در گفت و گوی جی پلاس/ به بهانه یادواره قربانیان حوادث ترافیکی

معان اجتماعی پلیس راهور: 7سال است برای عابران پیاده قانون داریم اما هنوز آمار تلفات بالاست!

پزشکی قانونی تعداد کشته‌های تصادفات سال 95 را 10هزار و 427 نفر اعلام کرده که از این تعداد سه هزار و 440 نفر عابر پیاده بودند. این آمارها از مرگ 22 درصدی عابران پیاده در حوادث رانندگی خبر می‌دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس جامعه جی پلاس؛ بر اساس اظهارات  سردار مهری - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، تهران همچنان رکورددار مرگ و میر عابران پیاده است. حکایت غم انگیزی که نشان می‌دهد، خودروهای اهالی پایتخت  در مقایسه با عابران پیاده از موقعیتی برتر برخوردارند و علی‌رغم همه وعده‌هایی که در سال‌های اخیر برای انسان محوری در شهر تهران داده شده این شهر همچنان  شهر سواره‌هاست. آماری که اگر خوب به آن بنگریم در می‌یابیم که سهم عابران پیاده از امنیت شهر و معابر آن گاهی اوقات حتی کمتر است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در جهان به ازای هر ۱۰ هزار خودرو ۹ نفر در تصادفات کشته می‌شوند، در حالی‌ که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ نفر کشته می‌شوند. سال گذشته عددی که از سوی پزشکی قانونی برای تصادفات رانندگی در کل کشور اعلام شد، حدود 14 هزار کشته بود.

به این‌ ترتیب 38 ایرانی هر روز در مصاف با خودروها جان خود را از دست می‌دهند اما وضع در تهران وخیم‌تر از این اعداد است. استان تهران در فوت عابران پیاده رتبه نخست را در کشور دارد و فوت راکبان موتورسیکلت‌ها در این استان بیش از سایر استان‌های کشور است.

اما به راستی چرا جان افراد پیاده تا این حد باید در معرض آسیب قرار داشته باشد؟!

پیاده ها به قوانین متعهد نیستند

در همین موضوع سرهنگ عین‌الله جهانی- معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در گفت‌وگو با جی پلاس در پاسخ به سوال فوق و اینکه چرا عابران پیاده در سوانح رانندگی سهم ویژه ای دارند، اظهار می کند: اگر چه در قوانین موجود سهم پیاده‌ها و سواره‌ها مشخص است اما به نظر می‌رسد لازم است ضوابط مربوط به پیاده‌ها باید به‌ دفعات برای شهروندان بازگو شود تا بدانند آن‌ها هم باید به قوانین متعهد باشند و حتی اگر لازم است در مواردی این قوانین باید اصلاح شوند.

او می گوید: بر اساس ماده 26 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 89 عابران پیاده مکلفند تنها از مسیرهایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده عبور کنند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی پلیس اضافه می کند: بر اساس ضوابط، عابران باید بدانند که از چه مکان‌هایی عبور کنند؛‌ عبور عابران از معابر خط‌ کشی شده و گذرگاه عابر پیاده و همچنین از محل‌های مجاز مشخص و تعریف شده است؛ در مقابل عبور از معابر بزرگراهی، محل‌های نرده‌کشی‌ شده و زیر پل عابرپیاده مجاز نیست.

به گفته وی اگر عابری از معابر غیرمجاز عبور کند و حادثه‌ای به وقوع بپیوندد، کارشناسان تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی بنابراین، سهم تقصیر را برای عابر نیز لحاظ می‌کنند.

سرهنگ جهانی همچنین در پاسخ به اینکه تعیین میزان درصد سهم تقصیر برای عابران پیاده چگونه است، به جی پلاس توضیح داد: با توجه به محل تصادف (مسکونی،‌ غیرمسکونی،‌ بزرگراه، معبر اصلی، فرعی یا کوچه)، امکانات عبور برای عابر، وجود چراغ و علائم و همچنین سایر امکانات موجود در محل تصادف، کارشناس تصادفات سهم تقصیر را مشخص می‌کند.

وی توصیه می‌کند: عابران باید برای عبور در معابر شهری حتماً از محل‌های مجاز و گذرگاه‌های عابر پیاده تردد کرده و هنگامی که چراغ عبور عابر در تقاطع‌ها سبز است، اقدام به عبور از خیابان کنند. همچنین برای رد شدن از عرض بزرگراه‌ها از پل‌های عابر پیاده که برای چنین منظوری تعبیه شده، استفاده کنند.

سرهنگ جهانی با اشاره به این که فرهنگ و آموزش‌های لازم برای عابران پیاده در شهرها بسیار کم است و هر چند تعداد پل‌های عابر‌‌ پیاده کم و گاه با فاصله زیاد از هم هستند، اما شاهد هستیم در همان محل‌هایی که پل وجود دارد، تصادفات زیادی رخ می‌دهد و این به معنی خلاء فرهنگ و آموزش لازم برای الزام به رعایت قوانین است.

در همین رابطه دکتر  سیدکاووس امامی - جامعه شناس در گفت‌وگو باجی پلاس اظهار کرد: نظارت و دخالت های پلیس سبب شده تا به میزان قابل توجهی  از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات  کاسته شود.

به اعتقاد او در درجه نخست رانندگی نامطمئن و بد ایرانی‌ها و سپس تلاش برای انداختن تقصیر بر گردن دیگری از جمله ضعف‌ها و مشکلاتی است که سبب شده تا آمار مرگ و میر عابران پیاده در شهرهای ایران تا این حد بالا گزارش شود. مرگ در جاده و واژگونی‌ها در بیشتر موارد به‌ دلیل خواب‌ آلودگی‌ها، سرعت و سبقت غیرمجاز بوده و بنابراین برای جلوگیری از وقوع حادثه و کاهش تعداد حوادث باید خودمان به‌ فکر خودمان باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید