ساعت ۱۷ امروز شنبه ۱۴ مرداد امروز مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

 مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران ، مراسم در زمان اعلام شده یعنی ساعت 17 آغاز شد.

به گزارش خبرنگار جماران، بسیاری از چهره های سرشناس و مدعوین در این جلسه حضور داشتند که از جمله آنها رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سران قوا سیدحسن خمینی، دکتر فاطمه طباطبایی، علی اکبر ناطق نوری، اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف و سیدمحمود علوی، علی اکبر سلطانی فر، محمدباقر نوبخت، اعضای خانواده حسن روحانی و آیت الله هاشمی رفسنجانی، حسین فریدون، جمعی از ورزشکاران و هنرمندان شاخص مانند داریوش ارجمند، علیرضا افتخاری، علی دایی، علی پروین، کریم باقری، بهداد سلیمی و ... را می توان نام برد.

در این مراسم فرماندهان ارشد نظامی، وزرای دولت یازدهم، استانداران، اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و... نیز حضور داشتند.

-در آغاز مراسم، پس از نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران توسط گروه سرود ارتش مستقر در مجلس و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، رئیس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز این مراسم گفت: امید است با رویکرد موشکافانه و دقیق و آگاهی درست از مسائل کشور دولت جدید در توسعه همه جانبه کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موفق باشد.

وی ضمن خیرمقدم به روسای جمهور و سران کشورهای مختلف خارجی و همچنین مسئولین نهادهای بین‌المللی من الجمله اتحادیه اروپا، اکو، اجلاس بین المجالس و شورای همکاری کشورهای اسلامی گفت: ملت ایران علی رغم همه دشمنی قدرت های بزرگ در مسیر استقلال از مشروطه تاکنون از پای نایستاده و با برپایی انقلاب اسلامی به اهداف استقلال طلبانه خود نائل آمدیم.

لاریجانی افزود:‌ در طول سال‌های پس از انقلاب ۳۶ انتخابات در جمهوری اسلامی ایران انجام شده و 12 دولت ، 10 مجلس و 5 دوره خبرگان رهبری به انتخاب مردم تشکیل شده که نشان دهنده عمق مردم سالاری دینی در کشور ماست. همچنین انتخابات اخیر ریاست جمهوری با ۷۲ درصد مشارکت مردمی عمق مردم سالاری دینی و مشارکت مردم در سرنوشت خود و تعامل با نظام اسلامی را نشان می‌دهد که از دور اندیشی امام (ره) حکایت می‌کند که با این تدبیر از استقرار استبداد جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: در آستانه استقرار دولت دوازدهم و در فضای آشفته منطقه‌ای، ایران از امنیت پایدار برخوردار است. تلاش مسئولین و پایمردی ملت امنیت بیشتری را در سال‌های آینده نوید می‌دهد. همچنین همکاری قوای سه گانه در کشور زمینه مساعدی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه همه جانبه فراهم نموده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ مجلس شورای اسلامی از توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات حمایت می‌کند و امید دارد دولت با تدبیر و نگاه واقع بینانه و رویکرد توسعه ای در مسیر پیشرفت و تعالی کشور موفق باشد و مجلس نیز در این مسیر نظارت خواهد کرد.

وی در پایان ضمن آرزوی توفیق برای دولت دوازدهم ابراز امیدواری کرد که با تعامل دولت جدید و مجلس، دولت در چارچوب قوانین و قانون برنامه ششم توسعه مسائل کشور را سامان داده و موجبات تعالی کشور را فراهم کند.

 

-رئیس قوه قضائیه نیز در جلسه تحلیف رئیس جمهور روحانی به ایراد سخن پرداخت.

آیت الله صادق آملی لاریجانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری با رهبری داهیانه خود کشتی انقلاب را رهنمون می شوند، گفت: از مهمانان ارجمند و مسئولان عالیرتبه کشورهای مختلف و سفرای کشورهای خارجی تشکر می کنم که در این مجلس باشکوه شرف حضور دارند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: تبریک و تهنیت عرض می کنم ولادت امام رئوف علی بن موسی الرضا(ع) و از خداوند می خواهیم قلوب ما را به انوار و محبت اهل بیت(ع) منور کند.

