در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نامگذاری شده است، توجه به موضوع اشتغالزایی و همچنین حمایت از تولیدکنندگان داخلی به یکی از موضوعات اصلی در بخش رونق به اقتصاد تبدیل شده است. در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی در هر صنفی که هستند تمام تلاش خود را برای بقا در بازار رقابتی می کنند، بازاری که در دست دلالان است.
تولیدکنندگان پوشاک و لباس نیز از این قاعده مستثنی نیستند، این صنف گرچه به نظر می رسد همواره مشتریان پر و پا قرص خود را داشته باشد اما به دلیل گرانی مواد اولیه و ورود لباس های قاچاق در سال های اخیر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
عرضه لباس های مد روز و ترغیب جوانان به استفاده از این لباسها نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که تولیدکنندگان در این زمینه آن را از یاد برده یا توجه زیادی به آن ندارند.
بر اساس آمار اعلام شده از زبان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک هم اکنون 250 نفر عضو این اتحادیه هستند.
محمود عتیق زاده که ریاست این اتحادیه را به عهده دارد در مورد وضعیت موجود تولیدکنندگان پوشاک اظهار می کند: تولیدات پوشاک زنجان به استان های همجوار صادر می شود، در حال حاضر استان های قزوین، تهران و اردبیل و تکاب جزو مشتریان تولیدکنندگان پوشاک زنجان هستند و این موضوع می رساند که کیفیت محصولات تولیدی در این استان بالاست.
اما این تمام سخنان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در خصوص اوضاع این صنف نیست، وی در ادامه سخنانش به لایه های دیگر این شغل اشاره می کند و می افزاید: یکی از موضوعاتی که این صنف و بقیه صنف ها را با چالشی جدی مواجه کرده است، موضوع کالای قاچاق است. در حال حاضر لباس های بنجل ترکیه ای و لباس های چینی بازار لباس زنجان را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.
عتیق زاده ادامه می دهد: در بسیاری از موارد مشاهده شده که لباس های بنجل ترکیه ای بعد از خشکشویی به بازار تزریق می شود، حتی برخی از افراد این لباس ها را در خانه هایشان به فروش می رسانند.

**قیمت های مناسب
وی در مورد قیمت لباس در زنجان می گوید: قیمت لباس های تولیدی در زنجان واقعی است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک با تاکید به این نکته که قیمت های تعیین شده بر اساس معیارهای مشخصی مانند دستمزد کارگر، مواد اولیه به کار رفته و سایر هزینه ها تعیین می شود، می گوید: برخی از افراد گمان می کنند قیمت لباس های تولیدی بالاست در حالیکه اینطور نیست، قیمت تمام شده دوخت لباس برای تولیدکندگان بالاتر از آن قیمتی است که به فروش می رسد.
عتیق زاده سپس به موضوع گرانی مواد اولیه برای تولید پوشاک اشاره می کند و می افزاید: در حال حاضر مواد اولیه تولید پوشاک بالا رفته است، وقتی قیمت الیاف گران می شود به تبع قیمت پارچه برای دوخت و دوز هم بالا می رود، در کنار این موضوع باید از افزایش اجاره بها و حقوق کارگران و هزینه های جانبی که در این مورد وجود دارد، اشاره کرد.
سایه مشکلات بر این صنف موجب شده است بسیاری از فعالان در این حوزه عطای این کار را به لقایش ببخشند، این موضوع را رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک تایید می کند و در این خصوص اظهار می کند: در حال حاضر به دلایل اشاره شده اغلب فعالان در این صنف از فعالیت دست کشیده اند و هم اکنون با 50 درصد ظرفیت مشغولند.
وی می افزاید: دلال بازی در این صنف و صنف های دیگر موجب تضرر بسیاری از تولیدکندگان شده است و باید هر چه سریعتر برای این موضوع چاره ای اساسی اندیشید.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگن پوشاک در ادامه سخنانش به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مقابله با قاچاق کالا اشاره می کند و می افزاید: طبق فرمایش مقام معظم هبری استفاده از کالای قاچاق و آن چیزی که به بازار تولیدی ضربه می زند، حرام است و این می رساند باید همه نسبت به این موضع حساسیت بیشتری از خود نشان دهیم و در برابر قاچاق کالا اقدامات جدی انجام د هیم.

**لباس هایی با فرهنگ بومی
در حال حاضر یکی از مسئل اساسی در خصوص لباس، مسئله مد است، اهمیت این موضوع تا آنجا پیشرفته است که هم اکنون شرکت های مختلف دست به ایجاد برند در تولید پوشاک زده اند و تا اندازه قابل توجهی موفق عمل کرده اند، هم اکنون بسیاری از برندهای تولیدی لباس مشتریان پرو پا قرص خود را داراست. اما این موضوع در زنجان چشمگیر نیست.
هم اکنون اشتیاق مردم برای خرید از لباس هایی که به مد روز نزدیکتر باشد، هر روز بیشتر می شود، این موضوع را می توان از بوتیک های شهر و ویترین مغازه ها فهمید. اما اینکه لباس های تولیدی در استان تا چه اندازه توانسته اند در عرصه تولید و رقابت با مد روز، به روز شوند مساله ای است اساسی.
عتیق زاده در این خصوص اظهار می کند: ما باید با توجه به فرهنگ و اصالتی که داریم، لباس تولید کنیم و بپوشیم.
از نظر وی تولیدکنندگان داخل می توانند برای خود صاحب برند و الگو خاص ایرانی باشند. وی در این خصوص اظهار می کند: تولیدکنندگان پوشاک زنجان این توانایی را دارند که لباس های مد روز را بدوزند و آن را به فروش برسانند.
وی در پایان سخنانش از دولت می خواهد که حمایت های خود را در زمینه تولید پوشاک و کسانی که در این صنف با تمام مشکلات در این باقی مانده اند افزایش دهند تا چرخ چرخ های تولیدی همچنان بچرخد.
6085/7312
دریافت کننده: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.