به گزارش ایرنا، رو ح الله اسلامی روز دوشنبه در نشست بررسی وضعیت دانشگاه های ایران بر اساس رساله 'جدال دانشکده ها' اثر ایمانوئل کانت افزود: اینکه از دانشگاه ها خواسته می شود نسل سه و چهار شوند یک اشتباه بزرگ است و باعث دوری دانشگاه از وظیفه اصلی خود می شود.
وی اظهار داشت: کانت سه نوع 'رشته - دانشکده' را به عنوان دانشکده های فرا دست شامل انواع رشته های پزشکی که سلامت جامعه را تامین می کند، الهیات که وظیفه سعادت اخلاقی و فضیلت انسانی را بر عهده دارد و رشته های حقوق و قانون گذاری که شرایط زندگی و شهرنشینی انسان را برنامه ریزی می کند برمی شمارد.
وی گفت: بر همین اساس رشته های دیگر فرو دست شمرده می شود و برای حکومت ها ، رشته های فرا دست اهمیت بیشتر دارد.
اسلامی با اشاره به نظر کانت افزود: هر جامعه ای نیاز به رشته های فرا دست و فرو دست دارد تا در یک نزاع علمی مشروع که بین آنها شکل می گیرد تولید فکر و ایده شده تا جامعه انسانی به سعادت دست یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: جامعه به عنوان یک مطالبه گر وقتی متوجه می شود که حکومت از رشته های فرادست حمایت می کند و بیشتر بودجه خود را صرف آن می کند ، به سوی این رشته ها گرایش پیدا کرده و رشته های دیگر متقاضی کمتر پیدا می کند.
وی گفت: در ایران دانشگاهها به سوی درآمد زایی و خودکفا شدن سوق داده می شوند و به رشته های فرا دست گرایش پیدا می کنند که نتیجه این روش ایجاد یک منطق بازاری مبتنی بر درآمد زایی است.
وی افزود: بر همین اساس دانشگاه های آزاد اسلامی، غیر انتفاعی، پیام نور و مشابه آن ایجاد شده و در جذب دانشجو در رشته های تحصیلات تکمیلی از همدیگر سبقت می گیرند که این حرکت باعث شده تعادل بین سه ضلع جامعه، دانشگاه و حکومت از بین برود.
رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: جذب دانشجویان رشته های فرو دست رو به کاهش گذاشته و شکل نزولی دارد و این کاهش نشان می دهد دانشجویان رشته های فرو دست احساس عدم حمایت از سوی حکومت می کنند که این امر باعث نزاع نابرابر غیر مشروع علمی شده است.
وی با اشاره به منابع سنتی و ادبیات که به عنوان هویت کشور محسوب می شود گفت: دیگر کسی سراغ این منابع نمی رود و تحقیق و پژوهش جدی در رشته های آن انجام نمی گردد.
اسلامی با انتقاد از ایجاد دانشکده های بین الملل با هدف کسب منابع مالی افزود: افرادی شامل مدیران، روسا، نمایندگان مجلس و وزرا به سوی این دانشگاه ها رفته و با پرداخت هزینه مدرک علمی کسب می کنند که این امر نشان از آن است که دانشگاه دیگر نمی تواند وظیفه اصلی خود را به عنوان پرورش دهنده شهروند ایفا کند.
وی اظهار داشت: برای رفع این نقیصه لازم است توجه بیشتری به رشته های فرو دست شود و با راه اندازی فضاهای آزاد اندیشی و کرسی های آزاد اندیشی شکوفایی را به دانشگاه ها باز گرداند.
2030 / 6053
انتهای پیام
آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.