وی افزود: امروز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی علیرغم توطئه های دشمنان با حضور همیشه در صحنه مردم به حیات مقتدرانه خود ادامه داده و مسئولان کشور بر اساس اصل ششم قانون اساسی  جمهوری اسلامی مستقیم و غیرمسقتیم از آن پاسداری کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین براساس بند هشتم اصل سوم قانون اساسی، دولت مکلف است همه امکانات خود را برای جلب مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به خوبی به کار گیرد.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: اینجانب به عنوان رئیس قوه قضائیه با افتخار اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران امروز با اتکا بر آموزه های بلند دینی و تمدن غنی خود از جمله کشورهای بزرگ جهان است که علی رغم تهدیدات فراوان از سوی استکبار جهانی، توانسته سکاندار استقلال، آزادی و مظهر مردم سالاری دینی در منطقه و جهان باشد.

وی با بیان اینکه مردم سالاری دینی نظامی سیاسی مبتنی بر آرای مردم و آموزه های دینی و ارزش های اخلاقی است، گفت: فلسفه سیاسی نهفته در این نظام سیاسی، فلسفه ای دقیق هم از جهات هستی شناسانه و متافیزیکی و هم از جهات معیاری و ارزشی است و از پارادوکس های نظام لیبرال دموکراسی خالی است. قانون اساسی جمهوری اسلامی مبین این نظام سیاسی و فلسفه آن است.

رئیس قوه قضائیه کشورمان بیان کرد: با تحلیف در این مجلس باشکوه، دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور گشوده می شود. متن سوگندی که رئیس جمهور محترم یاد می کند بسیار مهم و قابل توجه است و از جمله اموری که رئیس جمهور به وسیله سوگند به آن ملتزم می شود آنکه پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد.

وی با بیان اینکه پاسداری از مذهب رسمی کشور، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی، لوازمی دارد، افزود: اصول قانون اساسی اصولی مهم، مترقی و جامع الاطراف است که با مداقه مجلس خبرگان قانون اساسی تدوین و با رأی قریب 98 درصدی مردم به تایید قاطبه ملت رسیده است.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه بنیادی ترین مبنای قانون اساسی نگاه توحیدی است، ادامه داد: این مسئله در سراسر میثاق ملی حضور دارد و به خصوص در اصل دوم بدان تصریح شده که براساس آن جمهوری اسلامی، نظامی بر پایه ایمان به خدای یکتا و اختصاص حاکمیت و تشریب او و لزوم تسلیم در برابر امر او است. نگاه توحیدی است که در سیاست خارجی و روابط بین المللی می گوید که از هیچ قدرتی جز خدا نترسید.

وی گفت: نگاه توحیدی است که می گوید عزت را باید در نزد خدا یافت، نگاه توحیدی است که می گوید هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت به سوی خدا و نظام الهی است. این نگاه توحیدی است که انشان را به عدالت فرا می خواند و همین نگاه است که بندهای گران را از جان آدمی باز می کند و وی را به آزادی دعوت می نماید.

رئیس قوه قضائیه کشورمان تصریح کرد: ضمن تبریک و تهنیت به رئیس جمهور و آرزوی توفیق برای وی، اعلام می کنم نیک بنگرید که تلاش ها و اقدامات شما در ترازوی نگاه توحیدی چگونه است و مسلم بدانید هر قدمی که در این طریق بردارید، همه از آحاد ملت، مسئولان و دلسوزان نظام حامی و همکار شما خواهند بود.

وی گفت: اینجانب به عنوان رئیس قوه قضائیه هر خدمتی در این مسیر میسر باشد دریغ نخواهم کرد، امروز نظام اسلامی نیازمند مجاهدت ها و تلاش های خالصانه آحاد ملت و خصوصاً مسئولان متعهد کشور است. خداوند در این طریق دشوار یار و مددکارتان باشد.  

 

-دکتر حسن روحانی برای دومین بار سوگند یاد کرد.

وی بخشی از سوگندنامه که اشاره به «آزادی و حرمت اشخاص» را داشت، دو بار تکرار کرد.

