گزارش جی پلاس از یک لغو پرماجرا

وقتی بحران از آلودگی هوا به تصمیم ها سرایت می کند! / همه بلاتکلیف ها درمسابقات فوتبال

آلودگی شدید هوا در اقصی نقاط ایران به خصوص در کلان شهرها، وضعیت بحرانی به وجود آورده و این بحران به تصمیم گیری مسئولان هم کشیده شده است!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در شرایطی که آلودگی هوا در کلان شهرها از جمله تهران، اصفهان، مشهد و ... به وضعیت هشدار رسیده و کمیته اضطرار آلودگی هوا خواهان خودداری شهروندان از هرگونه تردد غیرضروری در شهرها شده است، تصمیم برای برگزاری هفته دوازدهم لیگ برتر در شهرهای آلوده، به یک معضل تبدیل شد!

در حالی که بازیکنان و مربیان هم علاقه چندانی به برگزاری بازی در چنین شرایطی ندارند و معتقدند می توان وقفه ای در مسابقات به وجود آورد، سازمان لیگ تاکید بر برگزاری مسابقات داشت؛ هرچند تلاشش فقط اتلاف وقت و انرژی را به همراه داشت.

** مخالفت کمیته اضطرار آلودگی هوا برای برگزاری بازی

در پی تداوم آلودگی هوا، در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا، معاون استانداری تهران تاکید کرد که در پی لغو مدارس و دانشگاه ها، هرگونه مسابقه ورزشی هم تعطیل خواهد شد.

هدف از این تصمیم حفظ سلامتی شهروندان و جلوگیری از سفرهای وسایل نقلیه شخصی و عمومی در سطح شهر است تا شاخص آلودگی هوا تا حدودی کاهش یابد.

محمد تقی‌زاده معاون عمرانی استانداری تهران در همین رابطه با اشاره به روند صعودی شاخص آلایندگی در تهران و انباشت آلاینده‌ها در تهران و تعطیلی کلیه فعالیت‌های ورزشی در اماکن باز گفت: فعالیت‌های ورزشی و مسابقات ورزشی شنبه (امروز) در تهران لغو می‌شود. بر این اساس بازی دو تیم پرسپولیس - نساجی در ورزشگاه آزادی انجام نخواهد شد.

** مخالفت سازمان لیگ با لغو مسابقات و پاسخ معاون استاندار

با وجود تاکید استانداری برای لغو بازی به علت آلودگی هوا، سهیل مهدی، رئیس جدید کمیته مسابقات سازمان لیگ با لغو بازی پرسپولیس و نساجی مخالفت کرده و می گوید هیچ دستوری برای لغو این دیدار صادر نشده و بازی پرسپولس و نساجی در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

او با استناد به مفاد آیین نامه کمیته برگزاری مسابقات فیفا مبنی بر اینکه مسابقات فوتبال در صورتی که شاخص آلودگی هوا کمتر از 170 باشد، برگزار می شود گفت که بر همین اساس این دیدار برگزار خواهد شد.

با این وجود، معاون عمرانی استانداری تهران تاکید کرد که برگزاری این بازی در چنین شرایطی، موجب رفت و آمد وسایل نقلیه در غرب تهران می شود و با تولید آلاینده ها و حرکت آن از غرب به شرق تهران، شاهد افزایش شاخص آلودگی هوا خواهیم بود.

 

آلودگی امروز هوای تهران

 

** کارشناس هواشناسی: مسابقه فوتبال در عصر شنبه می تواند برگزار شود

اما اصغری، کارشناس هواشناسی نیز واکنش به افزایش آلودگی هوای تهران هم گفت: از ظهر امروز در برخی از استان ها از جمله اراک، تهران و چند نقطه دیگر از کشور شاهد وزش باد خواهیم بود که این اتفاق شاخص آلودگی هوا را تا حد قابل توجهی پایین می آورد اما این موضوع مقطعی است و پس از آن مجددا شاهد تراکم آلودگی و افزایش شاخص آلودگی هوا خواهیم بود تا جایی که هوای روز یکشنبه (فردا) آلوده تر از شنبه خواهد بود و این آلودگی تا عصر دوشنبه هم ادامه دارد.

او به برگزاری مسابقه فوتبال هم اشاره کرد و گفت که به علت همان وزش باد مقطعی، امکان برگزاری بازی و مسابقات ورزشی تهران در عصر شنبه وجود دارد.

** نگرانی بازیکنان و مربیان

به جزء بازی پرسپولیس و نساجی، بازی تیم های پیکان و تراکتور نیز روز شنبه در ورزشگاه شهدای شهرقدس تهران برگزار می شود. حسین فرکی ، سرمربی پیکان در واکنش به برگزاری این مسابقه با وجود آلودگی هوا گفت: این هشداری برای همه کسانی است که در هوای باز حرکت دارند و تنفس می‌کنند. به خصوص فوتبالی‌ها که در جریان تمرینات و بازی‌ها هستند. این آلودگی می‌تواند آسیب بزند.

وی یادآور شد: ما تا جایی که بتوانیم توصیه‌های در رابطه با کاهش آلودگی و اثرات مخربش را بکار می گیریم. بازی دو هفته قبل ما هم با همین شرایط برگزار شد. در صورتی که همه جا تعطیل شده بود اما بازی ما انجام شد. نمی‌دانم این تصمیم‌گیری بر عهده کیست. در مجموع آلودگی هوا می‌تواند بر روی کسانی که فوتبال بازی می‌کنند تاثیرگذار باشد. امیدوارم اتفاق بدی نیافتد.

همچنین چند بازیکنان نیز خواهان لغو مسابقات به علت تداوم آلودگی هوا هستند و معتقدند ضرورتی برای برگزاری مسابقات به صورت فشرده نیست.

** واکنش پرسپولیس و نساجی

افشین پیروانی بعد از کش مکش سازمان لیگ و استانداری تهران، گفت که تا ظهر شنبه در انتظار آخرین تصمیم هستند اما تا آن موقع تیم در اردو به سر می برد و برنامه ریزی خود را برای برگزاری بازی انجام خواهند داد.

با این حال صبح امروز باشگاه نساجی اعلام کرد که با توجه به عدم ابلاغیه جدید از سوی سازمان لیگ ، این دیدار برگزار می شود و تعدادی قابل توجهی از هواداران این تیم هم تصاویری از سفر به تهران برای تماشای این دیدار منتشر کردند.

به گزارش جی پلاس؛ در نهایت با وجود خبرها و اطلاعاتی مربوط به برگزاری این مسابقه اما نهایتا ساعت 12 خبری به نقل از مدیرعامل باشگاه نساجی مبنی بر لغو دیدار پرسپولیس و نساجی با تصمیم شورای تامین استان تهران بخاطر آلودگی هوا ، منتشر شد تا بار دیگر نهادهای مسئول نشان دهند چطور با رویکردی بحران زده تصمیم های مهم را در دقایقی که از 90 هم عبور کرده می گیرند و تنها نارضایتی مردمی که برنامه ریزی کردند، اتلاف وقت و هزینه را به بار می آورند!

دیدار تراکتورسازی و پیکان در شهر قدس هم ظهر امروز لغو شد. هرچند واقعا بعید نیست دقایقی دیگر با تصمیم غیرمنتظره دیگری روبرو شدیم که بر برگزاری این مسابقات فوتبال تاکید دارد.

دیدگاه تان را بنویسید