محمد سبزه زاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پیش بینی گرد و غبار بر اساس نقشه ها و مدل های عددی هواشناسی صورت می پذیرد.
وی افزود: تمام مدل های جهانی و منطقه ای برای امروز صبح (23 مهر) شرایط مناسب و بدون گرد و غبار را نشان می دادند ولی اداره کل هواشناسی خوزستان روز گذشته در اطلاعیه ای براساس بالا بودن ضرایب ناپایداری احتمال وقوع این پدیده رابه صورت محلی و گذرا از روز یکشنبه تا پنجشنبه داده بود.
سبزه زاری ادامه داد: مدل های جهانی همگی نشان می دادند که جهت باد جنوبی و آرام است اما حدود ساعت هشت صبح امروز ، دید در اهواز به 500 متر رسید که این کاهش دید ناشی از جریان های همرفتی در منطقه بود.
مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به اینکه ظرفیت همرفت در این استان بالا است بیان کرد: ماهیت جریان همرفتی به گونه ای است که انرژی خود را به یک باره تخلیه می کند و با رهاسازی انرژی آن، تندبادهای لحظه ای برخلاف جریان سیستماتیک مدل ها در منطقه ایجاد می شود و چنانچه این جریان از روی کانون های گرد و غبار عبور کند ، سبب ایجاد گرد و غبار محلی می شود.
وی اضافه کرد: صبح امروز در اهواز باد شدید برخلاف جهت مدل ها از روی کانون های جدید واقع در شمال اهواز حرکت کرد.
سبزه زاری گفت: مکان دقیق جریان های همرفتی تا به امروز قابل پیش بینی نبوده و هیچ سازمان هواشناسی در دنیا نمی تواند ادعا کند که این جریان ها را به صورت دقیق پیش بینی کرده در نتیجه گرد و غبار کوتاه مدت و گذرای اهواز اصولا قابل پیش بینی نبود.
مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: در خصوص اینکه آیا ماهواره های هواشناسی قادر به پیش بینی این امر بوده اند یا خیر ادامه داد: با توجه به پوشش ابر در خوزستان هیچ ماهواره ای گرد و غبار را نشان نمی داد.
وی در خصوص تعطیل شدن مدارس و ادارات در اهواز گفت: تصمیم گیری در این حوزه با ستاد بحران خوزستان است ولی هیچ قانونی در هیچ کشوری از جهان وجود ندارد که برای پدیده کوتاه مدت آن هم در بازه زمانی 30 تا 40 دقیقه کل روز را تعطیل اعلام کند.
پدیده گرد و غبار بیش از 10 سال است به دلایل مختلف از جمله خشکسالی، افزایش عرصه های بیابانی و خشک شدن تالاب ها در خوزستان رخ می دهد.
افزایش غلظت گرد و غبار در چند سال اخیر به شبکه برق و محصولات کشاورزی این استان خسارت زده و تعطیلی مکرر مدارس و کاهش ساعت کاری ادارات را به دنبال داشته است.
گرد و غبار از یکشنبه شب تا صبح روز دوشنبه بیشتر نقاط خوزستان را فرا گرفت و با بارندگی پاییزی برطرف شد.
بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست خوزستان، بیشترین میزان گرد و غبار در ساعت هشت صبح روز دوشنبه در حمیدیه هفت هزار و 206، آبادان 6 هزار و 930، رامشیر 6 هزار و 886 و اهواز 2 هزار و 181 میکروگرم بر مترمکعب اعلام شد. میزان طبیعی ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است.
3004/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.