۲۲ فایده روغن جوانه گندم که تا به حال نشنیده اید

روغن جوانه گندم (روغن جنین گندم یا رویان گندم ) از قسمت میانی گندم استخراج می‌شود که قلب یا هسته‌ی گندم را تشکیل می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، جوانه گندم حاوی مواد مغذی که به رشد این گیاه کمک می‌کنند. در واقع جوانه گندم نیروگاهی از مواد مغذی است چرا که حاوی حدود ۲۳۳ ماده‌ی مغذی است از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ و آهن. روغن استخراج شده از جوانه گندم به همان اندازه برای سلامتی، پوست و مو مفید است. شما می‌توانید روغن جوانه گندم را مصرف کنید یا آن را روی پوست‌تان استعمال کنید تا همیشه جوان بماند. روغن و عصاره‌های جوانه گندم آزادانه در صنعت زیبایی و لوازم آرایش برای تولید لوسیون‌های مرطوب‌کننده و سرم‌های ضد پیری استفاده می‌شود.

روغن جوانه گندم دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است و می‌تواند به چندین منظور مورد استفاده قرار گیرد. در این نوشتار چند دلیل وجود دارد که چرا باید این روغن را همواره در خانه داشته باشید!

مزایای روغن جوانه گندم برای سلامتی

جوانه و سبوس گندم برای تولید گندم تصفیه شده که برای تولید نان و سایر محصولات به کار می‌رود، جدا می‌شود. جوانه گندم به صورت مایع یا کپسول موجود است. این ماده‌ی خوراکی را می‌توانید برای پخت گوشت، طعم دادن به پای میوه و غلات صبحانه یا سالم­تر کردن ماست‌تان استفاده کنید. جوانه گندم نه تنها سبب خوشمزه­تر شدن غذای‌تان می‌شود بلکه می‌توانید آن را به عنوان یک مکمل نیز مصرف کنید. چه چیزی باعث شده که روغن جوانه گندم تا این حد پرفایده باشد:

۱. جوانه گندم غنی از ویتامین E است، یک ماده‌ی مغذی دارای خواص آنتی‌اکسیدانی. آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند تا بیماری را از شما دور نگه دارند.

۲. در صورتی که غلات کامل مصرف می‌کنید، می‌توانید از فواید جوانه گندم نیز بهره ببرید، چرا که این ماده‌ی خوراکی منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ و فیبر است. جوانه گندم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد و وزن بدن را نیز تحت کنترل نگه دارد.

۳. روغن جوانه گندم سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد و پروفایل چربی خون را بهبود می‌بخشد.

۴. روغن جوانه گندم غنی از ویتامین B است که به بازسازی آسیب‌های بافتی و ترویج رشد بافت کمک می‌کند. جوانه گندم حاوی ۲۸ درصد پروتئین است که آن هم به بازسازی و بهبود بافت کمک می‌کند. همچنین سبب رشد گلبول‌های قرمز سالم می‌شود.

۵. روغن جوانه گندم حاوی اکتاکوزانول (الکل نوع یک زنجیره طولانی و اشباع) است که به افزایش سطح انرژی عضلانی کمک می‌کند. بنابراین شما می‌توانید برای افزایش مصرف اکسیژن و سطح انرژی آن را به کوکی‌هایی که پس از تمرینات ورزشی خود می‌خورید، اضافه کنید. جوانه گندم یک منبع غنی کربوهیدرات است.

۶. روغن جوانه گندم غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به سالم ماندن سیستم عصبی کمک می‌کنند. ویتامین B موجود در جوانه گندم باعث می‌شود که همواره بدون استرس و فعال باشید.

۷. جوانه گندم به میزان فراوانی ویتامین E دارد و برای زنان باردار بسیار مناسب است. این ماده‌ی خوراکی از نقص‌های هنگام تولد مثل سقط جوانه و ناتوانی جنسی جلوگیری می‌کند.

۸. روغن جوانه گندم غنی از منیزیم است و کمک‌تان می‌کند تا سطح قند خون خود را تحت کنترل نگه دارید. بنابراین بیماران دیابتی باید روغن یا محصولات جوانه گندم را به عنوان بخشی از رژیم غذایی همیشگی خود مصرف کنند.

۹. مصرف روزانه‌ی عصاره‌ی جوانه گندم تخمیر شده کمک می‌کند تا از بیماری‌های مرگباری مانند سرطان و بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) دور بمانید. مصرف این عصاره مشکلات  متابولیکی را نیز حل می‌کند.