 

رییس جمهور در مراسم تحلیف تصریح کرد: گر چه مسئولیت من برخاسته از آراء اکثریت مردم است، اما امروز من به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران، مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همراهی و همکاری همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در این مراسم که روسای قوا، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس، وزرا و معاونان رییس‌جمهور و همچنین میهمانان و مقامهای ارشد کشورهای خارجی شرکت داشتند، با خیرمقدم به همه میهمانان و گرامیداشت یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، شهدا، جانبازان و آزادگان سرافراز کشورمان و تبریک میلاد امام رضا (ع) گفت: امروز 14 مرداد، یکصد و یازدهمین سالروز روزی است که ایران تازه‌ای از میان آشفتگی های فراوان سر برآورد و حماسه‌ای نو آفرید و نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین قیام ملی مردم خاورمیانه پیروز شد.

دکتر روحانی افزود: این حرکت، دو مفهوم بنیادین حکومت قانون و حاکمیت ملی را برای ملت و دولت ما به ارمغان آورد و در واقع نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادیخواهی در این قاره کهن بود. از آن روزگار تا به امروز دقیقا یکصد و یازده سال می‌گذرد . در این فاصله برنامه انقلاب مشروطیت برای محدود کردن اقتدار پادشاهان ایرانی با فراز و نشیب فراوان روبرو گردید و در نهایت متأسفانه به انحراف کشیده شد.

رییس جمهور اظهارداشت: ملت ایران برای برپا داشتن اصول آزادی، حکومت قانون، حاکمیت ملی و اعتقادات خود فداکاری‌های فراوانی کرد و در نهایت انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید. اکنون قریب به 40 سال از استقرار اسلامیت و جمهوریت در میهن ما می‌گذرد و امروز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه از آن زمان تاکنون عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با رأی مستقیم تک تک شهروندان انتخاب می‌شود، تصریح کرد: مردم آگاه و هوشیار ایران با خلق حماسه اردیبهشت و مشارکت کم نظیر خود در انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر با ما به روشنی سخن گفتند و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: آنان با زبان رأی خود گفتند چه می خواهند و چه نمی خواهند و با رأی اعتماد مجدد و معنادار خود، رویکرد و راهی را انتخاب کردند که 4 سال در معرض آزمون و نقد و ارزیابی همگان قرار داشت. از این پس ما باید پاسخگوی آن شور و شعور مردمی باشیم که باز به کشور، نظام و به دولت اعتبار و حیثیت مجدد بخشیدند.

دکتر روحانی گفت: رأی مردم در 29 اردیبهشت یک حادثه نبود بلکه حاصل یک بلوغ اجتماعی بود که می‌توان در آن، دامنه تغییرات و دایره خواسته‌های جامعه ایران را دید و دستگاه اجرایی را به رنگ آن نیازها و خواسته‌ها درآورد. منتخب ملت باید به درستی بداند که از میانه چه خواسته‌ها و آرایی برآمده است و چه عهدی با مردم دارد که باید تا پایان به برنامه و وعده‌های خود وفادار بماند.

 رییس جمهور تصریح کرد: این دولت می‌خواهد دولتی معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود و بجنگد. ما دولتی مصلح هستیم چه در سیاست داخلی و چه خارجی که صلح را برجنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم اما دفاع را فقط با صلح ممکن نمی‌دانیم ما پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم، اما بزرگترین سلاح ما رأی ملت ما است. ملتی که بیش از 41 میلیون رأی در صندوق آراء دارد، هرگز در بن‌بست قرار نمی‌گیرد، این رأی نه تنها پشتوانه دولت و مجلس که پشتوانه ارتش و سپاه نیز است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در کشور ما حاکمیت دوگانه‌ای وجود ندارد، گفت: صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما تکیه دارد. برجام نمونه‌ای از وفاق ملی در ایران است. بی شک بدون پشتوانه و رأی ملت، حمایت مقام معظم رهبری و هماهنگی مجلس و نیروهای مسلح با دولت منتخب مردم ،برجام به فرجامی نمی‌رسد و ادامه نمی‌یافت اما جهان بداند که هرگونه نقض تعهدات در این معاهده بین‌المللی با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مسایل ملی، مصالح ملی و فرصت‌های ملی هستیم و روی آوردن به تفاهم ملی و همکاری ملی ضرورتی تاریخی است.باید بدانیم همه ما در این دریای طوفانی یک کشتی و یک کشتی بان داریم و باید با قطب نمای خواست ملت و سربلندی ایران اسلامی با هم تلاش کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نبوده و به توفیقات بزرگ دیگری نیز دست یافته است، گفت: توفیقاتی همچون استقلال کشور، امنیت بی‌نظیر، اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی، نفوذ قابل توجه در قلوب مردم منطقه که حاصل پایداری ما در سیاست حمایت از مظلوم و هزینه دادن در راه آن بوده و همچنین ارتقاء موقعیت کشور در نظام بین‌المللی که نتیجه پیروی از اصول حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی بوده است. اما باید به هوش باشیم که حفظ این دستاوردها و استمرار توفیقات کشور مستلزم برخورداری از یک اقتصاد قوی، پویا و تأثیرگذار در عرصه جهانی و منوط به توسعه علمی و تکنولوژیک در کشور است.

