حضرت امام هم که جمهوری اسلامی را تشکیل داده اند و ولایت فقیه را در رأس آن مطرح کرده اند به واسطه فتوای ایشان بوده است؛ وگرنه اگر ایشان نظریه ولایت فقیه را نمی پذیرفتند حداکثر به عنوان مبارزه با ظالم، با حکومت پهلوی مخالفت می کردند. لذا اینکه چه حکومتی جایگزین آن باشد و آیا فقیه حق حکومت دارد یا فقط کافی است شخص عادلی، امور جامعه را به دست بگیرد؛ وابسته به فتوای ایشان بوده است. به تعبیر دیگر، فقاهت و فتوای امام مقدم بر حکومت و ولایت ایشان است.

صبح روز پنجشنبه 8 آذر ماه، در نشست علمی در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در قم، آقایان حجج اسلام دکتر کاظم قاضی زاده، داود فیرحی، صادق حقیقت و مسیح بروجردی به بحث پیرامون «چرایی عدم مشروعیت حکومت ها» پرداختند.

گزارش این جلسه در آینده منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین مسیح بروجردی نوه حضرت امام در این نشست ضمن سخنان خود با تبیین نظر حضرت امام(س) درباره وجه عدم مشروعیت یک حکومت، که در کتاب «مکاسب محرمه» به طور تفصیلی بیان فرموده است، به مسائل جدید مطرح شده در حوزه علمیه اشاره کرده و گفت: با توجه به اینکه فتواهای بسیار متفاوتی درباره مشروعیت و عدم مشروعیت حکومتها وجود دارد و از قدیم این مسائل در میان فقها مطرح بوده و روایات متنوعی دراین زمینه وجود دارد؛ بنابراین، بدون تکیه به نظریه مستند فقهی در این زمینه، نمی توان سخن از مشروعیت یک حکومت گفت.

وی افزود: در مجموع، مشخص است که مشروع بودن حکومت برای غیر معصومین و همکاری با حاکمان، وابسته به فتوایی است که فقیه از ادلّه استنباط می کند.

این مدرّس حوزه علمیه قم تصریح کرد: بنابراین، فتوای فقیه پشتوانه اصلی حکومت اسلامی است؛ وگرنه نظام اسلامی از صدر تا ذیل، با مشکل مشروعیت مواجه می شود. اگر همه مراجع تقلید ولایت فقیه را منکر باشند، جمهوری اسلامی در نظر مقلّدین با حکومت های دیگر تفاوتی نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: حتی حضرت امام هم که جمهوری اسلامی را تشکیل داده اند و ولایت فقیه را در رأس آن مطرح کرده اند به واسطه فتوای ایشان بوده است؛ وگرنه اگر ایشان نظریه ولایت فقیه را نمی پذیرفتند حداکثر به عنوان مبارزه با ظالم، با حکومت پهلوی مخالفت می کردند. لذا اینکه چه حکومتی جایگزین آن باشد و آیا فقیه حق حکومت دارد یا فقط کافی است شخص عادلی، امور جامعه را به دست بگیرد؛ وابسته به فتوای ایشان بوده است. به تعبیر دیگر، فقاهت و فتوای امام مقدم بر حکومت و ولایت ایشان است.

وی در تکمیل بحث خود اشاره کرد: حتی منصب مرجعیت نیز وابسته به فتوای فقهای عظام است؛ وگرنه اگر کسی اصلا این منصب را نپذیرد، جایی برای آن باقی نمی ماند.

مسیح بروجردی در جمع بندی این بحث گفت: بنابراین، اعتبار و مشروعیت این مناصب و حکومت ها -اعم از مرجعیت و جمهوری اسلامی و رهبری- محتاج فتوای فقیه است.

نوه امام با نقد مطالب مطرح شده در نامه سرگشاده آیت الله یزدی چنین بیان کرد: متأسفانه امروزه سخنانی وارونه شنیده می شود و گمان می شود که احترام و اعتبار فقها از جمهوری اسلامی و مرجعیت و رهبری گرفته شده است؛ انتظار این است که روحانیت انقلابی نیز در چهارچوب فقه، پایه های علمی و مبانی حکومت مشروع و غیر مشروع را مستدل کنند و دفاع علمی از آن انجام دهند؛ نه اینکه با روشهای غیر علمی، یک نظریه فقهی را به گمان خود تحکیم کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.