج دستاوردهای چهل ساله انقلاب و کارهای شاخصی باشیم که برای جوانان و جامعه ما اثرگذار باشد. 

یادآور شد: بیست و نهمین سالگرد امام در ماه رمضان است. بر اساس تقویم، اگر ماه شعبان 29 روز باشد دوشنبه 14 خرداد ماه 97 روز نوزدهم ماه رمضان است ولی اگر ماه شعبان 30 روز باشد 14 خرداد شب قدر است. با این نکته برنامه ریزی ما خاص خواهد بود. باید  توجه به برنامه های احیاء مدنظر قرار بگیرد تا برنامه های احیای شب قدر مدنظر قرار بگیرد.

وی در پایان گفت:  توفیقات ما مرهون همت صدا و سیما است. از صدا و سیما می خواهیم که با تمام ظرفیت و امکانات وارد عرصه شود.

در ادامه اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و نماینده ویژه دولت در ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی گفت: سال گذشته مراسم بزرگداشت امام خمینی (س) بسیار خوب برگزار شد و اگر امسال هم یک بررسی از کاستی ها داشته باشیم، می شود برنامه بسیار خوبی را تدارک دید. امیدواریم آرمان های امام بیش از گذشته تدوین شود. وزارت کشور همراهی می کند که برنامه را باشکوه برگزار کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم در کنار بزرگداشت امام عملکرد چهل ساله انقلاب و کارهای انجام شده را بگوییم کار بسیار خوبی است. هدف دشمن ایجاد ناامیدی است و امیدواریم با برنامه های دشمن را ناامید کنیم.

یعقوب سلیمانی، نماینده سازمان بسیج مستضعفین در ستاد مرکزی بزرگداشت امام نیز اظهار داشت: تا زمانی که اندیشه و تفکر امام در این جامعه ظهور و بروز عینی دارد، اگر دشمن از این پیچیده تر هم حاضر شود راه به جایی نخواهد برد.

شایان ذکر است در این جلسه نصرت الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، گزارشی از برنامه های این ستاد و همچنین آمادگی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در جهت برگزاری مراسم بزرگداشت امام خمینی (س) ارائه داد و چند تن از دیگر اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) پیشنهادات خود را ارائه نمودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.