رییس جمهور افزود: در 4 دهه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در کشورمان حاصل  و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زیرساخت‌ها انجام شده است. در بسیاری از مناطق محروم و دوردست، بهبود های قابل توجهی در استانداردهای زندگی مردم ایجاد شده و فاصله فقیر و غنی به طور معنا داری نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی کاهش یافته است. امروز سطح آموزش و بهداشت و درمان در کشور از استانداردهای مناسبی در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا برخوردار است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در ادامه دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی نیز تحولات بزرگی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی ایجاد کرده که از آن جمله بازگشت ثبات اقتصادی به بازارهای مختلف بویژه بازار ارز، کاهش نرخ تورم و تک رقمی کردن آن، رشد اقتصادی از رشد منفی به رشد کم سابقه دو رقمی در سال گذشته و دست یابی اشتغال بیش از 600 هزارنفری در دولت یازدهم است.

رییس جمهور اضافه کرد: دستاورد مهم دیگر دولت یازدهم افزایش تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز و بازپس‌گیری سهم ایران در بازار جهانی و جهش بزرگ در تولید گاز و تکمیل زنجیره ارزش افزوده نفت در کشور است. در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی نیز گام‌های بزرگی در جهت حمایت از اقشار کم‌درآمد برداشته شده و با اجرای طرح بیمه همگانی، امروز همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند، از سوی دیگر پس از اجرای طرح سلامت سهم پرداختی از سوی مردم در هزینه‌های درمانی ،کاهش چشمگیری یافته است.

رییس جمهور ادامه داد: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تحول بسیار بزرگی در زیرساخت‌ها بوجود آمده است، به گونه‌ای که دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و اطلاعات بهنگام از طریق فضای مجازی بیش از 10 برابر شده که این دسترسی نقش مهمی در توسعه کسب و کارهای مرتبط نیز ایفا کرده است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در عرصه سیاست داخلی دولت یازدهم اقدام به تهیه سند حقوق شهروندی نمود و آن را به دستگاه‌های اجرایی کشور، ابلاغ کرد که دولت دوازدهم نیز ادامه همین راه را در دستور کار خود قرار دارد، خاطرنشان کرد: با وجود تمامی دستاوردهای با ارزش 4 دهه گذشته کشور، ما همچنان با مشکلات بزرگی مانند بیکاری جوانان، بحران آب و وضعیت آلودگی هوا مواجه ایم.

رییس جمهور تاکید کرد: برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر همان شعار انتخابات یعنی آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت است.

دکتر روحانی با بیان اینکه انجام اصلاحات اقتصادی نیازمند فراهم آوردن برخی مقدمات است، گفت: ما از ابتدای دولت یازدهم یک مسیر 8 ساله را برای انجام اصلاحات اقتصادی طراحی کردیم و در 4 سال ابتدایی یعنی طی دولت یازدهم دستیابی به ثبات اقتصادی در داخل کشور و ایجاد تعامل پایدار و بلندمدت با کشورهای دیگر را به عنوان پیش‌نیاز انجام اصلاحات هدف‌گذاری کردیم.

رییس جمهور افزود: دولت همچنین دست خود را برای همکاری در اجرای این برنامه مهم به سوی تمام ارکان کشور و همه اقشار مردم و جریان‌های سیاسی و اجتماعی دراز می‌کند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امروز مردم شریف و صبورمان از ما انتظار دارند که نشان دهیم می‌توانیم علیرغم اختلاف‌نظرها حول تشخیص مسایل کشور و یافتن راه‌حل برای آنها همفکری کنیم و با ساز و کارهای موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران و با هدایت رهبری معظم انقلاب به یک اتفاق نظر برای سیاست‌گذاری و اقدام دست یابیم و نشان دهیم که مسایل فرعی و جنجال‌های سیاسی ما را از مسایل اصلی کشور باز نمی‌دارد.

