مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان‌رضوی گفت: دنبال ایجاد کارگاه‌های ایمن برای کارآفرینی هستیم. باید شأن و منزلت کارگران را دریابیم.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمد سنجری هدف از برگزاری سی‌امین جشنواره امتنان را ارج نهادن به اندیشه‌ها، تلاش‌ها و فعالیت‌های ارزشمند کارگران و تشویق نیروهـای کارگری مولد، متخصص، مبتکر، ترویج و ارتقاء هر چه بیشتر فرهنگ کار، رعایت انضباط در محیط کار، مشارکت، خلاقیت و نوآوری و ایجاد انگیزه بین کارگران دانست و افزود: کارگران از عناصر اصلی رونق تولید در کشور هستند و برگزاری باشکوه هفته کارگر می‌تواند بخش کوچکی از زحمات این قشر گران‌قدر راجبران کند. 

وی با اشاره به شعار سال، اهمیت کار و تولید، برضرورت سرمایه‌گذاری در تولید برای استمرار کار کارگران تأکید کرد و بیان داشت: تولید باید با نگاه به نیاز داخلی و همچنین استفاده بازار بین‌المللی باشد لذا همه مردم با نگاه متفاوت به منابع و کار و با تفکر جهادی و بسیجی اقدام کنند تا پیشرفت‌های بیشتری در ایران داشته باشیم،نگاه به تولید نباید نگاهی مصرف انرژی باشد بلکه باید داشتن انرژی ارزان و فناورانه و نگاه کارآفرینی باشد.

سنجری با بیان اینکه مصرف کالای ایرانی برای ما خیلی مهم است، اظهار داشت: چرا که جمعیت میلیونی ایران، باشگاه بزرگی برای حمایت ازکالای ایرانی میتواند باشد وباید ورود به هر مرکز خرید با این دیدگاه باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه این اهمیت دارد که کالاهای متعددی که درکشور تولید می‌شود هم جنبه داخلی داشته باشد، هم بین‌المللی با ارز آوری بالا تا بتوان از وابستگی به نفت رها شویم  پس باید هم مردم و هم شرکت‌ها به سمت مصرف کالای ایرانی پیش بروند البته کیفیت کالای ایرانی  نیز باید به حدی که قابلیت رقابت داشته باشد؛ برسد تا مردم راغب شوند آن را تهیه کنند.

وی با اشاره به وظایف ادارات دولتی اظهار داشت: قسمت عمده  کار دولتمردان متوجه کارگرانی است که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند؛ صیانت از نیروی کار از دیگر وظایف مسئولین است. شعار سال فرصت بسیار مناسبی را برای خدمت به جامعه کارگری فراهم می‌کند. زمانی که کالای تولید شده به فروش می‌رسد، اگر منابع مالی حاصل از فروش آن به بنگاه اقتصادی بازگردد، می‌تواند به امنیت شغلی کارگران، حفظ اشتغال و رفع مسائل اقتصادی کارگران کمک کند.

سنجری ادامه داد: به عقیده من انتخاب شعار سال طی یک بررسی و آسیب‌شناسی و براساس چالش‌ها و مشکلات موجود در جامعه صورت می‌گیرد ، بیشتر چالش‌ها و مشکلات موجود در جامعه، در حوزه اقتصادی بوده که در راستای توجه به مسائل اقتصادی، دولت در سنوات گذشته برای رفع موانع و مشکلات کار و تولید، برنامه‌های متنوعی را به اجرا در آورده که خروجی آن نفع  جامعه کارگری ماست.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی  با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات بنگاه‎های اقتصادی به فروش نرساندن کالای تولیدی  است، عنوان کرد: تمام این اقداماتی که صورت گرفته، می‌تواند در نهایت منجر به حل مشکلات اقتصادی کارگران و کمک به حفظ اشتغال در بنگاه های اقتصادی شده و از سوی دیگر به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید کمک خواهد کرد.  یکی از مشکلاتی که بنگاه‌های اقتصادی با آن مواجه هستند، فروش کالاست 

وی تصریح کرد : کالای یک بنگاه اقتصادی، خروجی یک فرایند در بنگاه اقتصادی اعم از سرمایه، توان کارشناسی، تخصصی، نیروی انسانی و کارگران است.

وی افزود: در صورت به فروش نرسیدن کالای بنگاه اقتصادی، آن بنگاه با مسائل مالی و سرمایه در گردش و همچنین تامین چرخه اقتصادی خود با مشکل مواجه می شود.

سنجری همچنین گفت : به عقیده ما، شعار سال فرصت بسیار مناسبی را برای خدمت به جامعه کارگری فراهم می کند زمانی که کالای تولید شده به فروش می‌رسد، اگر منابع مالی حاصل از فروش آن به بنگاه اقتصادی بازگردد، می‌تواند به امنیت شغلی کارگران، حفظ اشتغال و رفع مسائل اقتصادی کارگران کمک کند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: زمانی که بنگاه اقتصادی توسعه یابد و مشکل برای فروش کالای خود نداشته باشد، می‌توان ظرفیت‌های خالی اشتغال را در بنگاه‌های اقتصادی تکمیل کرد و از ظرفیت‌های خالی حداکثر بهره را برد و در نهایت به ایجاد فرصت‌های شغلی کمک و بستری را برای اشتغال جدید فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس برای کمک به جامعه کارگری در تشکل‌های خود، تصمیم گرفته شد که کمیته‌ای با محوریت تشکل‌های کارگری تشکیل شود.

سنجری با اشاره به میزان رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت حاکم جامعه و طیف گسترده‌ای که با آن سرو کار داریم، خدمات ما متعدد و متنوع است وظیفه ما در حوزه روابط کار و براساس قانون کار در این حوزه صیانت از نیروی کار و تنظیم روابط کار است. 

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی  در راستای ترویج فرهنگ کارمزدی به جای وقت‌مزدی به عنوان یک چالش اصلی، گفت:  به دنبال ارتقای بهره‌وری در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی هستیم و باید به سمت اینکه نظام حقوق کارمزدی را  جایگزین وقت مزدی کنیم که در نهایت منجر به افزایش منافع مالی و ارتقای بهره‌وری می‌شود.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه حوزه تخصصی بعدی ما بحث بازرسی کار است، اظهار کرد: رسالت صیانت از  نیروی کارگر از بنگاه اقتصادی در دو بعد رعایت شرایط کار و قرارداد کار و حقوق و مزایا بوده که یک رکن اصلی ما در یک بنگاه اقتصادی الزام کارفرمایان به رعایت ضوابط و ایمنی و بهداشت کار است.  

سنجری گفت: همواره بحث ارتقای سطح آگاهی و دانش کارگران به مباحث ایمنی و رعایت نکات ایمنی مهم است.

وی با بیان اینکه «فقرزدایی با اشتغال» شعار ما است، افزود: ما دنبال ایجاد کارگاه‌های ایمن برای کارآفرینی هستیم. باید شأن و منزلت کارگران را دریابیم. تشکل‌ها بهترین راه رسیدن به درخواست‌های آنان است.

وی در پایان با اشاره به پیامدهای حوادث ناشی از کار افزود: ایمنی به معنی فرار از موقعیت‌هایی است که می‌تواند باعث مرگ، جراحت، بیماری‌های شغلی، صدمه یا خسارت به اموال و تجهیزات شود. به عبارت دیگر شرایطی است که منابع انسانی را از عوامل مضری که می‌تواند سلامتی آن را به خطر اندازد مصون می‌دارد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.