اخبار مرتبط

آثار این تاریخ‌نگار و پژوهشگر نقش‌ها و رنگ‌‌های تاریخ، تمدن و فرهنگ کهن ایران با تکنیکی منحصر به‌فرد با ترکیب خاک‌های تاریخی و طبیعی کشورمان ترسیم شده است مانند تابلوی «راه امام رضا (ع)» که در آن از خاک کربلا تا مشهد همراه با جواهر و طلا استفاده شده است. همچنین مجموعه تابلوهای خلیج فارس با خاک‌های رنگی جزیره هرمز، تابلوی فردوسی با خاک دهکده پاژ (طوس) با طلا و نقره، ارگ بم با خاک بم، دریای کاسپین با خاک اشکورد گیلان و خاک‌های تاریخی استان گیلان و … .
با وی زمانی که مهمان استان زنجان بود تا در برنامه 'بانوی طلایی' به کار داوری بپردازد به گفت‌وگو نشستیم. تاکنون نمایشگاه‌هایی از آثار این هنرمند در آمریکا، اروپا و آسیا بر پا شده است. ایشان پژوهش‌ها و تألیفات بسیاری نیز در حوزه تاریخ، فرهنگ و هنر ایران‌زمین دارد از جمله کتاب «نقش و رنگ و تمدن و فرهنگ ده‌هزار ساله ایران»
لازم به یادآوری است که خطیبی 30 اثر نفیس خود را در سال 1382 به گنجینه اسناد آثار ملی و کتابخانه ملی ایران اهدا کرده است.
این هنرمند نگارگر در گفتگو با روزنامه صدای زنجان با اشاره به اینکه در تاریخ ایران کارهای هنری‌اش منحصر به فرد است، گفت: بیشتر کارهای من حجم بالایی دارد و در بیشتر تابلو هایم از خاک نواحی مختلف ایران که مرتبط با آن تابلو هستند استفاده کرده‌ام برای مثال در تابلوی ارگ بم ازخاک ارگ بم استفاده کرده‌ام تا بخشی از هویت این منطقه را به نمایش درآورم.
وی ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ ایران کارهای من توانستند جایزه ملی یونسکو را از آن خود کنند و در مراسم هزارمین سال شاهنامه در مقبره فردوسی، مراسمی برگزار شد و اثری را در این تاریخ رونمایی کردند که از خاک خانه فردوسی و از طلا و نقره و مس در ساخت آن استفاده کرده بودم که ضد آب بود و طی سه چهار سال کار به ثمر نشسته بود. همچنین در یکی از تابلوهای دیگر که راه امام رضا(ع) نام دارد به شکل مدرن کار کردم و یک سبک جدیدی را پایه‌گذاری نمودم.
این نگارگر مطرح افزود: در برنامه بانوی طلایی سعی شده است تا بانوانی که در سطح جهان استحقاق گرفتن جایزه طلایی را دارند، دعوت شوند تا در این مراسم شرکت داشته باشند.
خطیبی خاطرنشان کرد: کتاب ایران کهن یکی از کتاب‌هایی است که من به رشته تحریر در آورده‌ام و تاریخ تمدن 10 هزار ساله ایران را به خوبی روایت کرده‌ام.
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های زیادی را در خارج برگزار کرده است، گفت: نگار‌گری مثل زبان اسپرانتو است برای مثال وقتی یک سیب را به تصویر در می‌آورید با توجه به اینکه در تمام دنیا سیب به یک شکل نوشته و یا خوانده می‌شود، نگارگری موجب می شود که زبان مشترک بین تمام زبان‌ها ایجاد شود.
این نگارگر با اشاره به اینکه قسمتی از آثارش نگارگری است، افزود: تاریخ 12 هزار ساله خلیج فارس را در اثری با مشاوره‌های مطرح دنیا کار کرده‌ام و بیش از 20 تا 30 اثر در مورد خلیج فارس دارم و پژوهش‌های زیادی در این زمینه داشته و به نوشتن در این زمینه روی آورده‌ام.
خطیبی افزود: افتخار می‌کنم شاگرد هوشنگ سیحون-کسی که هنرهای زیبا را در ایران پایه‌گذاری کرده است- هستم ضمن اینکه میدان آزادی را یکی از شاگردان این استاد گرانقدر ساخته است .
وی با اشاره به فعالیت خود در زمینه کارآفرینی افزود: هنر نگارگری می‌تواند اسناد چندین هزار ساله ایرانی را نشان بدهد و مثل نوشتار و زبان اسپرانتو است.
این هنرمند با اشاره به اینکه در آثار خود بیشتر به ایران و تمدن چند هزار ساله آن توجه داشته است، گفت: باید بر جهانیان مشخص شود که ایران چه تمدن غنی داشته است.
وی افزود: فرهنگ عامه را باید از طریق رسانه که امروز بازتاب عمیق آن در جامعه، صدا و سیما است، بسازند و اگر این رسانه بتواند تاریخ چندین هزار ساله ایران که در نگارگری‌ها، مجسمه‌سازی و غیره می‌توان دید را به تصویر بکشد، می‌توان در این زمینه فرهنگ‌سازی کرد و تاریخ دیرینه ایران را به نمایش گذاشت.
این هنرمند در خصوص نقاشی قهوه‌خانه‌ای افزود: این هنر تاثیر از هنر یونان دارد اما بعد از اینکه اسلام آمد تصور اینکه چهره‌سازی حرام است، موجب شد تا کسی به کشیدن تصویر روی نیاورد و از همین رو این هنر نگارگری به سمت هنر تخیلی روی آورد که اصفهان اوج هنر تخیلی شد و به سمت استفاده از رنگ‌های تیره حرکت کرد. از همین رو در قهوه‌خانه‌ها مردم عادی از چهره زنان نقاشی می‌کشیدند و این نقاشی قهوه‌خانه‌ای را شکل می‌داد.
وی با اشاره به اینکه در تاریخ ایران دو خانم آثارشان در گنجینه تاریخی آثار ملی نگهداری می‌شود که آثار من و پروین اعتصامی در این گنجینه قرار دارد، افزود: باید این هنر به عموم مردم شناسانده شود و وقتی من مشاهده می‌کنم که جوانان و هنرمندان نمی‌آیند زبان اصیل نقاشی را تعریف کنند و نمی‌شود به مردم این هنر را توضیح داد، بسیار ناراحت می‌شوم ضمن اینکه معتقدم هر کسی نباید در مورد هنری که نمی‌داند حرف بزند و آن را آموزش بدهد.

* زهره میرعیسی‌خانی، روزنامه صدای زنجان، 1397،9،17.
3088/6085
انتهای پیام

اخبار مرتبط

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.