رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و سفارت خود را از تل‌آویو به این شهر انتقال می‌دهد.

مناقشه بر سر پایتخت  اسرائیل چند سالی است که به یکی از  دغدغه های روسای جمهور آمریکا بدل شده است، در این میان گفته می شود ترامپ؛ شخصیت جنجالی این روزهای آمریکا بنا دارد اقدام عجیب دیگری در حوزه سیاست خارجی خود و منطقه خاورمیانه انجام دهد و آن چیزی نیست جز پذیرش و تایید بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل که تغییر محل سفارت آمریکا از تلاویو به این شهر را در پی دارد؛ این در حالی است که پیش از این هیچ کشور و هیچ یک از روسای جمهوری آمریکا زیربار  آن نرفتند و به گونه ای از آن سرباز زدند.

 

به گزارش جماران ، سخنان ترامپ  را در ادامه می خوانید :

 

- من به این نتیجه رسیده‌ام که بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کنم.

-چالش‌های قدیمی نیازمند رویکردهای جدید هستند.

-اعلامیه امروز درباره بیت‌المقدس، نشان‌دهنده رویکردی جدید درباره درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطینی‌ها هستند. 

- من به این نتیجه رسیده‌ام که بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کنم. 

- تصمیم برای اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اقدامی است که بایستی مدتها پیش برای پیشبرد صلح و رسیدن به صلحی ماندگار انجام می‌شد. 

-دستور داده‌ام مقدمات انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس انجام شود.

 

 

در این میان، بررسی واکنش سیاستمداران و چهره های شناخته شده به این اقدام جالب توجه است:

 
رهبر معظم انقلاب
در این باره فرموند: اینکه ادعا میکنند میخواهند قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام بکنند، با این کار بلاشک ضربه‌ی بزرگتری خواهند خورد. بی تردید فلسطین آزاد خواهد شد.

 

رئیس جمهوری نیز  در گفت و گوی تلفنی که با اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این باره داشت، تاکید کرد: کشورهای اسلامی باید متحد و یکصدا در برابر تصمیم تحریک آمیز و بسیار خطرناک آمریکا، اقدام جدی انجام دهند. قدس، بخش لاینفک فلسطین است و مسوولیت بی ثباتی و ناامنی ها، مستقیما بر عهده رژیم صهیونیستی است.

وی علاوه بر این در افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی که روز گذشته برگزار شد گفت: قدس شریف متعلق به مسلمانان و فلسطین است و جایی نیست که کسی بخواهد در آن، در برابر افکار و احساسات مردم ایستادگی کند و این ماجراجویی جدید استکبار جهانی در منطقه است. جمهوری اسلامی ایران اگر چه به حمایت از ملت‌ها بپا خواسته و خواهان حل مشکلات از طریق مذاکره است و هرگز با جابجایی مرزها در منطقه موافق نبوده، اما در برابر تجاوز استکبار نسبت به مقدسات اسلامی تحمل ندارد.
 

شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در واکنشی تند به این مساله گفت: 

کشور های اسلامی به صورت متحد و یکصدا این توطئه را محکوم نموده و قاطعانه با بهره گیری از مجموعه ظرفیتهای سیاسی خود مقابل آن خواهند ایستاد. باتوجه به تبعات امنیتی و سیاسی هرگونه تصمیم در مورد شهر قدس، مسولیت بی ثباتی و ناامنی حاصل از این گونه اقدامات نابخردانه مستقیما بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد بود.هر نوع تصمیم گیری در مورد آینده این سرزمین در صلاحیت ساکنان اصیل و غیر مهاجر آن بوده و هیچ کشوری نمی تواند با نادیده گرفتن حقوق مسلم مردم فلسطین برای این کشور اسلامی تصمیم گیری کند. قدس شریف پایتخت کشور اسلامی فلسطین است.

