معرفی ۱۰ شغل پردرآمد جدید

در این مقاله به معرفی 10 شغل پردرآمد و جدید پرداخته می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، برای افرادی که به دنبال شغل پردرآمد هستند داشتن  توانایی حرف اول را می زند. در سال های اخیر با وجود توسعه تکنولوژی شغل های پرسودِ نوظهوری ایجاد شده اند. در این مقاله به معرفی 10 شغل پردرآمد و جدید پرداخته می شود.

این روز‌ها دیگر فقط پزشکی، خلبانی و یا وکالت را به عنوان شغل پر درآمد نمی شناسند. با نوآوری‌هایی که در کسب و کار‌های جدید و پرسود به وجود آمده، می‌توان فهرست بلند بالایی از پردرآمد‌ترین شغل  های دهه اخیر نام برد. ایجاد و همه گیر شدن اینترنت پر‌سرعت، تلفن های هوشمند، رسانه های اجتماعی، هوش مصنوعی، محاسبات ابری و سایر فناوری‌ها در سال‌های اخیر نیز در شکل‌گیری شغل‌ های جدید پردرآمد با سرمایه کم، تأثیر بسزایی داشته‌اند. در این مقاله به بررسی 10 مورد از کسب و کار‌های جدید و پرسود و شغل‌ های پردرآمد جدید در ایران و جهان خواهیم پرداخت.

10 شغل پر درآمد دنیا که قبلاً وجود نداشتند

مدیر رسانه‌های اجتماعی

برنامه نویس

تحلیلگر سئو (کارشناس سئو)

یوتیوبر / بلاگر / ولاگر

مدیریت محتوا (کارشناس تولید محتوا)

کارشناس محاسبات ابری

اپراتور‌های هواپیمای بدون سرنشین

مشاور واقعیت مجازی

هر چیزی در زمینه رانندگی خودکار

اگرچه تعداد شغل‌ های پردرآمد جدید از 10 مورد خیلی بیشتر است، اما در این مقاله به 10 شغل پردرآمد جذاب جدید دنیا اشاره خواهیم کرد.

1. مدیر شبکه‌ های اجتماعی

فیسبوک در سال 2004، توییتر در سال 2006 و اینستاگرام در سال 2010 تاسیس شدند. بنابراین در سال 2006 که هنوز بسیاری از پلتفرم ها ایجاد نشده بودند، نیازی هم به وجود مدیران شبکه‌های اجتماعی احساس نمی شد؛ اما امروزه فیسبوک با بیش از 1.5 میلیارد کاربر در سرتاسر جهان در کنار سایر پلتفرم‌هایی مانند توییتر و اینستاگرام، به ابزاری ضروری برای بازاریابی تبدیل شده است که به کمک آن، برند‌ها می‌توانند با مصرف کنندگان در تعامل باشند.

با همه‌گیر شدن شبکه های اجتماعی، مدیر شبکههای اجتماعی هم به عنوان یک شغل جدید و پردرآمد مطرح شد. مدیر شبکه های اجتماعی، شخصی بسیار خلاق و با استعداد است که به خوبی می‌داند چطور باید از محتوای چند رسانه‌ای جذاب در بازاریابی استفاده کرد. او باید کلیه محتوا و مطالب منتشر شده، مانند تصاویر، ویدئو، متن، صدا و پادکست را برای دستیابی به مشتریان ایجاد، تنظیم و مدیریت کند. در‌ واقع فرایند ایجاد، برنامه‌ ریزی، تجزیه و تحلیل و همه درگیری‌ها با محتوای ارسال شده در رسانه‌های اجتماعی بر عهده مدیر شبکه‌های اجتماعی است.

2. شغل پردرآمد برنامه نویس و توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل

آیفون در سال 2007 وارد بازار شد و اندکی بعد، اندروید از راه رسید و حالا تقریباً نیمی از بزرگسالان جهان از تلفن های هوشمند استفاده می‌کنند. این امر اشتیاق زیادی برای تولید و توسعه برنامه‌های کاربردی و شروع شغل جدید و پردرآمدی به نام برنامه‌نویس برنامه‌های موبایل را ایجاد کرد. در جولای سال 2015 در گوگل پلی (Google Play) و اپ استور، به ترتیب چیزی حدود 1.6 و 1.5 میلیون اپلیکیشن وجود داشت.

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن (App Developers) کسانی هستند که برنامه‌های کاربردی مختلف را برای سیستم عامل های تلفن همراه طراحی و کدنویسی می‌کنند. این برنامه‌ها که شامل ایمیل، برنامه‌های سبک روزمره، انواع بازی‌ها و سرگرمی‌ها، برنامه‌های پشتیبانی و بسیاری از برنامه‌های متداول دیگرند، همان برنامه‌هایی هستند که روزانه بار‌ها و بار‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنید.