رییس جمهور افزود: در گذشته با همراهی یکدیگر از مراحل سخت‌تری همچون موج ترور، جنگ، تحریم‌ها و فشارهای مستمر دشمنان خارجی عبور کرده‌ایم و همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه این دومین باری است که مراسم تحلیف در حضور میهمانان گرانقدر خارجی برگزار می‌گردد، گفت: مایلم با استفاده از این فرصت از حضور میهمانان خارجی در این مراسم قدردانی کرده و تأکید نمایم که خط مشی این دولت همچنان تعامل گسترده و متوازن با جهان است که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ نیز مورد تصریح مجدد قرار گرفت.

رییس جمهور تاکید کرد: تعامل سازنده با کشورهای جهان، تعمیق پیوند با کشورهای همسایه و منطقه و افزایش سطح همکاری‌ها با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه، بلکه ضرورتی است که صلح و امنیت بین‌المللی در گرو تحقق آن است.

دکتر روحانی اظهار داشت: عبور از تهدیدات خطرناک و تحولات پیچیده دوران گذار کنونی جز با افزایش تماس‌ها و مراودات و نهادینه کردن گفتگو بین دولت‌ها و ملت‌ها امکان‌پذیر نیست.

رییس جمهور با اشاره به اینکه براساس این رویکرد در طول 4 سال گذشته اقدامات مهم و قابل توجهی در حوزه سیاست خارجی کشور انجام شده است، گفت: حل و فصل موضوع هسته‌ای و خارج شدن پرونده هسته‌ای از فصل هفتم منشور ملل متحد و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین لغو تحریم‌های ظالمانه در حوزه هسته‌ای ، یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.

دکتر روحانی اضافه کرد: گرچه تاکنون گره‌های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی گشوده شده، اما بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تحریم و تحقیر، غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به عنوان شریک و یا حتی طرف مذاکره را برای جهان و حتی متحدین دیرین آمریکا به اثبات رسانده است.

رییس جمهور اظهار داشت: از سوی مردم و مسئولین کشور به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود، ولی در مقابل تداوم بدعهدی‌های آمریکا نیز ساکت نخواهد نشست. ملت ایران ثابت کرده است که احترام را با احترام و تحریم و تحقیر را با اقدام متناسب و استقامت و مقابله به مثل پاسخ خواهد داد.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما با نوآمدگان جهان سیاست کاری نداریم، اما به کهنه سواران اعلام می‌کنیم که می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین‌الملل تبدیل کرد. می‌توان از این استثنا قاعده‌ای ساخت؛ آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند، بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی آنان را فراموش نخواهد کرد. آنان که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند در صف بهره‌مندی از این عرصه برد – برد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.

رییس جمهور ادامه داد: امروز روزگار، رونمایی از مادر بمبها نیست، بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنیم. امروز روزگار رونمایی از مادر تحریم‌ها نیست، بیایید از مادر همکاری‌ها رونمایی کنیم؛ مذاکره‌ای بزرگ بر سر جهان جدیدی که در آن کشوری مانند ایران، برج بلند دمکراسی است؛ برجی که دست کم 111 پله دارد، از 111 سال پیش تاکنون. جمهوری اسلامی ایران که اقتدار و پیشرفت خود را نه از قدرت‌های بزرگ و یا ائتلافهای بین‌المللی، بلکه از مردم فرهیخته، با ایمان و دلاور خود می‌گیرد آماده همکاری براساس احترام متقابل و منافع مشترک است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در حضور 105 هیأت نمایندگی شامل روسای کشورها و دولت‌ها، روسای مجالس، وزرا، نمایندگان ویژه و سازمان‌های مهم بین‌المللی جهان که مفتخر به میزبانی آنان در کانون مردم‌سالاری ایران هستیم، اعلام می‌کنم دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با هر یک از کشورهای شما هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است؛ علقه‌های دینی، تاریخی و فرهنگی با همسایگان، زمینه‌های مناسب برای همگرایی منطقه‌ای فراهم آورده است. ما دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم و اعتقاد داریم که تنها از طریق گفتگو و همکاری منطقه‌ای می‌توانیم در جهت آرامش، بالندگی و پیشرفت منطقه قدم برداریم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد : قدرت‌های خارجی که تنها به فکر منافع کوته‌بینانه خود هستند و با فروش میلیاردها دلار تسلیحات باعث بی‌ثباتی و تشنج بیشتر در منطقه شده‌اند، تنها بذر اختلاف و دو دستگی را می‌افشانند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال منطقه‌ای قدرتمند، با ثبات، پیشرفته و بهم پیوسته‌ است ، گفت: ما می‌خواهیم صدای اعتدال، منطق و گفتگو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم تا از این  منطقه که مهد اسلام رحمانی و ادیان الهی است ، صدای افراط و نفرت و خشونت هرگز به گوش نرسد.