محمدجواد ظریف؛ وزیر امورخارجه ایران نیز در واکنش به این اقدام گفت: اگر نیمی از پول‌هایی را که برخی از حاکمان منطقه برای حمایت از تروریسم، افراط‌گرایی، فرقه‌گرایی و تحریک علیه همسایگان هزینه می‌کنند برای آزادسازی فلسطین هزینه می‌کردند، امروز ما با این خودخواهی آمریکا مواجه نبودیم که می‌خواهد «بیانیه کسی که هیچگونه مالکیتی ندارد را برای کسی که حقی ندارد» اجرا کند. به رغم همه این‌ها قدس برای همیشه عربی - اسلامی باقی خواهد ماند چه بخواهند چه نخواهند.

 

حسین امیرعبداللهیان؛ مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل  نیز در واکنش به این اقدام ترامپ گفت:انتقال سفارت آمریکا به قدس، آتش خشم را بر خواهد افروت و در صورت خطای ترامپ و نتانیاهو انتقاضه آتشین در راه است.

 

المیادین نیز به نقل ازمقامات روسیه نوشته است: مسکو هرگز قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نخواهد شناخت.

شیخ نعیم قاسم؛ معاون دبیرکل حزب الله نیز گفته است: ترامپ امروز به صراحت پایان حل وفصل سیاسی را درباره مسئله فلسطین اعلام می کند.از این به بعد باید از  گزینه مقاومت در همه سطوح حمایت شود.

معاون رئیس جمهور عراق، دیگر کشور منطقه نیز  خواستار مداخله سریع سازمان ملل و مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه کانادا، نیز در واکنش به این اقدام  دولت همسایه جنوبی اش اعلام کرد:  کانادا قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به ‌رسمیت نمی‌شناسد.

پاپ؛ رهبر کاتولیک‌های جهان نیز در انتقاد از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خواستار عملکرد هوشمندانه و حفظ وضعیت کنونی این شهر شد.

اردوغان؛ رئیس جمهوری ترکیه نیز در سخنانی تهدیدآمیز اعلام کرد: قدس خط قرمز است و ممکن است روابط دیپلماتیک با اسرائیل را قطع کنیم.

اسماعیل هنیه؛ رئیس دفتر سیاسی حماس در این باره گفت: تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس زمینه ساز بروز تحولات هولناک می‌شود. ما فلسطینیان همواه از بیت‌المقدس و سرزمین و حقوق حقه خویش دفاع می‌کنیم. 

مقتدی صدر روحانی پرنفوذ و شیعه عراقی خطاب به ترامپ گفت:  قدس متعلق به ماست نه غیر از ما  و نظر و دیدگاه شما ارزشی ندارد.

مقامات مصر نیز  اعلام کردند: وزرای خارجه اعضای اتحادیه عرب شنبه هفته آینده نشستی درباره قدس تشکیل خواهند داد.

مبارکه البراهمی؛ نماینده پارلمان تونس نیز  درباره این مداخله جویی ترامپ در مسائل خاورمیانه گفت: ما عربستان را مسئول فروش فلسطین می دانیم.

موگرینی؛ مسئول سیاست خارجی  اتحادیه اروپا  نیز درتماس بامحمود عباس ، رئیس دولت خودگردان فلسطین؛ گفت:  باید ازهر اقدام مخدوش کننده ای خودداری کرد.

امیر قطر نیز در  گفت و گویی تلفنی  با ترامپ به وی هشدار داد: این تصمیم نتایج منفی برای منطقه خواهد داشت.

 

 

بیانیه وزارت خارجه ایران

 

 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تل اویو به بیت المقدس اشغالی و اعلام بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس را به شدت محکوم می کند و آن را نقض آشکار قطعنامه های بین المللی می داند.  

شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده است، بخش لاینفک فلسطین است و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار آمده و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است. بر کسی پوشیده نیست که این رژیم برای تسلط کامل بر این شهر اقدامات متعددی از جمله اخراج ساکنان اصلی، غصب املاک و زمین های آنان، جایگزین سازی یهودیان با هدف تغییر ترکیب جمعیتی این شهر، ویران کردن آثار و اماکن مقدس اسلامی و همچنین تعرض و هتک حرمت مسجد الاقصی از طریق فراهم کردنِ امکانِ ورود یهودیان تندرو به این مکان اسلامی، ایجاد محدودیت برای مسلمانان جهت زیارت و شرکت در نماز جمعه و پایمال کردن حقوق شهروندی ساکنان فلسطینی را در دستور کار خود قرار داده است. 