3. تهیه کننده پادکست

10 سال پیش، تنها عده معدودی میدانستند پادکست چیست؛ اما امروزه برخی از مردم حتی نمی‌توانند زندگی را بدون پادکست تصور کنند. پادکست یا تدوین صوتی که گاهی به آن رادیوی اینترنتی هم گفته می شود، در‌ واقع یکی از روش‌های ارائه محتوا است که از سال 2004 محبوب شد. پادکست از طریق اینترنت پخش میشود و کاربران معمولاً آن را بر روی کامپیوتر و یا یک پخش کننده موسیقی دیجیتال گوش می دهند. پادکست ها پر‌ طرفدار شده و کاربران زیادی را جذب کرده اند. شاید این طور به نظر نرسد، اما تهیه کننده پادکست، یک کار تولیدی پر سود دارد و افراد زیادی در این حرفه از فعالیت های زیر زمینی تبدیل به شرکت های واقعی شده‌اند. تعداد شنوندگان پادکست در 5 سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.

طرفدار‌ان پادکست از 3.2 میلیون نفر در سال 2013 (که 7 درصد آن‌ها را افراد بزرگسال بالای 15 سال تشکیل می‌دهند) به 5.9 میلیون نفر در سال 2018 (که 11 درصد آن‌ها بزرگسال هستند) افزایش یافته اند. می‌توان پادکست های کمدی را به عنوان محبوب‌ترین ژانر پادکست‌ها به حساب آورد. موسیقی، تلویزیون و فیلم هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

امروزه پادکست‌ها فقط به عنوان یک سرگرمی جذاب شناخته نمی‌شوند؛ آن‌ها به یک تجارت بی نظیر تبدیل شده‌اند که برای یک تولید کننده پادکست، چیزی حدود صد‌ها میلیون دلار درآمد جذب می‌کنند.

4. تحلیلگر سئو

سئو که مخفف Search Engine Optimization و به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو است، سال‌ها پیش عبارتی غریب و ناشناخته بود؛ اما حالا به یکی از پر اهمیت‌ترین مشاغل پردرآمد در بین کسب و کار‌های اینترنتی بدل شده است. تحلیلگران سئو باید کمک کنند تا صفحه اینترنتی شرکت شان حتماً در جستجو‌های مردم وجود داشته و در صفحه اول گوگل بالا بیاید. حالا دیگر هر شرکتی به یک کارشناس سئو نیاز دارد تا مطمئن شود مخاطبان آنلاین، می‌توانند محتوای تولید شده در شرکت را با یک جستجوی ساده پیدا کنند. می‌توان گفت تحلیلگر سئو با درآمد سالانه حدوداً 55 هزار دلار، یک شغل جدید با درآمد بالا است.

5. یوتیوبر / بلاگر / ولاگر

نوشتن یا بلاگ کردن، سال‌ هاست که انجام میشود اما اخیراً این کار به یکی از پر درآمد‌ترین مشاغل اینترنتی تبدیل شده است. به کسی که بلاگ می‌کند، اصطلاحاً بلاگر گفته می‌شود. آن‌ها باید موضوع و هدف مشخصی داشته و در یک زمینه خاص فعالیت کنند. بلاگر ها در حال حاضر در زمینه های مد و لباس، غذا، خودرو، بازی های رایانه‌ای، اقتصاد، دکوراسیون و موضوعات کمدی فعالیت می‌کنند. در حال حاضر اینستاگرام محبوب‌ ترین پلتفرم بلاگر‌هاست.

ولاگ (Vlog) مخفف عبارت Video Blog است. ولاگر‌ها در‌واقع کسانی هستند که به جای استفاده از عکس و یا نوشتن در مورد مسائل، محتوای مورد نظر خود را به صورت ویدئو منتشر می کنند. ولاگر های سرتاسر دنیا، فعالیت های خود را در یوتیوب گسترش داده‌اند. می توان ولاگر را به عنوان جدید‌ترین شغل پردرآمد در صنعت بلاگینگ معرفی کرد. با اینکه این شغل هنوز در ایران به حد کافی رشد نداشته، اما در همه جای دنیا شاهد پیشرفت چشم‌گیر آن هستیم. با وجود همه این محبوبیت ها، ولاگ هنوز هم مفهوم جدیدی است.

بلاگر‌ها، ولاگر‌ها و یوتیوبر‌ها شغل‌های جدید و پردرآمد در ایران و جهان هستند که در شبکه‌های اجتماعی مختلف، تولید محتوا انجام داده و از این طریق درآمد‌زایی می‌کنند.

6. مدیر محتوا

مدیر محتوا هم در سطح دنیا به عنوان یک شغل‌ پردرآمد و جدید شناخته میشود. از کمپانی های بزرگی مانند یوتیوب و فیسبوک گرفته تا شرکت‌های کوچک و استارت آپ‌های مختلف، همه به یک مدیر محتوای کار بلد و قوی نیاز دارند. او شخصی است که محتوای تولید شده توسط کاربران تیم خود را بررسی و نظارت می‌کند. یک مدیر محتوا باید مطمئن شود که محتوای تولید شده با استاندارد های شرکت هماهنگی دارد.

7. متخصص رایانش ابری

مطمئناً اگر در طول دهه گذشته در مورد دانش ابری و محاسبات آن میپرسیدید، همه به آسمان نگاه می‌کردند و گیج می پرسیدند: محاسبات ابری؟ به نظر می‌رسد این اصطلاح از سال 2006 توسط اریک اشمیت که در کنفرانسی، رویکرد گوگل به نرم‌افزار را به محاسبات ابری توصیف کرد، پدید آمده است و امروزه بیش از نیمی از مشاغل آمریکایی از آن استفاده می‌کنند. متخصص محاسبات ابری یا رایانش ابری، یکی از مشاغل پرسود دنیاست که سالانه چیزی حدود 100 هزار پوند درآمد دارد.

8. اپراتور‌های هواپیمای بدون سرنشین

پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین، هواپیمای بدون خلبانی است که از راه دور هدایت می‌شود. بازار جهانی پهپاد ها به سرعت در حال رشد است؛ به همین دلیل، فرصت‌های شغلی بیشتری برای اپراتور‌های پهپاد‌ها به عنوان یک حرفه تمام وقت و یک شغل پردرآمد ایجاد می‌شود.

به نظر می‌رسد تا سال 2021 تعداد اپراتور‌های هواپیمای بدون سرنشین به 422 هزار نفر برسد. همچنین تا آن زمان، تعداد پهپاد‌ها به 3.5 میلیون خواهد رسید. تصور اینکه روزی خرید های اینترنتی را با پهپاد‌های بدون سرنشین در منزل و یا محل کارمان تحویل بگیریم، واقعاً هیجان انگیز است.

9. دستیار مجازی

دستیار مجازی یا فریلنسر یکی از جذاب ترین و پردرآمد‌ترین مشاغل دنیاست. برای این شغل حتی لازم نیست لباس های راحتی تان را عوض کنید یا از خانه تان بیرون بروید. مشاور مجازی به شخص یا شرکتی گفته می شود که عموما به صورت دور‌ کاری وظایف خود را انجام می دهد. این شغل در سال های اخیر، در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرده است. دستیاران مجازی می‌توانند وظایفی مانند حسابداری، تحقیقات آنلاین، برنامه ریزی، کار با پایگاه داده‌ها، مدیریت ایمیل‌ها، دنبال کردن کسب و کار، تولید محتوا، کارشناسی سئو و بسیاری از کار‌های دیگر را بر عهده بگیرند.

10. هر چیزی در زمینه رانندگی اتوماتیک

حتی در اوایل دهه 2000 هم صحبت از اتومبیل‌های خود‌ران، چیزی در حد داستان‌های تخیلی بود؛ اما امروزه ماشین‌های اتوماتیک واقعاً وجود دارند. همین حالا در بسیاری از شهر‌های بزرگ دنیا ماشین‌های خو‌درانی در حال رانندگی هستند. البته هنوز این اتومبیل‌های شخصی، مجوز حضور در جاده‌ها را کسب نکرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد روزی که استفاده از این اتومبیل‌ها در خیابان‌ها مجاز شود، چندان هم دور نیست.

کلام آخر

فهرست شغل های پر درآمد دنیا که در سال‌های دور وجود نداشتند، خیلی طولانی‌تر از 10 موردی است که به آن‌ها اشاره شد. به نظر می‌رسد پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده روند کار‌ها و مسیر انجام دادن آنها تغییر کند. اینطور به نظر می‌رسد که میلیون‌ها شغل پردرآمد جدید ایجاد شده و یا در حال ایجاد شدن هستند. به روز بودن و کسب دانش و آگاهی کافی در حوزه‌های مورد علاقه، کمک می‌کند که بتوانیم در زمینه هر شغل پردرآمد جدیدی که بخواهیم، مشغول به کار شویم.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید