به گزارش ایرنا، محمدرضا عباسپور روز یکشنبه در نشست خبری افزود: این بدان خاطر است که این محصولات با کم آبی بیشتر سازگار هستند و البته کشت محصولات استراتژیک نظیر گندم و جو از این قاعده مستثنی هستند.
وی با بیان اینکه اکنون سطح زیر کشت محصولات زراعی آبی 42 هزار و 112 هکتار و سطح زیر کشت محصولات زراعی دیمی به تناسب وضعیت جوی بین 8 تا 12 هزار هکتار است، گفت: این در حالی است که سطح زیر کشت محصولات باغی و زعفران در این شهرستان تنها 15 هزار هکتار می باشد.
عباسپور افزود: اکنون 450 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور و آبزیان در تربت حیدریه تولید می شوند که این رقم معادل حدود هفت درصد کل تولیدات استان است.
وی گفت: مهمترین محصولات زراعی و باغی منطقه گندم، جو، زعفران، پسته، سیب زمینی، چغندرقند، است و در تولید محصولاتی چون زعفران، توتستان، جو، سیب زمینی، چغندرقند، بادام، زردآلو و آلو رتبه های اول تا سوم استان را داریم.
عباسپور ارزش ناخالص اقتصادی کل تولیدات بخش کشاورزی منطقه را، 6 هزار و 200 میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: این رقم معادل 5 درصد کل استان می باشد که توسط بیش از 12 هزار نفر بهره بردار کشاورزی منطقه تولید می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز مهم ترین چالش بخش کشاورزی در کشور و بخصوص منطقه تربت حیدریه کمبود منابع آبی است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی با پرداخت 85 درصد هزینه ها به صورت کمک بلاعوض به کشاورزان در صدد تجهیز مزارع و باغات به سیستم های آبیاری نوین است.
عباسپور گفت: بر این اساس پارسال برای 2 هزار و 200 هکتار اراضی منطقه پرونده تشکیل شد اما چون تمام بهره برداران نتوانستند میزان خویاری خود را بپردازند، تنها هزار و 300 هکتار مجهز به این سیستم شدند.
وی افزود: از مجموع 42 هزار هکتار اراضی آبی این شهرستان، حدود 26 هزار هکتار مستعد تجهیز به سیستم های آبیاری تحت فشار هستند که تاکنون 17 هزار هکتار آن انجام شده و تا پایان امسال 3 هزار هکتار دیگر به سیستم های نوین مجهز خواهند شد و بقیه طی سه سال انجام می شود.
عباسپور اضافه کرد: حدود 16 هزار هکتار از اراضی آبی تربت حیدریه استعداد تجهیز به آبیاری نوین را ندارند و در صددیم تا با اجرای پروژه های لوله گذاری این کمبود را نیز جبران کنیم، بطوریکه 1600 کیلومتر از مزارع فاقد پوشش لوله گذاری است.
وی همچنین گفت: پارسال با بودجه ای که به صورت رایگان دولت در اختیار کشاورزان قرار داد، 87 کیلومتر در قالب 47 پروژه لوله گذاری در سطح مزارع انجام شد و سعی می کنیم تا در اراضی که استعداد تجهیز سیستم های آبیاری ندارند پروژه لوله گذاری از چاه ها تا سر مزارع را اجرا کنیم که کلیه هزینه های لوله گذاری رایگان است.
عباسپور در ادامه به موضوع اراضی گلخانه های تربت حیدریه اشاره و اظهار کرد: پارسال 1.6 هکتار گلخانه احداث کردیم و امسال هم بنا داریم 3.5 هکتار دیگر احداث کنیم.
وی افزود: برای احداث هر هکتار کشت گلخانه ای، 10 میلیارد ریال نیاز است که البته تسهیلات نیز ارزان قیمت (کارمزد هفت درصد) در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
عباسپور در ادامه به طرح خرید حمایتی زعفران اشاره کرد و گفت: بر این اساس پارسال 15 تن زعفران خشک از تولیدکنندگان خریداری شده و کسانی که تا 20 اسفند محصول خود را تحویل دادند 90 درصد وجه خود را از سازمان تعاون روستایی دریافت کردند، اما هنوز مبلغ 180 میلیارد ریال از ما طلبکار هستند و طبق وعده جدید مسوولان انتظار است که تا پایان اردیبهشت با کشاورزان تسویه حساب شود.
وی همچنین از فقدان زنجیره تولید در بسیاری از محصولات کشاورزی به عنوان چالش دیگر منطقه یاد کرد و افزود: چنانچه این زنجیره در محصولات زراعی، باغی و دامی ایجاد شود، علاوه بر ارتقای بهره وری و ایجاد اشتغال، ارزش افزوده آن نیز بالا خواهد رفت.
عباسپور گفت: یکی از این کمبودها فقدان یک کشتارگاه بزرگ صنعتی است که با توجه به اینکه میدان دام این شهرستان یکی از میادین دام بزرگ کشور بشمار می رود اما هنوز از داشتن یک کشتارگاه صنعتی رنج می برد.
وی افزود: طرح احداث این کشتارگاه در شهرک صنعتی شماره 2 که حدود پنج سال گرفتار مسایل اداره منابع طبیعی بود که با رفع مشکلات آن، سرمایه گذار بخش خصوصی وعده داده حداکثر تا آبان امسال پروژه را به بهره برداری برساند.
عباسپور در ادامه اظهار کرد: اکنون در این شهرستان 456 حلقه چاه عمیق و 439 رشته قنات داریم که در سال از این منابع 268.2 میلیون میلیمتر مکعب آب استحصال و در بحش کشاورزی مصرف می شود.
وی واحدهای صنعتی فعال وابسته به بخش کشاورزی را 25 واحد صنعتی اعلام و اظهار کرد: همچنین اکنون 295 هزار راس دام سبک و 13 هزار و 100 راس دام سنگین و 86 واحد مرغداری با ظرفیت تولید در هر دوره یک میلیون و 200 هزار قطعه در منطقه داریم.
به گفته عباسپور در جلگه رخ نیز دشتی در ارتفاع 1600 متر داریم که ایزوله است و الان در زمینه تولید بذر مورد استفاده قرار گرفته است.
وی افزود: اکنون هزار و 490 دستگاه تراکتور و 14 دستگاه کمباین داریم که بر این اساس ضریب مکانیزاسیون شهرستان 1.25 درصد است و در حوزه تشکلها نیز 35 شرکت تعاونی کشاورزی و 2 اتحادیه داریم.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.