اخبار مرتبط

«تانکر تراکرز» که تصاویر گزارش برنامه «سلام صبح بخیر» برگرفته از آن است، به تایید گزارش خود از سوی تلویزیون ایران اشاره کرد و نوشت: «و خبر دیگر اینکه: گزارش ما در مورد صادرات مخفی نفت ایران در طول ماه مه سر از تلویزیون ایران درآورد. در حفظ اطلاعات سری ناموفق بودند!»

به گزارش جماران،  درپی اقدام عجیب برنامه ی شبکه سه صداوسیما در پخش ادعاهای فاقد اعتبار یک سایت غیر موثق مبنی بر جزئیات فروش نفت ایران(اینجا بخوانید) با ذکر ریز اطلاعات، و انتقاد از انتشار آن توسط رسانه ها و کاربران شبکه های مجازی به دلیل سوء استفاده دشمنان ، روابط عمومی برنامه ی صبحگاهی این شبکه با صدور اطلاعیه ای نوشت: 

«فرضیه افشای اسرار مملکتی و نقض محرمانه بودن این رویداد به کلی مردود است و قبلاً این اطلاعات به صورت گسترده و با زبان انگلیسی [در رسانه آمریکایی فایننشال تایمز] رسانه‌ای شده است.»

ایسنا در واکنش به این بیانیه نوشت: این بیانیه عذر بدتر از گناه است. با توجه به تأکیدات چندین باره وزیر نفت برای عدم انتشار اطلاعات خرید و فروش نفت ایران و سوءاستفاده مقامات آمریکایی از اطلاعات منتشرشده در رسانه‌های ایرانی علیه کشور، انتشار این اطلاعات توسط «رسانه ملی» قابل توجیه نیست.

 

ابعاد ماجرای تایید خبر یک رسانه ی بی نام و نشان

روابط عمومی برنامه یاد شده در حالی در بیانیه خود از بازنشر خبر فاینشنال تایمز خبر می دهد که مجری برنامه به صراحت می گوید: درپی "همکاری" دوستانش با یک تیم خبری به این نتایج رسیده است.

اما پس از انتشار ویدئوی فوق در رسانه ها و انتقاد ها از افشای اطلاعات فروش نفت که بارها از سوی مقامات کشور بر محرمانه نگه داشتن آن تاکید شده است، صفحه توییتری سایت «تانکر تراکرز» که تصاویر گزارش برنامه  «سلام صبح بخیر» برگرفته از آن است،  به تایید گزارش خود از سوی تلویزیون ایران اشاره کرد و نوشت: «و خبر دیگر اینکه: گزارش ما در مورد صادرات مخفی نفت ایران در طول ماه مه سر از تلویزیون ایران درآورد. در حفظ اطلاعات سری ناموفق بودند!»

photo_2019-07-02_17-01-59

بخشی از صداوسیما در اقدامی ناشیانه در حالی به این سایت استناد می کند که اطلاعات خاصی از گردانندگان و نیت عوامل آن وجود ندارد و تنها می توان دریافت که این سایت از سال 2016 در تورنتوی کانادا مشغول به فعالیت هستند. 

برنامه مذکور حتی در ابتدای گزارش خود تصویر هدر صفحه توییتری این سایت را می آورد که ارتباطی با گزارش شان ندارد. 

با این اوصاف انگیزه عوامل برنامه صبحگاهی شبکه سه از استناد به این سایت غیر معتبر مشخص نیست. 

در عین حال مجری برنامه برای تایید گزارش خود از رویترز هم استناد می کند درحالی که پیشتر موضع خصمانه رویترز علیه ایران مشخص بود تا جایی که ظریف در یک گفت و گو تاکید کرد که ـرویترز روزانه ٥٠ خبر دروغ از اقتصاد ایران می دهد.»

یکی از عوامل اجرای این برنامه در صفحه اینستاگرامی خود با فرار رو به جلو و بدون آنکه به اشتباه خود اذعان کند، نوشت: فراموش نکنیم که صداوسیما در یک ایده ی آشنا، باید همچنان سیبل حملات مدافعان دولت باشد. بعدا بیشتر خواهم نوشت». این اظهارات تلویحا به معنی اعلام موضع صداسیما به عنوان مخالف دولت است که مطابق قانون بایستی بی طرف باشد. بدیهی است سازمان صداوسیما بایستی نسبت به این اظهارات نیز پاسخ گو باشد.

در حالی که سایت بی نام و نشان تانکر تراکرز برای اثبات ادعای خود، از تایید خبر توسط صداوسیما خبر می دهد، مسئولان رسانه ملی بایستی در برابر سوال های افکار عمومی پاسخ گو باشند. البته زحمات بخش قابل توجهی از همکاران خبرنگار و برنامه ساز و کارکنان این سازمان بر کسی پوشیده نیست اما بخش هایی از این رسانه که خود را ملی می خواند، بایستی در انتشار محتوا دقت بیشتری به خرج دهند به ویژه در بحث منافع ملی که اثرات بسیار جدی و وسیع در پی خواهد داشت.

به هر حال منافع ملی ایجاب می کرد که گزارش برنامه شبکه سه اگر درست هم می بود و منبع آن یک سایت بی نام ونشان هم نمی بود، در شرایط فعلی منتشر نمی شد تا سندی برای ادعای آن سایت مبنی بر ناموفق بودن ایرانی ها در حفظ اطلاعات سری، نشود.

انتهای پیام

اخبار مرتبط

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.