رییس جمهور تصریح کرد: امیدواریم پس از سال‌ها آزمون و خطا به این درک مشترک رسیده باشیم که تنها راه ریشه‌کن کردن تروریسم ؛ این معضل جهانی، اعتماد به مردم و کسب مشروعیت از صندوق رأی از یکسو و همکاری فراگیر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از سوی دیگر است.

رییس جمهور اظهارداشت : همانگونه که در 4 سال گذشته همواره گفته‌ایم و کوشیده‌ایم، حل بحران های منطقه‌ای مثل بحران سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت ، کمک رسانی فراگیر انسانی، مبارزه مشترک با افراط و ترور، مذاکره سوری – سوری و همچنین یمنی – یمنی و پذیرش رأی و نظر مردم این کشورها توسط همه فعالان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای امکان‌پذیر نیست و این دعوت اصلی ما از همه کشورهای منطقه و جهان برای پیوستن به ابتکارات  سیاسی برای پایان دادن به کشتار و آوارگی و نابودی زیرساخت‌های این دو کشور است.

دکتر روحانی در ادامه خطاب به روساء و مسئولین عالی‌رتبه کشورهای حاضر در این مراسم، تاکید کرد: ایران امن و مردم‌سالار، با سرمایه‌های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی، آماده همکاری با کشورهای  شما در پیشبرد منافع مشترک است. همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست و به صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان کمک خواهد کرد، امیدوارم این مراسم و حضور معنادار شما رهبران و مسئولین عالی‌رتبه از سراسر جهان، آغازی دوباره برای گسترش هر چه بیشتر پیوندها در جهت منافع مردمان ما و ثبات و آرامش در منطقه و جهان باشد.

بعد از سخنرانی  رئیس جمهوری،  علی لاریجانی  اعلام کرد: جلسه آینده مجلس شورای اسلامی سه شنبه_ 17 مرداد ماه برگزار می شود .

  به این ترتیب، زنگ اتمام جلسه 126 مجلس دهم شورای اسلامی نواخته شد.

 در این جلسه، فهرست کابینه دوازدهم  اعلام وصول نشد، و به نظر می رسد رئیس جمهوری بنا دارد  از فرصت دو هفته ای خود برای معرفی کابینه اش بهره ببرد.

مهمانان حاضر در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم با روسای قوای سه گانه عکس یادگاری گرفتند.

همچنین تمبر یادبود تحلیف دوازدهم توسط سران قوا امضا شد.

***

دوازدهم مرداد ماه یعنی دو روز پیش نیز مراسم تنفیذ دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور مسئولان نظام و شخصیت‌های لشکری و کشوری و سفرای کشور‌های خارجی برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی با تنفیذ رأی ملت، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

برای برگزاری مراسم مهم تحلیف  تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شده است؛ از تعطیلی پایتخت و ارتقاء سطح حفاظتی مجلس گرفته تا دعوت از مسئولان بلندپایه کشور‌های خارجی.

از تعطیلی پایتخت تا افزایش سطح امنیت

محسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت روز دوشنبه ۹ مرداد ۹۶ اعلام کرد با توجه به شرکت گسترده هیئت‌های خارجی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و به منظور برگزاری مناسب مراسم و ایجاد تسهیلات لازم در رفت و آمد هیئت‌های خارجی و رفاه حال شهروندان تهرانی، کلیه دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیر از اورژانس و نهاد‌های امدادی روز شنبه ۱۴ مرداد در شهر تهران تعطیل است.

