رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: این طرح ها در حوزه های باغی، زراعی، دام و طیور و شیلات می باشند که در ۲۹ شهرستان این استان اجرا شده اند. 

محمدرضا اورانی روز شنبه در نشست خبری با بیان اینکه برنامه‌ های هفته دولت این سازمان با شعار "کشاورزی پایدار، رونق تولید، امنیت غذایی" اجرا می‌ شود افزود: با بهره برداری از این تعداد طرح ۴۸۵۷ خانوار از مزایای آنها بهره مند شده و برای ۱۲۰۲ نفر اشتغال ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: این طرح ها شامل استخر پرورش ماهی، کانال‌ های آب، آبیاری کم‌ فشار و پرفشار، پرورش گاو شیری، پرورش دام سبک و سنگین، پرورش مرغ گوشتی، پرورش طیور و پرندگان زینتی، پرورش زنبور عسل، بسته‌ بندی مواد غذایی، کشتارگاه صنعتی طیور، پرورش ماهیان سردآبی، بسته‌ بندی تخم‌ مرغ، باغ‌ های عناب، پسته و گیاهان دارویی است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه کشت دانه روغنی کلزا در ۵۰ هزار هکتار اراضی این استان یکی از اولویت های این سازمان است گفت: هم‌ اکنون نیاز وارداتی کشور به این محصول ۸۳ درصد است که با توسعه‌ های صورت گرفته ۱۱ درصد از این مقدار کاهش یافته و امسال به‌ صورت ویژه‌ در زمینه کشت کلزا فعالیت خواهیم کرد تا وابستگی به کلزا، روغن و کنجاله دیگر کشورها کاهش یابد. 

وی افزود: در تولید گندم کمبودی نداریم بطوریکه بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم و ۱۴ هزار تن بذر گندم از کشاورزان خریداری شده و ۹۴ درصد وجه این محصولات به حساب کشاورزان واریز شده است و با مدیریت درست دست دلالان نیز قطع شده و میزان خرید گندم از برآورد انجام شده بیشتر شده است. 

اورانی با بیان اینکه قیمت‌ های خرید تضمینی باید متناسب با میزان تولید باشد اظهار داشت: کمتر از یک ماه تا آغاز کشت پائیزه فرصت داریم و می‌ خواهیم قیمت‌ ها قبل از شروع کار معین شود تا کشاورز و خریدار دغدغه‌ ای در این زمینه نداشته باشند و کشاورزان بتوانند با تدارکات و پشتیبانی‌ های درست و کافی بدون دغدغه به کار خود بپردازند.

وی گفت: با توجه به اینکه ۸۷ درصد تولید زعفران کشور در این استان است و دانشگاه‌ های استان نیز در این زمینه فعال هستند هفته آینده اولین مرکز تخصصی علمی کاربردی کشور در زمینه صنعت زعفران در مشهد افتتاح می‌ شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ۶۰ درصد زمین های زیر کشت استان مربوط به گندم، جو، پسته و زعفران است، افزود: از مجموع ۲۶۶ هزار بهره‌ بردار در این استان سطح زیرکشت ۱۰۳ هزار نفر کمتر از یک هزار هکتار و ۹۳ هزار نفر بین یک هزار تا پنج هزار هکتار است و ۸۰ درصد کشاورزان ۲۰ درصد بهره‌ برداری را دارند و طرح‌ های حمایتی ما نیز متناسب با میزان تولید است.

۷۴۹۶/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.