گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

حجت نظری مطرح کرد: ضرورت ترمیم شکاف نسلی در عرصه مدیریتی کشور/ جوانان پشت سدّ مدیران کهنسال گیر کرده اند

این ضرورت امروز وجود دارد که به جوانان در عرصه مدیریتی کشور بها داده شود. برخی می گویند: این حرف درست است، اما شورا جای جوانان نیست. اما استدلال مقابل این است که جوانان امروز تفاوت ها و توانایی های بسیار بیشتری نسبت به جوانان دیروز دارند و از لحاظ تخصص شاید بالا تر از مدیران فعلی باشند؛ تنها به تجربه کاری نیاز دارند که باید زمینه هایش برای آن ها فراهم شود که این اتفاق خوشبختانه در لیست امید رخ داد و دیدیم که مردم هم به آن اعتماد کردند.

جوان ترین عضو شورای شهر تهران با بیان این که به خاطر کنار نرفتن برخی مدیران کهنسال شکاف نسلی بزرگی در سیستم مدیریتی کشور به وجود آمده است و باید در راستای ترمیم این شکاف تلاش کرد، گفت: شورای عالی سیاست گذاری امروز ولو ناقص این مطالبه را برآورده کرده و تا حدود زیادی به این موضوع توجه نشان داده است.

بشیر(حجت) نظری  در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص ترکیب اعضای شورای شهر تهران، گفت: حدود شش یا هفت ماه پیش شورای عالی سیاست گذاری اعلام کرد: این شورا تصمیم گرفته است  حدود 30 درصد از سهمیه لیست شورای شهر را به جوانان و 30 در صد را به بانوان اختصاص دهد. علی رغم این که در ابتدا عده ای مخالف این طرح بودند اما به نظر می رسد امروز همه به این ضرورت پی برده اند که باید این شکاف نسلی پر شود و جوانان وارد چرخه مدیریت کشور شوند تا در کنار مدیران با سابقه شهری و دولتی تجربه کسب کند.

نظری تاکید کرد: این اتفاق یک ضرورت است. ما متاسفانه نسلی را شاهد هستیم که از نیمه دهه 50 تا نیمه دهه70 پست های مدیریتی را در کشور در اختیار گرفته اند و کماکان کشور بر اساس تفکرات این نسل مدیریت می شود. در حالی که ما امروز نیروهای بسیار زیاد متخصص و تحصیل کرده جوانی داریم که پشت صد مدیران سابق و کهنسال گیر کرده اند و به  خاطر کنار نرفتن این نیروها شکاف  بسیار بزرگ نسلی در سیستم مدیریتی کشور به وجود آمده است که باید برای ترمیم آن تلاش کرد.

وی افزود: این ضرورت امروز وجود دارد که به جوانان در عرصه مدیریتی کشور بها داده شود. برخی می گویند، این حرف درست است، اما شورا جای جوانان نیست. اما استدلال مقابل این است که جوانان امروز تفاوت ها و توانایی های بسیار بیشتری نسبت به جوانان دیروز دارند و از لحاظ تخصص شاید بالاتر از مدیران فعلی باشند؛ تنها به تجربه کاری نیاز دارند که باید زمینه هایش برای آن ها فراهم شود که این اتفاق خوشبختانه در لیست امید رخ داد و دیدیم که مردم هم به آن اعتماد کردند.

عضو شورای شهر تهران ابراز داشت: از طرف دیگر مسئله ای که حضور جوانان را در شورای شهر و دیگر پست های مدیریتی ضروری می کند، این است که ما شاهد بودیم که در دولت اول آقای روحانی وقتی نیروهای باسابقه در رأس کار قرار گرفتند نیروهای جوان نتوانستند با آن ها ارتباط برقرار کنند. این موضوع  شورای عالی را به اینجا رساند که اگر قرار است به مطالبات جوانان رسیدگی شود لازم است جوانانی به نمایندگی از آن ها در شورای شهر و انشاء الله در ادامه در مدیریت های میانی دولتی حضور داشته باشند تا این ارتباط برقرار شود. امیدواریم در آینده نیز شاهد ادامه این روند در کل مجموعه نظام جمهوری اسلامی باشیم.

وی با بیان این که از سویی نیز یکی از کارکردهای اصلی شوراهای شهر و روستا آموزش و تجربه اندوزی نیروهای جوان برای مناسب بالاتر مدیریتی در سطح کلان است، یادآور شد: بعد از نهایی شدن این لیست انتقادهایی از طرف جامعه مدنی و برخی از فعالین باسابقه به ناشناخته بودن و جوان بودن لیست صورت گرفت در حالی که همین موضوع از مطالبات اصلی جامعه، چند ماه قبل از انتخابات بود. شک نکنید اگر تمام اعضای 21 نفره لیست را افراد شاخص و باتجربه تشکیل می داد اعتراض های خیلی شدیدتری به وجود می آمد که چرا به جوانان و زنان بها داده نشده است.

حجت نظری خاطرنشان کرد: شورای عالی سیاست گذاری امروز ولو ناقص این مطالبه را برآورده کرده و تا حدود زیادی به این موضوع توجه نشان داده است. کسانی که  مخالفت می کردند افرادی بودند که خودشان را از دیگران مجزا می دانستند و فکر می کردند به غیر از آن ها، این مصادیق باید در مورد دیگران اعمال شود؛ اما بعد که خودشان شاخص ها را به دست نیاوردند، روند را هم زیر سوال بردند. این لیست با تمام اشکالاتی که به آن وارد بود در مجموع  یک نتیجه قابل دفاع را رقم زد و نتیجه انتخابات نشان داد که  تک روی ها ثمر بخش نخواهد بود و مادامی که ما حرکت تشکیلاتی و یکپارچه داشته باشیم، پیروزیم و تک روی ها شکست خواهد خورد.

گفت و گو از: فرهاد فتحی

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.