به گزارش ایرنا، علی قربانی نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی روز پنجشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی، اجرای مرحله دوم پتروشیمی را مطالبه مردم استان عنوان کرد و گفت: این پروژه، توسط رئیس جمهور کلنگ خورده و البته یک پروژه اقتصادی و سود آورد است و با توجه به تعهد دولت برای آن، انتظار می رود اجرای آن به تاخیر نیفتد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه برخی سهامداران با اجرای آن مخالف باشند و در این باره کارشکنی می کنند، راهکار وجود دارد و سهام یا باید خریداری و یا تهاتر شود.
نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این باره انتقادها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است گفت: بخش بزرگی از سهام پتروشیمی خراسان، وابسته به این وزارتخانه است و مردم خراسان شمالی منتظر تحقق تعهد رئیس جمهور هستند.
دیگر نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ایجاد شرکت جدید برای اجرای مرحله دوم پتروشیمی در این استان یک راهکار انحرافی است و به نظر می رسد راه به جایی نمی برد.
علی اکبری با بیان اینکه به مطالبات مردم در زمینه اقتصاد مقاومتی پاسخ داده نشده است اظهار داشت: انتظار می رود در مرحله نخست، تکلیف طرح توسعه پتروشیمی مشخص شود.
وی افزود: ایجاد شرکت جدید برای اجرای مرحله دوم پتروشیمی، با 80 درصد سهام و سرمایه تامین اجتماعی و سهم 20 درصدی صندوق بازنشستگی آموزش و پرورش راهکار انحرافی است.
نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرکت جدید ظرفیت، استعداد و زمینه مناسب برای اجرای این کار را ندارد.
وی گفت: از این رو باید مصوبه دولت که قرار بود طرح جی.تی.پی. پی با 50 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری اجرا شود، باید محقق شود.
اکبری با اشاره به اینکه پروژه توسعه پتروشیمی اقتصادی است گفت: ما از آن به عنوان اقتصاد مقاومتی یاد می کنیم، پتروشیمی یک ظرفیت است و تامین اجتماعی و شرکت های خصولتی و سهامداران باید آن را فرصت و غنیمت بدانند و تلاش شود تا مصوبه دولت اجرایی شود.
نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در این استان کمتر از 50 درصد از اعتبارات تسهیلاتی اشتغال پایدار روستایی جذب شده است گفت: یکی از علت های آن، ناآشنایی و ناآگاهی مردم است و بعضا مردم، روش های اجرای کار را یاد ندارند.
بر اساس این گزارش مجتمع تولیدی پتروشیمی خراسان در سال 75 به بهره برداری رسید و در پنج سال گذشته 285 میلیون دلار و 185 هزار میلیارد ریال تولید داشته است.
در ادامه، نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی در باره ادامه کار استاندار خراسان شمالی با اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: حضور استاندار خراسان شمالی فعلا تمدید شده است و مجلس در حال پیگیری حضور استانداران بازنشسته است.
استاندار خراسان شمالی هم در این نشست در باره اجرای طرح توسعه پتروشیمی گفت: در صحبت هایی که با مدیرعامل شستا داشتم، اعلام شد که برای توسعه پتروشیمی آماده سرمایه گذاری است.
محمدرضا خباز اظهار داشت: دیگر سهامداران یعنی صندوق بازنشستگان آموزش و پرورش و وزات دفاع با سرمایه گذاری جدید مخالف هستند که باید با رایزنی با وزارت های مربوط، موافقت لازم کسب شود.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه 45 درصد از جمعیت استان ساکن روستاها هستند گفت: باید تلاش کنیم روستایی در روستا بماند و در این زمینه، اگر اعتبارات روستاها افزایش یابد ماندگاری در روستاها افزایش می یابد.
وی افزود: در این وضعیت و با بروز خشکسالی ها و کاهش درآمد در روستاها، رغبت به مهاجرت به شهرها افزایش یافته و به دنبال آن، مشکل حاشیه نشینی در شهرها بروز پیدا می کند.
استاندار خراسان شمالی گفت: انتظار می رود اعتبارات تسهیلات اشتغال روستایی از محل صندوق توسعه ملی که نیمی از آن باقی مانده، ابلاغ شود تا طرح های اشتغال اجرایی شوند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.