کرمانشاه بالاترین آمار فروش کلیه را دارد!

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه می‌گوید شهر ما هنوز حالت جنگ‌زدگی دارد و عده زیادی از جوانان برای به دست آوردن مبلغ اندکی اقدام به فروش کلیه می‌کنند اما چون خریداران داخل استان هم بضاعت مالی چندانی ندارند، برخی فروشنده‌ها سر از استان‌های دیگر درمی‌آورند.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، در چند روز گذشته اسم کرمانشاه در خبرها با زلزله گره‌خورده بود اما به نظر می‌رسد شهرهای این استان با مشکلات بسیار دیگری هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند که ربطی به اتفاقات ناگهانی ندارد. سال گذشته کرمانشاه اولین رتبه بیکاری را در کشور به دست آورد. همین آمار کافی است تا خودمان را برای اینکه این استان در سایر آسیب‌های اجتماعی هم رتبه بالایی به دست بیاورد آماده کنیم. رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه از رتبه اول این استان در زمینه فروش کلیه خبر می‌دهد و می‌گوید: «شهرهای ما هنوز حالت جنگ‌زدگی دارند، نه کارخانه بزرگی اینجا هست و نه کسب‌وکار رونق خاصی دارد. همه اینها باعث می‌شود که بیکاری و فقر زیاد باشد، مردم کرمانشاه هم آن‌قدر شرافتمند هستند که نمی‌خواهند به کارهای خلاف رو بیاورند یا دستشان را جلوی کسی دراز کنند برای همین حاضر می‌شوند تکه‌ای از بدنشان را بفروشند تا کاری راه بیندازند یا گره‌ای از زندگی‌شان باز کنند.»
 
حسین بیگلری ادامه می‌دهد: «اهدا کردن عضو کار بسیار پسندیده‌ای است اما اگر این کار به دلیل فقر مالی و به خاطر پول باشد یک معضل و آسیب اجتماعی محسوب می‌شود و باید برای آن فکری کرد.»
 
او متوسط قیمت کلیه را در کرمانشاه 18 میلیون تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: «این رقم برای خریداران کرمانشاهی هم رقم بالایی است. به همین دلیل باوجود اینکه تقاضا برای فروش کلیه بالا است، نیازمندان به کلیه هم که اغلب مردم فقیری هستند توانایی خرید ندارند. به همین دلیل صف طولانی برای دریافت کلیه اهدایی و در سالن‌های دیالیز استان وجود دارد یعنی در استان ما هم کسانی که می‌خواهند کلیه‌شان را واگذار کنند گرفتار هستند و هم دریافت‌کننده‌ها. به همین دلیل هم بسیاری از اهداکننده‌ها به شهرهای دیگر می‌روند و می‌توان کرمانشاه را صادر کننده کلیه به شهرهای دیگر دانست.»
 
او ادامه می‌دهد: «بر اساس آیین‌نامه‌ها ما اجازه فرستادن متقاضی اهدای کلیه به شهرهای دیگر را نداریم چون این کار بازار خریدوفروش کلیه را داغ‌تر می‌کند اما به‌هرحال خود متقاضیان سر از شهرهای دیگر درمی‌آورند. آنها به شهرهایی می‌روند که مانند کرمانشاه عرضه از تقاضا بیشتر نباشد و قیمت بالاتر برود.»
 
بیگلری از ورود زنان به بازار فروش کلیه خبر می‌دهد و می‌گوید: «در گذشته فقط مردان بودند که برای فروش کلیه اعلام آمادگی می‌کردند اما الآن وضعیت طوری شده که زنان جوان 20 تا 35 ساله برای واگذاری کلیه‌شان به انجمن مراجعه می‌کنند. ما سعی می‌کنیم تا جای ممکن آنها را منصرف کنیم اما اگر راضی نشوند نمی‌توانیم اسمشان را به لیست وارد نکنیم.»
 
او ادامه می‌دهد: «ما با مواردی از زنان مواجهیم که به 5 میلیون تومان نیاز دارند و دستشان از هرجایی کوتاه است و می‌خواهند کلیه‌شان را بفروشند. ما سعی می‌کنیم برای آنها وام تهیه کنیم یا از خیرین کمک بگیریم تا مجبور نشوند کلیه‌شان بفروشند چون خیلی از آنها هنوز مادر نشده‌اند و این کار می‌تواند برایشان مشکلاتی به وجود بیاورد. به‌طورکلی باید به کسانی که به خاطر نیاز مالی دست به فروش بخشی از بدنشان می‌زنند کمک شود.»

 

دیدگاه تان را بنویسید