همچنین، امروز محدودیت های ترافیکی نیز برقرار است که در جدول زیر آمده است:

photo_2017-08-05_10-49-08

همچنین سه شنبه هفته گذشته حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در حاشیه جلسه معاونان امنیتی استانداری‌های سراسر کشور با اشاره به تمهیدات امنیتی اتخاذ شده برای مراسم روز تحلیف گفته بود: «در ایام مراسم تحلیف با توجه به حجم زیاد هیئت‌های حاضر در این مراسم، سطح حفاظت از مجلس را از حساس به حیاتی تغییر داده‌ایم. همچنین تمام پبش بینی‌های تامین امنیتی و ترافیکی صورت گرفته و مسئولیت کلیه مراسم به قرارگاه ثارالله داده شده است؛ علاوه بر این، تمام اقدامات مبتنی بر هماهنگی با نیرو‌های نظامی و انتظامی همچون سپاه برای مشارکت در تامین امنیت انجام شده است. طی جلساتی در وزارت کشور برای مراسم تحلیف، تقسیم کار صورت گرفته و وظایف پدافند هوایی و دیگر قسمت‌ها مشخص شده است».

همچنین قرار است131 خبرنگار خارجی از ۲۹ کشور جهان روز شنبه مراسم تحلیف رییس جمهوری کشورمان را پوشش دهند.

ورود هیأت های خارجی به تهران

تا کنون بیش از 100 هیئت دیپلماتیک برای حضور در این مراسم وارد ایران شده اند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد شنبه وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) شد و مورد استقبال مسئولان وزارت امور خارجه قرار گرفت. ابر چودری دبیر کل اتحادیه بین المجالس، اولیسس روسالس دلترو معاون رییس جمهوری کوبا، مارسل نیات رییس مجلس سنای کامرون، فواد معصوم رییس جمهوری عراق، اولیس روسالس دل تورو معاون رییس جمهوری کوبا، یوناس برینگ لیسنبرگ معاون وزیر امور خارجه دانمارک، ایساکا سیدیبه رییس مجلس مالی، روبرتو داسی وزیر امور خارجه توگو، دیوید مالوگر وزیر امنیت آفریقای جنوبی شامگاه جمعه وارد تهران شدند.

همچنین ویم کوک وزیر مشاور در امور دولت و نخست وزیر اسبق هلند، وینچنزو آمندولا معاون وزیر خارجه ایتالیا، استپان کوبیو معاون نخست وزیر اوکراین، نعمت الله یولداشف رییس مجلس سنای ازبکستان، آلبان سامانا کینگستون معاون رییس مجلس ساحل عاج، فاستین مونگونگو انزیگو نماینده رییس جمهوری گابن، لوندگ پوروسورن فرستاده ویژه رییس جمهوری مغولستان، میلنا گومس فرستاده ویژه رئیس جمهوری کلمبیا، تیگران سرکیسیان رییس هیات مدیره اتحادیه اقتصادی اوراسیا، الکساندر ججلاوا معاون نخست وزیر گرجستان از دیگر مدعوینی بودند که بامداد شنبه برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان وارد تهران شدند.

میخاییل میاستوویچ رییس مجلس بلاروس، دیمیتریس سیلوریس رییس مجلس قبرس، آرلاندو چیناگلیا رئیس پارلمان مرکوسور، کارو جایاسوریا رییس مجلس سریلانکا، یوانیس آماناتیدیس معاون وزیر خارجه یونان، نبیل بن خضر مشاور رئیس جمهوری تونس، عبدالفتاح مورو نایب رئیس مجلس تونس، هکتور زاکونتا فرستاده ویژه رئیس جمهوری و وزیر دادگستری بولیوی نیز بامداد شنبه وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شدند.

همچنین الیستر برت (Alistair Burt)، معاون وزیرخارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا،مانکور اینجای وزیر فرهنگ و ارتباطات سنگال،ایرلان عبدالدایف ، وزیر امور خارجه قرقیزستان،محمد سانه نائب رئیس مجلس گامبیا ، آلبان سامانا، نائب رئیس مجلس غنا،پیو گارسیا اسکودرو رئیس مجلس سنا اسپانیا،نبیه بری رئیس مجلس لبنان، مارتین سیس، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و لتونی وپیری نیمی، نماینده ویژه سوئد از جمله جدید ترین مهمانانی هستند که عصر روز جمعه وارد تهران شدند.

