به گزارش ایرنا، امروزه این موضوع به خوبی به اثبات رسیده که زیاده روی در خوردن غذا نه تنها سلامت جسم انسان را با خطر مواجه می کند، بلکه با تعالی روح نیز در تضاد است و این مهم از سوی مردم کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
این در حالی است که پرخوری، حس خودخواهی و زیاده طلبی را در وجود انسان تقویت کرده و روح او را افسرده می کند و فرد را از تعالی باز می دارد.
بر این اساس روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت انسان نیست، بلکه می تواند سلامت فرد را با خطراتی مواجه کرده و در این میان مشاهده می شود که برخی از روزه داران پس از ماه رمضان دچار عوارضی چون افزایش وزن، افزایش سطح چربی خون، از کنترل خارج شدن بیماری دیابت و نیز فشار خون، مشکلات گوارشی و یا اختلالاتی در سایر اعضای بدن می شوند.
مسئول واحد بهبود، تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: غذای مصرفی در ماه رمضان باید ساده باشد و نباید با غذای روزمره فرد روزه دار تفاوت کند.
وی اظهار کرد: بر این اساس به روزه داران توصیه می شود همانند سایر اوقات سال، سه وعده غذایی، افطار، شام و سحری را در برنامه غذایی لحاظ کنند در واقع نیاز به حذف هیچ یک از وعده های غذایی نیست.
عصمت عباسی افزود: فرد روزه دار باید حداقل 20 درصد کمتر از ماههای دیگر سال غذا مصرف کند زیرا این موضوع موجب می شود تا بدن او فرصت سوزاندن چربی اضافی را داشته باشد.
وی بیان کرد: روزه داران در این ایام از غذاهای متنوع استفاده کنند، زیرا هر یک از غذاها دارای موادی هستند که برای سلامتی بدن ضروری بوده و در واقع غذای فرد روزه دار باید شامل پنج گروه اصلی مواد غذایی نان و غلات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات، شیر و لبنیات، میوه ها و سبزی ها باشد.
مسئول واحد بهبود، تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: روزه داران در فاصله افطار تا سحر، آب و مایعات فراوان 'حداقل 8 لیوان' بنوشند که این کار برای جلوگیری از یبوست و رفع آن، دفع سموم و مواد زائد از بدن، تنظیم سوخت و ساز بدن، بویژه در بیمارانی که کلیه های سنگ ساز دارند بسیار مهم و مورد نیاز است.
وی اظهار کرد: توصیه می شود، روزه داران غذاهای پر فیبر (حاوی الیاف طبیعی گیاهی)، مواد غذایی پر فیبر شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات را در برنامه غذایی بدلیل مغذی، کم کالری بودن و تامین فیبر مورد نیاز بین20تا 30 گرم مورد توجه قرار دهند.
عباسی افزود: فیبرها به آرامی هضم و بتدریج جذب بدن می شوند و این موضوع موجب می شود که فرد را برای مدت طولانی سیر نگه دارند واز طرفی این مواددارای ویتامین های ( C ، B و ... ) و عناصر معدنی ( آهن ، روی ، منیزیوم و ... ) هستند.
وی بیان کرد: از غذاهای حاوی فیبر مناسب دیگر می توان به آرد سبوس دار، غلات و حبوبات و سبزیجات و دانه های سبز، تمام میوه ها (زردآلو، آلو خشک و انجیر) و سبزیحات (کاهو، جعفری، تره و اسفناج) اشاره کرد.
مسئول واحد بهبود، تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: خوردن آهسته غذا و جویدن کامل آن و نیز دست کشیدن از غذا پیش از سیر شدن کامل موضوع مهمی است که در سخنان پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) بارها بر آن تاکید شده و همانند دیگر ماههای سال از اصول مهم غذا خوردن در ماه مبارک رمضان محسوب می شود.
وی یادآوری کرد: روزه داران در ماه رمضان از انواع سبزیجات و میوه های مختلف مثل هویج، لیمو، کاهو و کلم بروکلی استفاده کنند چرا که این مواد یک خاصیت مهم دیگر نیز دارند و آن ضد سرطانی بودن آنها است.
عباسی افزود: در این ایام گوشت های کم چرب، مرغ بدون پوست و لبنیات کم چرب در برنامه غذایی گنجانده شده و توصیه می شود هرگز از چربی های حیوانی استفاده نکنید زیرا دارای چربی اشباع شده هستند که به نوبه خود باعث افزایش میزان کلسترول خون می شود.
وی بیان کرد: روزه داران در این ایام از روغن های نباتی جامد برای پخت و پز استفاده نکنند و به جای آن غذاها را به صورت آب پز و بخارپز و یا کبابی طبخ کرده و یا از روغن های مایع گیاهی ( مانند انواع روغن های کانولا به مقدار کم) استفاده شود.
این کارشناس خاطر نشان کرد: تا حد امکان در ماه رمضان از غذاهای سرخ شده استفاده نشود زیرا علاوه بر افزایش چربی های خون ، موجب سوء هاضمه ، ورم معده و اختلال در وزن منجر خواهد شد.
7320/8068
انتهای پیام
آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.