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که مهمترین علّت بر هم خوردن ثبات و امنیت خاورمیانه تداوم اشغالگری و حمایت های جانبدارانه و بی دریغ دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی و محروم ماندن ملت مظلوم فلسطین از حقوق اولیه خود در تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف است که به رغم تلاش مذبوحانه آمریکا و متحدانش برای تحمیل راه حلی سازشکارانه، نه تنها حداقل آرزوهای ملت فلسطین در قالب قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل تامین نگردید، بلکه تداوم شهرک سازی و غصب اراضی بیشتر و هتک حرمت اماکن دینی در قدس شریف در سایه حمایت های آمریکا از این رژیم و بی تفاوتی مجامع و سازمانهای بین المللی، مردم فلسطین را از تحقق خواسته های برحق و مشروع شان بیش از پیش دور ساخت.

تصمیم تحریک آمیز و نابخردانه آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن شهر قدس بعنوان پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی نه تنها به صلح و ثبات این منطقه کمک نخواهد کرد بلکه ضمن رسواسازی نیّات شوم دولت آمریکا و بی اعتبار کردن بیشتر این کشور نزد آن دسته از طرف هایی که هنوز به بیطرفی این کشور در روند سراب گونه مذاکرات صلح باور دارند، باعث تحریک مسلمانان و شعله ور شدن انتفاضه جدید و تشدید تندروی و رفتارهای خشم آلود و خشونت آمیز بیشتر خواهد شد که مسئولیت آن متوجه دولت این کشور و رژیم صهیونیستی است.  

با عنایت به اینکه شهر قدس از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی محسوب می گردد؛ لذا جمهوری اسلامی ایران این اقدام آمریکا را به شدت محکوم می نماید و از همه مجامع بین المللی،  کشورهای صاحب نفوذ و بویژه کشورهای اسلامی می خواهد برای حفظ ثبات و استقرار منطقه، مانع اجرا شدن این اقدام آمریکا شوند که تنها به سود رژیم صهیونیستی است. 

جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام همبستگی کامل خود با مردم فلسطین، بار دیگر مسئولیت مهم جامعه بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد در پایان دادن به اشغال فلسطین و قدس شریف و کمک به مردم این سرزمین جهت دستیابی به حقوق مسلم اساسی شان را مورد تاکید قرار می دهد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه  نیز تصمیم ترامپ درباره قدس را «تأسف‌برانگیز» خواند و  تاکید کرد:  پاریس از آن حمایت نمی‌کند.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم کردن این حرکت، اعلام کرد:  تصمیم ترامپ، گفت و گوهای صلح را مختل و وضعیت بیت المقدس را این گفت و گو ها مشخص خواهد کرد.

حماس نیز در آخرین واکنش خود به این اقدام اعلام کرد: حماس اعلام کرد: تصمیم ترامپ درباره قدس، درهای جهنم را باز می‌کند

اسحاق  جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز در واکنش به این اقداک در توئیتر خود نوشت: سرخوردگی های ناشی از شکست های پی در پی در جبهه استکبار آنان را به رفتارهایی سست برای ترمیم روحیه یاران خود واداشته؛ غافل از اینکه به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی  هم با شکستی مفتضحانه تر روبه رو خواهد شد

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نی در این باره گفت:  تصمیم ترامپ خلاف قوانین بین‌‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل است.

جان مک‌کین، سناتور آمریکایی نیز در این باره گفت: مسائل پیرامون وضعیت نهایی و دائمی بیت‌المقدس بایستی در نهایت توسط اسرائیلی‌‌ها و فلسطینی‌ها و در قالب یک فرایند صلح حل و فصل شود.

اسماعیل هنیه در آخرین واکنش خود اعلام کرد: ملت فلسطین تسلیم تصمیم ترامپ نمیشود و فلسطینیان در واکنش به این اقدام، انتفاضه ای سراسری به راه می اندازند.

مجلس ترکیه در نشست علنی امشب با انتشار بیانیه ای، طرح آمریکا برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کرده و آن را اقدامی ماجراجویانه خواند.

اردن اعلام کرد: اقدام دولت آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نقض توافقات بین‌المللی است.

ژنرال السیسی رییس جمهور مصر در تماس تلفنی با محمود عباس اقدام ترامپ را محکوم کرد

صائب عریقات، عضو ارشد سازمان آزادی بخش فلسطین در این باره گفت:  ترامپ با تصمیم خود درباره قدس، نقش آمریکا در روند صلح را به پایان رساند.

سعد الحریری نخست وزیر لبنان با محکوم کردن تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در قبال بیت المقدس با مردم فلسطین اعلام همبستگی کرد.

میشل عون رئیس جمهوری لبنان در این باره گفت: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا درباره بیت المقدس تهدیدی برای‌ فرایند صلح و ثبات منطقه است.

 

عبدالله رمضان زاده  در واکنش به این اقدام رئیس جمهوری آمریکا، در حساب توئیتری خود نوشت: رسمیت بخشیدن به اشغالگری مغایر تمام  اصول حقوق بین الملل است.  بیت المقدس پایتخت اشغالگران نمی شود.

اتحادیه اروپا تصمیم ترامپ درباره قدس را مردود دانست و اعلام کرد موضع این اتحادیه در برابر قدس تغییر نخواهد کرد.

دفتر ریاست جمهوری سوریه نیز در بیانیه ای اعلام کرد: آینده قدس را تنها اراده و عزم وفاداران به آرمان فلسطین تعیین خواهد کرد نه یک دولتی یا رئیس جمهور؛ این آرمان در وجدان مردم عرب تا تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس زنده و پاینده خواهد ماند.

حمید ابوطالبی؛ معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری در واکنش به این اقدام ترامپ گفت: تصمیم آمریکا در شناسایی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی وتحولی استراتژیک در معادلات منطقه است؛ جهان اسلام واعراب یاباید گامی استراتژیک درشیوه مواجهه بااین امر بردارند ویا پذیرای تحقیری تاریخی باشند. خاورمیانه درآستانه تغییری راهبردی است.

رهبر حزب کارگر انگلیس با انتشار پیامی در توییتر خود، تصمیم آمریکا درباره بیت المقدس را اقدامی غیرمسئولانه و تهدیدی علیه صلح خاورمیانه خواند.

 رهبر حزب سعادت ترکیه در اعتراض به طرح آمریکایی شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، گفت:  قدس عزت و ناموس مسلمانان است و متعلق به مسلمانان باقی خواهد ماند.

 

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد: با تصمیم «غیرسازنده» ترامپ برای شناسایی بیت‌المقدس (قدس) به عنوان پایتخت اسرائیل، مخالف است.

شیخ الازهر در واکنش به این اقدام دولت آمریکا اعلام کرد: رئیس جمهوری آمریکا با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، احساسات یک و نیم میلیارد مسلمان را نادیده گرفت.

سخنگوی دولت آلمان از جانب مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد؛

 دولت فدرال ازاین نگرش رییس جمهورآمریکا  حمایت نمیکند، زیرا وضعیت بیت المقدس درچارچوب یک راه حل2 کشوربایدموردمذاکره قرار بگیرد.

وزارت خارجه عراق تصمیم ترامپ مبنی در برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

 

معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی: اعلام قدس به عنوان پایتخت رزیم اشغالگر صهیونیستی، اعلام جنگ آشکار ترامپ با جهان اسلام است

 

آنگلا مرکل؛صدر اعظم آلمان در واکنش به اقدام ترامپ  اعلام کرد: از تصمیم آمریکا درباره قدس حمایت نمی کنیم؛ وضعیت قدس باید از طریق مذاکره در چهارچوب راه حل دو کشور مشخص شود.

 

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت: 

اینکه می‌خواهند بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل قرار بدهند تهدید، توهین و جسارت بزرگی به جهان اسلام  و بازی با آتش است.

آیا وقت آن نرسیده است که مسلمانان و کشورهای اسلامی و عربی از چنین جسارت‌هایی درس عبرت بگیرند؟ آیا خیانت‌ها و دروغ‌های ترامپ برای شما کافی و درس عبرت نیست؟ اینها باید بدانند که ترامپ دلسوزشان نیست، بلکه او متعلق به اسرائیل است و در قبال صهیونیست‌ها تعهداتی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.