گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

تحلیل ظریفیان از حاشیه های سخنرانی روحانی در دانشگاه تهران و اعتراضات گروههای دانشجویی

انتظار از دولت بیش از چیزی است که الآن دارد عمل می کند. ولی اگر فکر کنیم تقصیر همه آنچه اتفاق افتاده متوجه دولت است، آدرس غلط داده ایم. قطعا فقط دولت در همه آن چیزی که الآن می بینیم سهیم نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به ظرفیت هایی که قانون اساسی برای دولت در نظر گرفته گفت: بر اساس قانون اساسی دولت متولی عرصه های مختلف سیاست  خارجی و بخش های اقتصادی است، ولی در عمل شاهد نقش آفرینی جریانات دیگر هم هستیم. بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه تهران بر این نکته تأکید کرده که حداقل دولت از اختیارات و چهار چوب های قانونی خودش حفاظت و حراست کند.

غلامرضا ظریفیان در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص فضای دانشگاه تهران در سخنرانی روز گذشته رئیس جمهور اظهار داشت: هر سال تعدادی از دانشجویان برای این جلسه دعوت می شوند و حتی اساتید هم همین طور است و همه آنها را دعوت نمی کنند. این موضوع مختص امسال نبود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در مورد پلاکاردهایی که در زمان سخنرانی رئیس جمهور در دانشگاه تهران در دست افراد بود، گفت: محتوای این پلاکاردها بیشتر نقد عملکرد اقتصادی دولت بود. اصلاح طلبان بیشتر به دنبال فضای بازتر سیاسی و کاهش احکام دانشجویان هستند. اگر تشکل های اصلاح طلب هم به سمت مسائل اقتصادی بروند، معنی دار است. این امر نشان می دهد که مسائل اقتصادی خیلی جدی است و جامعه دانشگاهی نگران نوع مدیریت دولت در این زمینه هست.

وی افزود: جامعه دانشجویی نسبت به قبل در ارتباط با دولت کمی رادیکال تر شده است. بخش جریان راست از قبل این دولت را قبول نداشته و طبیعتا الآن با ضعف هایی که دولت پیدا کرده و مشکلاتی که دولت دارد می خواهد ثابت کند که حرف های آنها درست بوده و دولت مقصر وضعیت الآن جامعه است. به نظر من بخشی از این امر درست است و انتظار از دولت بیش از چیزی است که الآن دارد عمل می کند. ولی اگر فکر کنیم تقصیر همه آنچه اتفاق افتاده متوجه دولت است، آدرس غلط داده ایم. قطعا فقط دولت در همه آن چیزی که الآن می بینیم سهیم نیست.

ظریفیان ادامه داد: جریان اصلاح طلب در عرصه مدیریت ها، فضای بازتر سیاسی و مجوز به اتحادیه های اصلاح طلبان انتظاراتی از دولت داشت. البته از زمانی که احساس کردند انتقاد فایده ای ندارد کمتر انتقادات خود را بیان کردند. با توجه به مسائل اقتصادی و تحریم به نظر می رسد که منتقدین دولت بیشتر می شوند و شاید حتی رادیکال تر شوند؛ تا اصولگرایان ثابت کنند که این دولت خوب نبوده و اصلاح طلبان هم اعلام کنند انتظاراتشان بیشتر از چیزی است که الآن دارد رخ می دهد.

وی در مورد بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نیز گفت: انجمن اسلامی دانشگاه تهران یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین انجمن اسلامی های دانشگاه های کشور و همواره دارای چهار چوب روشنی هست و چون این مراسم در دانشگاه تهران برگزار می شده طبیعی است که انجمن اسلامی دانشگاه تهران حرفی برای گفتن داشته باشد. به نظر می رسد دیدگاه این انجمن این است که دولت از ظرفیت های قانونی خود به خوبی استفاده نمی کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: دولت مستقر نباید اجازه دهد که دولت های موازی شکل بگیرند. بر اساس قانون اساسی دولت متولی عرصه های مختلف سیاست  خارجی و بخش های اقتصادی است. ولی در عمل شاهد نقش آفرینی جریانات دیگر هم هستیم. بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه تهران بر این نکته تأکید کرده که حداقل دولت از اختیارات و چهار چوب های قانونی خودش حفاظت و حراست کند و به نظر من این تأکید مهمی است.

وی افزود: این مسأله مخصوص این دولت نیست ولی با توجه به اینکه ریاست این دولت متکی به تحصیلات حقوقی است انتظار بیشتری از آن داریم. از دولت انتظار می رود که متکی به این نگاه حقوقی و بحث هایی که در وعده های انتخابات مطرح کرده، در چهارچوب هایی که قانون به او اجازه می دهد حداکثر کار را انجام دهد. به نظر من دولت در این زمینه می تواند مورد نقد قرار بگیرد که در عرصه های مختلف فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و حتی عرصه های امنیتی از همه ظرفیت هایی که قانون اساسی برای آن در نظر گرفته استفاده نمی کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.