به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حسن گیاهی اظهار کرد: در بررسی های اولیه این شیء متعلق به دوره اشکانیان تخمین زده می شود که در اراضی محوطه تاریخی شهر فرهادگرد کشف شده است.
وی افزود: داده های تاریخی نشان می دهد فرهادگرد در دوره اشکانیان(با مرکزیت شمال خراسان) و قرون قبل از آن از مراکز فرهنگی خراسان بشمار می رفته است که این داده ها بدون تردید ناگفته های تاریخی-فرهنگی زیادی را در مورد فرهنگ،معیشت،سبک زندگی،ارتباطات ناحیه ای،سطح پیشرفت و...منطقه بازگو کرده و خواهد کرد.
گیاهی گفت:طی مذاکراتی که با مدیریت شهری فرهادگرد داشته ایم،امیدواریم محلی از سوی شهرداری برای ایجاد موزه در این شهر تاسیس شود تا اشیاء تاریخی این شهر کهن به نمایش عموم مردم گذاشته شود.
او محوطه فرهادگرد را چشم و چراغ هویت تاریخی شهرستان دانست که از دوره های پیش از تاریخ تاکنون بطور پیوسته سکونتگاه بوده و سفال‌های بدست آمده قدمت آن را به بیش از 6 هزار سال پیش می رساند.
گیاهی افزود: پراکندگی زیاد سفال، دوره های مختلف تاریخی در فرهادگرد احتمالا خبر از تولید سفال و کوزه گری در آن و نیز سواد فرهنگی و هنر کم نظیر تاریخی منطقه است که مطالعات و کاوش های باستان شناسی می تواند وضعیت این نظریه را مشخص کند.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان فریمان بیان کرد: سفالهای ی در فرهادگرد پیدا شده که شبیه آنها در سیلک کاشان نیز مشاهده شده و این ضمن بیان تاریخ طولانی این شهر می‌تواند از ارتباط فرهنگی این دو محوطه باستانی حکایت کند.
گیاهی از شهروندان فرهنگ دوست شهر متمدن و تاریخ دار فرهادگرد خواست تا اشیاء تاریخی ای را که پیدا می کنند، جهت بازگو کردن تاریخ کهن شهرشان، به اداره میراث فرهنگی تحویل دهند تا در صورت ایجاد فضای موزه ای در آن شهر،به نام فرد اهدا کننده ثبت و به نمایش عموم درآید.
7496
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.