در گفت و گو با جی پلاس؛

تحلیل گروه ایران از نگاه سرمربی ایرانی که سابقه کار در مراکش را دارد/ مهاجرانی: بازی با مراکش از همه سخت تر است!

سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین بازی با مراکش را دشوارتر از دیدار با اسپانیا و پرتغال می داند. او می گوید بازی اول همیشه دشوار است و فشار روانی گروه روی بازیکنان خواهد بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران در دور گروهی جام جهانی 2018 روسیه با تیم های پرتغال، اسپانیا و مراکش دیدار می کند و در بازی نخست به مصاف مراکش می رود؛ دیداری که در سرنوشت شاگردان کی روش برای صعود از گروه مرگ جام جهانی تاثیر گذار است.

با وجود اختلاف بسیار زیاد ایران و مراکش با تیم های بزرگی مانند پرتغال و اسپانیا، سرمربیان این دو تیم اروپایی هم از قرار گرفتن در گروهی متشکل از این چهار تیم راضی نیستند و معتقدند راه صعود دشوارتر از سایر گروه ها است!

در سوی دیگر و در ایران، کی روش دقایقی بعد از قرعه کشی ویدئویی را در صفحه شخصی خود در فیس بوک قرار داد و برنامه آماده سازی تیم ملی ایران را زیر سوال برد تا اختلاف او و مدیران فدراسیون علنی شود. تاکنون تاج از برنامه ریزی بسیار خوب برای تیم ملی سخن گفته بود اما این آماده سازی از نظر کی روش متهم به شکست است.

سرمربی تیم ملی کماکان به دنبال صعود تیمش از دور گروهی و انجام بازی های زیبا است اما بازی های تدارکاتی اخیر هیچ کمکی به تیم او نکرده است. مهدی تاج در مصاحبه تلویزیونی خود از برگزاری دو دیدار دوستانه بزرگ در نوروز 97 خبر داد که احتمالا تیم ملی با تیم های مانند هلند یا مکزیک دیدار خواهد کرد.

حشمت مهاجرانی، سرمربی موفق تیم ملی که همراه ایران به مسابقات المپیک و جام جهانی صعود کرد و توانست آخرین قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا را به ارمغان بیاورد، مدتی به عنوان مربی در فوتبال مراکش حضور داشته و شناخت خوبی از سبک بازی این کشور دارد. او معتقد است تیم ملی ایران توانایی عرض اندام برابر تیم های بزرگ را دارد اما صعود از گروه مستلزم آماده سازی بسیار خوب و تامین نیازهای تیم ملی است که تاکنون به شکل کامل مطلوب محقق نشده است.

مهاجرانی در گفت و گو یا خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ برتری برابر مراکش را دشوارتر از برتری برابر اسپانیا و پرتغال می داند و می گوید بازی با مراکش کلید موفقیت ایران است.

 

جی پلاس: هم گروهی با اسپانیا، پرتغال و مراکش دور از تصور بود!

مهاجرانی: قرعه کشی بستگی به شانس تیم ها دارد. قطعا برای ما این گروه مطلوب نبود اما نمی شود کاری کرد جز اینکه تلاش کنیم و برای یک نتیجه خوب برابر رقبای قدرتمندمان بازی کنیم. با اینکه تیم های حاضر در گروه قوی هستند، فکر می کنم می توانیم با یک برنامه ریزی خوب، عملکرد خوبی را ثبت کنیم و چه بسا صعود کنیم.

جی پلاس: آنالیزهای متفاوتی از تیم های حاضر در گروه ایران انجام شده است. فکر می کنید ایران چطور ظاهر می شود؟

مهاجرانی: دورانی که تیم ملی نمی توانست مقابل تیم های بزرگ بازی کند، سرآمده و در دوران کی روش این تیم با یک سازمان دهی خوب توانسته پیشرفت خوبی کند. سخت ترین رقیب ایران در گروه، اسپانیا است اما ایران بازی آبرومندانه ای را به نمایش می گذارد. موفقیت ایران برابر این تیم بستگی به آمادگی بازیکنان دارد.

