جی پلاس ـ منصوره جاسبی: مبارزه به بار نشست و ملت به یاری خدا، وحدت کلمه و رهبری زعیم خود امام خمینی به پیروزی رسید. هر چند انقلاب، اسلامی بود اما صلاح بر آن بود تا پس از پیروزی شکوهمندش در بیست و دو بهمن سال ۱۳۵۷ با به همه پرسی گذاشتن حکومت جمهوری اسلامی و به انتخاب مردم تاکیدی دوباره بر آن شود و اصول مردم سالاری دینی رعایت شود. همین مساله مبنایی شد تا امام خمینی از مردم دعوت کنند تا در روزهای دهم و یازدهم فروردین سال 58 به پای صندوق های رای حاضر شوند و هر آنچه را که مایلند انتخاب کنند.

برگه ای دو قسمتی به رنگ سبز به معنای آری و قرمز به معنای نه آماده شده بود و بر روی آن چنین آمده بود: «بسمه تعالی

دولت موقّت انقلاب اسلامی

وزارت کشور تعرفه انتخابات رفراندم

تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی که قانون اساسی آن از تصویب ملت خواهد گذشت».

رفراندوم برگزار شد و بعد از شمارش آرا، 20 میلیون و 288 هزار نفر به حذف سلطنت و برقراری نظام اسلامی آری و 241 هزار نفر نه گفته بودند که این مجموع 98/2درصد از واجدان شرایط را در برمی گرفت و در واقع جمهوری اسلامی با آرای بالای 90 درصد حکومت مورد علاقه مردم ایران تعیین شد.

این نتایج در روز دوازدهم فروردین ماه اعلام و به همین جهت این روز در تقویم کشور به نام روز جمهوری اسلامی نام گذاری شد و امام خمینی به همین مناسبت خطاب به ملت ایران پیامی صادر کردند که در بخشی از آن، این روز را عید نامیده اند. ایشان آورده اند: «ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزى که کنگره ‏هاى قصر 2500 سال حکومت طاغوتى فرو ریخت، و سلطه شیطانى براى همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جاى آن نشست.»

این انقلاب بر دو پایه «جمهوری» و «اسلامی» بنا نهاده شد. جمهور به معنای توده و انبوه مردم و اینکه این انقلاب با تکیه بر اراده مردم شکل گرفته و همواره این مردم هستند که در سرنوشت خود نظارت داشته و تعیین کننده آن هستند.

و «اسلامی» به معنای تمایز این نظام از دیگر نظام های جمهوری چرا که اسلامی بودن آن نشان دهنده حاکمیت ارزش های الهی و قرآنی بر همه شئون حاکمیت است بنابراین آن هنگام که جریان های سیاسی مخالف با اراده مردم بر واژه های دیگری مانند جمهوری دمکراتیک و مانند آن اشاره می کردند، امام از مردم خواستند تا به جمهوری اسلامی رأی دهند نه یک کلمه زیادتر و نه یک کلمه کمتر.

بعد از اعلام نتایج و تعیین جمهوری اسلامی به عنوان حکومت رسمی ایران امام خمینی در پیامی خطاب به ملت ایران با تشکر از حضور گسترده آنها در تعیین سرنوشتشان اینگونه آنان را مورد خطاب قرار می دهد:

«وَ نُریدْ انْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِى الْارْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ ائِمَّةً وَ نَجْعَلُهُمُ الْوارِثینَ. صَدَقَ اللَّه‏ الْعَظیمْ.

من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهى، که با استکبار خود آنان را خفیف شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک مى‏ گویم. خداوند تعالى بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست تواناى خود که قدرت مستضعفین است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشواى ملتهاى مستضعف نمود، و با برقرارى جمهورى اسلامى، وراثت حقه را بدانان ارزانى داشت. من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهورى اسلامى ایران را اعلام مى ‏کنم. به دنیا اعلام مى ‏کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندمى سابقه ندارد، که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و رأى مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتى را براى همیشه در زباله دان تاریخ دفن کنند.»

در بخش دیگری از پیام از ملت تقدیر کرده و می آورد: « من از این همبستگى بیمانند که جز مشتى ماجراجو و بیخبر از خدا، همه و همه به نداى آسمانى وَ اْعتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً لبیک گفتند، و با تقریباً اتفاق آرا به جمهورى اسلامى رأى مثبت دادند و رشد سیاسى و اجتماعى خود را به شرق و غرب ثابت کردند، تقدیر مى ‏کنم. مبارک باد بر شما روزى که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهاى طاقتفرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پاى درآوردید، و با رأى قاطع به جمهورى اسلامى، حکومت عدل الهى را اعلام نمودید. حکومتى که در آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده مى ‏شوند و نور عدالت الهى بر همه و همه به یک طور مى ‏تابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کس به یکسان مى ‏بارد. مبارک باد شما را چنین حکومتى که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ مطرح نیست. همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط کرامت در پناه تقوا و برترى و به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است.

مبارک باد بر شما روزى که در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود مى ‏رسند، فرقى بین زن و مرد و اقلیتهاى مذهبى و دیگران در اجراى عدالت نیست. طاغوت دفن شد و طغیان و سرکشى به دنبال او دفن مى ‏شود، و کشور از چنگال دشمنهاى داخلى و خارجى و چپاولگران و غارت ‏پیشگان نجات یافت.»

رهبر کبیر انقلاب اسلامی، ملت را پاسداران جمهوری اسلامی می داند و می افزاید: «باید این ارث الهى را با قدرت و قاطعیت حفظ کنید و نگذارید بقایاى رژیم متعفن که در کمین نشسته ‏اند و طرفداران دزدان بین المللى و نفتخواران مفتخوار در بین صفوف فشرده شما رخنه کنند. اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید، و با قدرت الهى که مظهر آن جماعت است، قدمهاى بعدى را بردارید، و با فرستادن طبقه فاضله و امناى خود در مجلس مؤسسان، قانون اساسى جمهورى اسلامى را به تصویب برسانید، و همان طور که با عشق و علاقه به جمهورى اسلامى رأى دادید، به امناى امت رأى دهید تا مجالى براى بداندیشان نماند.»

امام خمینی روز دوازدهم فروردین را از بزرگترین اعیاد مذهبی می نامد و می آورد: « ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزى که کنگره ‏هاى قصر 2500 سال حکومت طاغوتى فرو ریخت، و سلطه شیطانى براى همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جاى آن نشست.»

ایشان خود را خادم ملت می نامد و از آنها انتظار دارد که با همه قوا از جمهوری اسلامی پاسداری کنند و از دولت ها می خواهد که «بدون وحشت از غرب و شرق، با استقلال فکر و اراده، باقیمانده رژیم طاغوتى را که آثارش در تمام شئون کشور ریشه دارد پاکسازى کنند، و فرهنگ و دادگسترى و سایر وزارتخانه‏ ها و ادارات که با فرم غربى و غربزدگى بپا شده است به شکل اسلامى متحول کنند، و به دنیا عدالت اجتماعى و استقلال فرهنگى و اقتصادى و سیاسى را نشان دهند.» (صحیفه امام؛ ج 6، ص 452-454)

و اینگونه نهال جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد پا می گیرد و در طول سالیانی که از آن گذشته خون جوانان بسیاری از این مرز و بوم آن را آبیاری کرده است و اکنون سی و نهمین سالروزش را گرامی می داریم.

 

دیدگاه تان را بنویسید