پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در دیدار با دانشجویان مسئول کانون های خط امام دانشگاه های سراسر کشور؛

سید علی خمینی: امام یک منتقد آرمانگرا و پیشران بود

در آستانه میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) و همچنین به مناسبت 16 آذر روز دانشجو جمعی از دانشجویان مسئول کانون های خط امام در دانشگاه های سراسر کشور به همراه جمعی از مسئولین بنیاد تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) در دانشگاه ها با یادگار امام، حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی دیدار کردند.

به گزارش جماران، در این دیدار که در شهر مقدس قم و در بیت تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی ضمن بیان ویژگی های حضرت امام خمینی(س) گفت: وقتی درباره امام راحل صحبت می کنیم از یک طرف با شخص امام و از طرف دیگر با شخصیت امام رو به رو هستیم. شخص امام انسانی بود که یک آغازی داشت و یک پایانی و امروز هم در پیشگاه خدا حاضر است، این شخص را وقتی انسان زندگی‌اش را نگاه می‌کند، می‌بیند که یک انسان بسیار بزرگ و موفق و از بعضی از  جهات کم نظیر و بی نظیر بوده است.

سید علی خمینی با توجه دادن نسل جوان به بررسی و رصد تحولات انقلاب های منطقه به منظور درک نقش رهبری منحصر به فرد حضرت امام خمینی(س)، گفت: ما و کشور ایران با مشکلاتی به مراتب سخت‌تر از مشکلاتی که بقیه کشورها داشتند رو به رو بودیم. یعنی ما هم در شمال کشور، هم در جنوب کشور، هم در شرق کشور و هم در غرب کشور غائله داشتیم. تمام این ها هر کدامش، یک فاجعه‌ای می توانست باشد که یک قسمتی از کشور برود.  اما این انسان بزرگ با همراهی مردم توانست یک انقلابی را بوجود بیاورد و با کمک مردم نظامی را سامان بخشد که امروز در تمام منطقه کشوری از ما مستحکم‌تر، سرپاتر، مطمئن‌تر و قدرتمندتر موجود نیست. 

یادگار امام راحل با جمع بندی سخنان خود در بخش نخست پیرامون "شخص امام" گفت: هر کسی که بخواهد تاریخ را مطالعه کند نمی‌تواند تاریخ ایران را بنگارد بدون اینکه یک شخصیت عظیم مثل امام را در آن لحاظ نکند. این انسان، انسان بسیار بزرگی بوده است. اما آنچه که برای ما باقی است شخصیت امام است. 

یادگار امام بخش دوم سخنانش را به شخصیت امام اختصاص داده و افزود: شخصیت امام مؤلفه‌ها و خصوصیاتی دارد. اینکه ما می‌گوییم امام در جامعه ما زنده است یعنی ما هنوز خود را مقید می‌دانیم نسبت به شخصیت امام، نسبت به آن مؤلفه‌های اساسی و ارکان اصلی که در اندیشه حضرت امام بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی با تاکید بر اینکه نام امام و شخص امام در حکم آن پرچمی است که ما راه را گم نکنیم؛ افزود: نام امام پرچم است. ما برای اینکه ببینیم چقدر در این مسیر هستیم باید شخصیت امام را بشناسیم و به شخصیت امام نزدیک بشویم.

سید علی خمینی با بیان اینکه شخصیت امام ارکان و مؤلفه هایی دارد اسلام، لزوم تاثیرگذاری اجتماعی و آرمانگرایی را از ارکان اصلی اندیشه امام داست وگفت: امام همیشه منتقد وضع موجود بودند. امام یک منتقد آرمانگرای پیشران بود. انسان وقتی به زندگی امام نگاه می کند، تعجب می کند که هر روز یک موضوع جدید ابداع می فرمودند. حکومت را و جامعه را به پیش می‌راندند. اگر ما به عنوان خط امام احساس کردیم که جامعه در جلوی ما  حرکت می کند و ما داریم می دویم تا به جامعه برسیم بدانیم خیلی از راه امام دور هستیم. امام همیشه کیلومترها جلوتر در حال حرکت بود و بقیه را به دنبال خود به حرکت در می آورد.

نام امام پرچم است. ما برای اینکه ببینیم چقدر در این مسیر هستیم باید شخصیت امام را بشناسیم و به شخصیت امام نزدیک بشویم

یادگار امام با تأکید بر اینکه امام همواره در حال تولید حرف نو و حل مشکلات حکومت با ابداع های جدید خود بودند، گفت: هر کس دم از انقلابی گری بزند و دم از امام بزند ولی در عمل ببیند که از جامعه عقب افتاده است بداند که در راه امام نیست. امام پیشران بود و دائم تولید داشت.

سید علی خمینی ادامه داد:  ما باید منتقد وضع موجود باشیم و نه مدافع آن، چون ما تا آرمان فاصله داریم. اگر همیشه از وضع موجود دفاع کنیم جامعه از ما عبور خواهد کرد.

یادگار امام راحل در جمع بندی این بخش از سخنان خود گفت: پرچم نقد را رها نکنید. ما منتقد وضع موجود هستیم ما دنبال آرمان ها هستیم و به سمت آن ها حرکت می کنیم. این که رهبری فرمودند "هرجا انقلابی عمل کردیم. موفق شدیم" به خاطر این است که انقلابی بودن یعنی پیشرانی و پیشتازی. گفتمان تولید بکنیم.

حرف نو تولید بکنیم. امام سال به سال حرف نو و جبهه تازه تولید میکردند. کسی که در حیطه اندیشه ی امام می خواهد فعالیت بکند باید همیشه پیشران و منتقد وضع موجود باشد. منتقدی که اصول را قبول دارد و پشتوانه او به اصول اسلام و انقلاب است اما موجود را نمی پسندد.

پیش از سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی، مدیرعامل بنیاد تبیین اندیشه های امام خمینی (ره) در دانشگاه ها و نیز مسئولان کانون های خط امام دانشگاه های تهران، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی و فرهنگیان مشهد به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

reae4ul5

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.