۱۰. بدن نمی­تواند اسید لینولئیک را سنتز کند، بنابراین مصرف روغن یا محصولات جوانه گندم می‌تواند به کاهش آسیب کمک کند. روغن جوانه گندم همچنین حاوی اسید اولئیک، اسیدهای پالمیتیک و اسیدهای چرب استئاریک است که بدن برای انجام عملکردهای مختلف نیاز دارد.

روغن جوانه گندم برای سلامتی مفید است زیرا از سالم‌ترین قسمت گندم که حاوی تقریبا ۲۵ درصد مواد مغذی است استخراج می‌شود. این ماده‌ی خوراکی حتی سالم‌تر از میوه‌ها و سبزیجات است. در هنگام آماده کردن سوپ و کیک می‌توانید مقداری جوانه گندم در آنها بریزید.

عوارض جانبی مصرف روغن جوانه گندم

با این حال، کسانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند و از عدم تحمل گلوتن رنج می‌برند، باید از روغن و محصولات جوانه گندم پرهیز کنند. جوانه گندم همچنین حاوی تری گلیسیرید است، بنابراین بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، باید پس از مشاوره با پزشک، جوانه گندم را مصرف کنند. در برخی از افراد، جوانه گندم می‌تواند باعث اسهال، حالت تهوع، گاز و سرگیجهه شود. بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید که آیا جوانه گندم برای شما مناسب است یا خیر. اگر مناسب باشد، باید دوز مناسب برای خودتان را متوجه شوید و بدانید که هر چند وقت یک بار می‌توانید آن را مصرف کنید.

مزایای روغن جوانه گندم برای پوست

همه‌ی ما دوست داریم پوست سالم و درخشانی داشته باشیم که بی‌عیب و نقص و روشن است. روغن جوانه گندم غنی از ویتامین E است و می‌تواند برای پوست شما مناسب باشد. بنا به دلایلی که در زیر قید شده بهتر است که روغن جوانه گندم را به بسته‌ی مراقبت از پوست‌تان اضافه کنید تا کامل شود.

۱۱. روغن جوانه گندم به راحتی توسط پوست جذب می‌شود و پوست را هیدراته می‌کند. پوست خشک و ترک خورده را تسکین می‌دهد و پوست چرب را برق نمی‌اندازد.

۱۲. روغن جوانه گندم به تولید کلاژن و جلوگیری از ظاهر شدن نشانه‌های زودرس پیری کمک می‌کند.

۱۳. این روغن سرشار است از ویتامین‌های A، B، D، E و آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که چروک‌ها و لکه‌های تیره را خنثی می‌کنند. در واقع روغن جوانه گندم، محلول طبیعی ضد پیری شماست که عاری از مواد شیمیایی مضر است.

۱۴. روغن جوانه گندم حاوی ویتامین D و E است، به درمان زخم‌ها کمک می‌کند و تاثیری زیادی در سالم نگه داشتن پوست دارد. فقط هشت تا دوازده هفته روغن جوانه گندم را در مناطق آسیب‌دیده‌ی پوست‌تان استعمال کنید تا جای زخم‌ها به‌تدریج از بین بروند. با استفاده از این روغن می‌توانید آرام آرام جای زخم‌ها را محو کنید و از بین ببرید.

۱۵. روغن جوانه گندم باعث افزایش گردش خون می‌شود و خارش پوست را از بین می‌برد. این روغن همچنین در درمان بیماری‌های پوستی مثل ویتیلیگو (پیسی)، پسوریازیس و اگزما موثر است.

۱۶. آسیب پوست ناشی از اشعه‌ی مضر خورشید ناشی از رادیکال‌های آزاد است. اشعه‌ی خورشید بر تولید کلاژن تاثیر معکوس می­گذارد و باعث ایجاد چین و چروک و گاهی اوقات حتی سرطان پوست می‌شود. روغن جوانه گندم به محافظت از پوست در مقابل آسیب‌های خورشید کمک می‌کند.

۱۷. روغن جوانه گندم دارای خواص ضد التهابی نیز است و به درمان درماتیت، قرمزی و دیگر تحریکات پوست کمک می‌کند.

۱۸. ویتامین E موجود در روغن جوانه گندم به بازسازی بافت کمک می‌کند و در نتیجه درمان مناسبی برای جراحت، زخم و بریدگی است.

روغن گندم می‌تواند به عنوان پایه یا روغن حامل نیز استفاده شود. این روش­ها را برای استفاده از خواص مفید روغن جوانه گندم دنبال کنید. اگر پوست شما حساس باشد، می‌توانید قبل از استعمال آن روی پوست، یک آزمایش حساسیت با روغن جوانه گندم انجام دهید.