تهران، علاوه براین ، میزبان ورود سفتیچ رئیس پارلمان اقوام بوسنی، تیخ فیلیپ معاون رئیس مجلس چک، کارل هاینس کوپف معاون رئیس مجلس اتریشی،یانگ سی کیون رئیس مجلس کره جنوبی،«رضا ربانی» رییس مجلس سنای پاکستان، صابر چودری دبیر کل اتحادیه بین المجالس،«عماد خمیس» نخست وزیر سوریه برای حضور در آیین تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران بود.

بر اساس این گزارش ، تان سری مولیا، رئیس مجلس مالزی، ایگور دودون رییس جمهوری مولداوی و شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان و رمضان عبدالله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، رابرت موگابه رییس جمهوری زیمبابوه ، لستی سوم، پادشاه لسوتو، کانر اوریلی معاون رییس جمهور ایرلند و یحیی عمر معاون رییس جمهور نیجر وارد تهران شده اند.

چونگ سی کیون رئیس مجلس کره جنوبی، أنور محمد نماینده ویژه رییس جمهور سورینام ، ژان ماکس راکو توماموجی رییس مجلس ماداگاسکارد ، لحاجی بادومیا معاون اول رئیس جمهوری غنا ، ربینیو بودلو وزیر خارجه سائوتومه و ایسکا سیدیبه رییس مجلس مالی از جمله مهمانانی هستند که تاکنون وارد تهران شده و مورد استقبال مقامات کشورمان قرار گرفته اند .

احمد جبرئیل مسئول جبهه شعبیه قیاده العامه (فرمانده کل)، ابواحمد فواد از جبهه شعبیه و ابونضال از مسئولان گروه های فلسطینی ، ریچارد بیکن- رییس گروه فراحزبی دوستی پارلمانی ایران وانگلیس، عزت رشق ، صالح عاروری، زاهر جبارین و اسامه حمدان هیاتی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از دیگر مهمانانی هستند که از بامداد جمعه تا ساعت 14 برای حضور در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده اند.

همچنین انگون انهل، نایب رئیس دوم مجلس کامبوج، عبدالله سامبی رییس جمهور سابق کومور، لرد لامونت فرستاده ویژه نخست وزیر انگلیس، زبیر علی مولد رییس مجلس زنگبار از دیگر مهمانانی به شمار می آیند که ورودشان به کشور اسلامی ایران اعلام شده است .

کیم یونگ نام، رییس کنگره ملی خلق کره شمالی و مرد شماره دو این کشور، بارناباس سیبوسیو دلامینی ، نخست وزیر پادشاهی سوازیلند ،موسس علی ، معاون نخست وزیر اوگاندا ، «ژان ماکس راکو تو ماموجی»، رئیس مجلس ماداگاسکار، «جاب ایندوگایی» رئیس مجلس ملی جمهوری متحده تانزانیا و هیات دیپلماتیک جمهوری نامیبیا ،مهمانانی محسوب می شوند که روز پنجشنبه( روز گذشته) وارد تهران شده اند.

همچنین آلبرتو اورتگا، نماینده ویژه پاپ فرانسیس - اسقف رم و رهبر کلیسای جهانی کاتولیک و آدریوس بروزگا، نماینده جمهوری لیتوانی، دمبا فادیگا، معاون رئیس مجلس گینه ، «مارکو پاوویچ» ، وزیر کار و امور بازنشستگی کرواسی نیز از دیگر مهمانان روز پنجشنبه اند که به منظور شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهوری وارد تهران شدند.

همچنین نخست وزیر عراق نیز در گفت‌وگویی تلفنی با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از عدم حضور خود در مراسم تحلیف عذرخواهی کرده است.

مراسم تحلیف ریاست جمهوری از شبکه های اول، خبر و شبکه های مختلف رادیو پخش می شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری: بعید می دانم لیست کابینه در مراسم تحلیف ارائه شود

معاون پارلمانی رئیس جمهوری روز شنبه ارائه فهرست کابینه را در مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران به مجلس شورای اسلامی بعید دانست.

به گزارش جماران، «حسینعلی امیری» گفت: تا جایی که اطلاع دارم فهرست کابینه دوازدهم در حال نهایی شدن است، ولی اینکه امروز در مراسم تحلیف رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، بعید می دانم.
وی ادامه داد: بر اساس آیین‌ نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهوری از زمان تحلیف دو هفته فرصت دارند تا وزرای پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند.
پیشتر تمام گمانه زنی ها بر این بود که لیست وزرای پیشنهادی دولت پس از انجام مراسم تحلیف به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.