جی پلاس: از حضور پرتغال در گروه ایران دو تفسیر مختلف وجود دارد. عده ای بر این باورند که کی روش تیم ملی کشورش را خیلی خوب می شناسد و انتقام اتفاقات حضورش در این تیم را می گیرد!

مهاجرانی: کی روش یکی از بهترین آنالیزورهای دنیاست که از بخت خوب ما سرمربی ایران است و تاکنون توانایی های خود را نشان داده است. نه تنها پرتغال بلکه او می تواند به خوبی اسپانیا و مراکش را هم آنالیز کند. بازی با آرژانتین، شیلی و سوئد و حتی روسیه مصداق بارزی بر توانایی های کی روش است. تجربه بین المللی کی روش موجب شده او شناخت خوبی از این مسابقات داشته باشد.

جی پلاس: بازی نخست ایران با مراکش خواهد بود. هر دو کشور به پیروزی فکر می کنند و بر این باورند که می توانند با کسب سه امتیاز امیدوار به صعود باشند.

مهاجرانی: هر دو تیم در یک سطح هستند. علاوه بر این سبک بازی هر دو کشور شبیه به هم است. هر دو به سختی گل می خورند و احتمالا بازی پر گلی نبینیم چون آن ها بیشتر روی کارهای دفاعی تمرکز کرده اند. حمله کردن برنامه دوم هر دو کشور است. شاید نقطه عطف بازی نیمه دوم باشد که استرس دو تیم ریخته است. البته تیم ما سابقه بازی در جام جهانی گذشته را دارد اما بازیکنان مراکش بین المللی تر هستند. بازی با مراکش سخت تر از دو بازی بعدی است چون بازی اول است و از طرفی بازیکنان تحت تاثیر این قرعه سخت هستند.

من در این کشور بودم و شناخت خوبی از آن ها دارم. سبک بازی مراکش مانند الجزایر است اما این بار آن ها در کارهای دفاعی تمرکز کردند. ضربات ایستگاهی و سانتر نقش به سزایی در تعیین پیروز میدان دارد. معتقدم اگر بازی را ببریم، می توانیم به دور بعد صعود کنیم. در هر حال پیروز برابر این تیم فشار روانی را از روی ایران بر می دارد.

جی پلاس: برای صعود به دور بعد چه کارهایی باید صورت بگیرد.

مهاجرانی: تیم ملی ایران آماده صعود است. بازیکنان خوبی داریم که عمدتا در خارج از کشور بازی می کنند و تجربه خوبی به دست آورده اند. مربی تیم ملی هم نیازی به توضیح ندارد. مطمئنا کی روش فشار روانی را از روی تیمش بر می دارد. اگر به بازی های تیم ملی مقابل تیم های بزرگ توجه کنید متوجه آرامش بازیکنان برابر تیم های مختلف می شوید. ما فقط نیاز به بازی دوستانه خوب داریم. اگر به بازی های اخیر ایران نگاه کنید متوجه می شوید که بازی با روسیه چقدر به تیم ملی کمک کرد. حداقل به بازی برابر تیم هایی در این سطح نیاز داریم.

جی پلاس: چه سبکی را برای جام جهانی می پسندید.

مهاجرانی: اگر بتوانیم در مدت زمان باقی مانده در بخش هجومی پیشرفت کنیم، بهتر از سبک فعلی است. البته کی روش نشان داده به دنبال بازی هجومی تر است اما فعلا نتوانسته موفق ظاهر شود. باید بازیکنانی داشته باشیم که قدرت حمل توپ و تصمیم گیری سریع داشته باشند. بازیکنانی در سبک دژاگه، جهانبخش، آزمون و قدوس به تیم ایران کمک می کنند. در بخش دفاعی کم نقص تر هستیم که جای خوشحالی دارد.

دیدگاه تان را بنویسید