فواید روغن جوانه گندم برای مو

روغن جوانه گندم غنی از اسیدهای چرب است و همین باعث می‌شود که یک نرم‌کننده‌ی کاملا طبیعی برای مو باشد.

۱۹. نرم‌کننده­­ی موی خود را با ترکیب یک سوم فنجان روغن آفتابگردان، یک سوم فنجان روغن جوانه گندم و یک چهارم فنجان روغن شی باتر تهیه کنید. این ترکیب را روی موهای مرطوب استعمال کنید. هرچند، کسانی که موهای خوبی دارند باید از این روش اجتناب کنند، زیرا سنگین و غنی از نرم‌کننده است. این ترکیب از خشک شدن نوک مو در دمای سرد محافظت می‌کند. موهای خشک بسیار آسان می‌شکنند و غیر قابل کنترل می‌شوند. روغن جوانه گندم موها را نرم و قوی می‌کند.

۲۰. روغن جوانه گندم شامل اسیدهای چرب ضروری است که نقشی حیاتی در رشد سلول‌های بدن ایفا می‌کنند. این روغن همچنین حاوی ویتامین E است که با تحریک رشد مویرگ‌ها به رشد مو کمک می‌کند. مویرگ­ بیش­تر به معنی افزایش گردش خون است. در نتیجه، فولیکول­های مو تغذیه‌ی مناسب‌تری دریافت می‌کنند که همین به رشد سریع‌تر آنها کمک می‌کند و همچنین از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

۲۱. اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن جوانه گندم یک درمان مناسب برای موهای آسیب دیده هستند. عواملی مانند استرس، آلودگی و شوره‌ی سر می‌توانند سبب خشک شدن مو شوند و آن را شکننده کنند. خواص نرم‌کننده‌ی اسیدهای چرب ضروری رطوبت را در داخل ساقه‌ی مو حبس می‌کنند. سرامیدها مانند مواد سفت­کننده‌ای هستند که لایه‌های کوتیکول را به هم متصل می‌کنند و از اسیدهای چرب ساخته می­شوند..  روغن جوانه گندم سرامیدها را تقویت می‌کند و به محافظت از مو در مقابل آسیب کمک می‌کند.

۲۲. روغن جوانه گندم حاوی ویتامین B است که به بازسازی سلول کمک می‌کند. این امر باعث می‌شود درمان ایده‌آلی برای آلوپسی و ریزش مو در زنان و مردان باشد.

مقدار کمی روغن جوانه گندم را استفاده کنید و آن را روی مو و پوست سرتان ماساژ دهید. این کار گردش خون را تحریک می‌کند، هنگامی که روغن به خوبی توسط موهای شما جذب شد، کمی بیش­تر استعمال کنید. شما می‌توانید پس از این کار از شامپو برای شستشوی مو استفاده کنید. بهتر است از روغن جوانه گندم سرد-فشرده استفاده کنید و قبل از مصرف آن را گرم کنید. برای این‌که روغن بیش­تر جذب شود، با یک حوله سرتان را کاملا پوشش بدهید. کسانی که موهای خوب دارند می‌توانند چند قطره روغن جوانه گندم را به روغن موی‌شان اضافه کنند تا از چرب شدن موها جلوگیری کنند.

به این ترتیب می‌بینید که روغن جوانه گندم یک روغن همه فن حریف است، شما می‌توانید آن را همیشه روی میز توآلت­تان داشته باشید. این روغن را با کرم صورت و موی­تان ترکیب کنید تا همیشه جذاب بمانید یا آن را برای صبحانه بخورید تا در طول روز فعال بمانید. انتخاب با خودتان است!

 

  • اعظم زمانی ارسالی در

    عالی بود تشکر از راهنمای شما

  • ناشناس ارسالی در

    من که استفاده میکنم عالیه نزدیک ۸روزه صورتموترکونده انقدکه تپل وسفیدشده فقط یخوردجوش میزنی اونم بای ماسک رفع میشه اگه کسی خواست تهیه کنه فقط ازعطاری بگیره من انداز۸ تومن گرفتم ی عالمه هم شدمواظب باشیدکلاه سرتون نره هزینه زیادبدیدهمه جام پیدامیشه حتی ازروعن خراطینم بهتروارزون تره روعن خراطین دربرابراین دروغه شباموقع خواب بزنیدی ۵دقیقه هم ماساژبدیدبره به خوردپوست روزام میتونیداستفاده کنیدشب وروزنداره ی جوان کننده معرکس

دیدگاه تان را بنویسید