تعزیه خوانی روز عاشورای حسینی در گناباد از قدمت و جایگاهی ویژه در خراسان رضوی و به خصوص جنوب این استان برخوردار است. تعزیه خوانی روز عاشورا که قدمتی 200 ساله در گناباد دارد امروز 29 شهریور نیز روز در 12 روستا و منطقه این شهرستان همچون نوقاب، رهن، بیلند، باغ آسیا و ریاب برگزار شد.
عبدالله نوقابی پایه گذار مراسم تعزیه خوانی در شهرهای جنوبی خراسان رضوی و گناباد به شمار می رود که 200 سال پیش اواخر دوره زندیه وآغاز حکومت قاجار در منطقه نوقاب گناباد سکنی گزید و 80 مجلس مختلف شبیه خوانی را وقف مجالس تعزیه خوانی کرد.
حاج عبدالله نوقابی مردی باتقوا، بانفوذ، ثروتمند و نیکوکار بود و باقیات صالحاتی چون مسجد، حسینیه، حمام و آب انباردر این منطقه از وی به یادگار مانده است.
بعد از حاج عبدالله نوقابی فرزندان وی همچنان این آیین را زنده نگهداشتند و به تدریج تعزیه خوانی در 11 نقطه دیگر شهرستان گناباد نیز دایر شده و همچنان روز عاشورا برگزار می شود.
در مراسم تعزیه خوانی که از اوایل صبح روز پنجشنبه و همزمان با عاشورای حسینی در گناباد با حال و هوای خاص و حضور ارادتمندان اهل بیت(ع) برگزار شد، روایت قیام حسینی از زمان جدایی حر از لشکر یزید و پیوستنش به صف حضرت سیدالشهدا(ع) و جانفشانیهای دیگر یاران آن حضرت شروع و به زمان شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خاتمه یافت.
این آیین از مقابل منزل یکی از بانیان و پیشکسوتان تعزیه خوانی گناباد شروع شد و به سمت مسجد بالای نوقاب ادامه یافت.
از دیگر بانیان تعزیه خوانی گناباد می توان مرحوم شیخ محمدباقر عماد، مرحوم ابوالحسن سعید یان، علی آقا عمادی ،مرحوم کربلایی حسن نجارو درحال حاضر حاج اسماعیل سالاری و انجمن نمایش را نام برد.
همزمان با روز عاشورای حسینی گناباد سراسر عزا و ماتم است و بیرقهای سیاه بر سردر مساجد، حسییه ها و تکایا، مدارس و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی این مناطق نصب شده است.
مراسم عزاداری ایام سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان جهان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که در مساجد و حسینیه ها تکایا و بیش از 150 هیات عزاداری در گناباد از ابتدای ماه محرم آغاز شده در روز عاشورا به نقطه اوج خود رسید و با شور خاصی در حال برگزاری است.
به همین مناسبت مرقد امامزاده سلطان محمدعابد برادر بزرگ امام رضا(ع) در بخش کاخک گناباد نیز حال و هوای خاصی دارد و مملو از شیفتگان حضرت سیدالشهدا(ع) است.
عزداران حسینی با شنیدن گلبانگ اذان ظهر به یاد نماز ظهر عاشورای حضرت اباعبدالله(ع) سوگواری خود را برای لحظاتی متوقف کرده و بعد از انجام فریضه نماز به ادامه سوگواری پرداختند.
گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.