life

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: نخستین بار در کشور ۳۰۰ قطعه ساز داخلی با استفاده از توانمندی‌ها، دانش و تجربیات خود و بدون حضور خارجی‌ها خودروی پژو ۳۰۱ را می‌سازند.

به گزارش جی پلاس، «مازیار بیگلو» به جلسه اخیر قطعه سازان و مسئولان شرکت ایران خودرو اشاره کرد و افزود: قالب سازی قطعات مربوطه آغاز شده و این خودرو در اسفند امسال به تولید انبوه خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: قراردادهای برخی قطعه سازان امضا شده و بقیه در حال انعقاد قرارداد هستند و در واقع داخلی سازی قطعات حتی شامل یی. سی. یو (کامپیوتر خودرو) و سایر قطعات الکترونیک نیز می‌شود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تاکید کرد: کمبود نقدینگی مهمترین مشکل پیش روی قطعه سازان است که موضوع سرمایه گذاری را سخت می‌کند، زیرا ساخت قالب‌ها، تأمین تجهیزات و ماشین آلات هزینه بر است.

وی گفت: درخواست قطعه سازان از ایران خودرو، تخصیص بودجه جداگانه ای برای این پروژه است که در این زمینه قول مساعد داده شد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو موضوع تحریم‌های سال‌های ۹۰ و ۹۱ و خروج پژو از ایران را یادآور شد و گفت: در سطح عملیاتی، مشکلات قطعه سازان نسبت به دور گذشته تحریم‌ها کمتر است، زیرا در این زمینه صاحب تجربه شده‌اند و بسیاری مواد و قطعات جایگزین را یافته‌اند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی، نحوه عمل نهادهای اجرایی مثل بانک مرکزی و گمرک است، که باید بدانند در شرایط تحریم چگونه اقدام کنند، اما آنها در تصمیم گیری‌ها تعلل دارند.

بیگلو درباره مباحث حقوقی ساخت خودروی پژو ۳۰۱ در حالی که شرکت مادر پژو از ایران خارج شده، خاطرنشان کرد: این شرکت فرانسوی باید ابتدا خسارت خروج غیرمترقبه خود از بازار کشورمان را تعیین تکلیف کند و سپس در این زمینه مدعی باشد.

براساس توافق برجام مقرر بود خودرو پژو ۳۰۱ به عنوان دومین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو با ساخت داخل بالای ۵۰ درصد تولید شود.

پیشتر «هاشم یکه زارع» مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه سومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفته بود: این خودرو بدون حضور پژو و با توانمندی قطعه سازان و صاحبان دانش فنی ایرانی و همچنین مواد اولیه داخلی تولید می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، تا پایان سال ۹۸ انتظار می‌رود این خودرو به تولید انبوه برسد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی قرار است خودرویی بدون کمک خارجی تولید شود، به طور قطع بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد به خودکفایی رسیده است.

یکه زارع، درباره قطعه ایی. سی. یو (ECU) یا همان کامپیوتر خودرو نیز گفت: در این زمینه با کمک استادان دانشگاه‌ها و افراد صاحب دانش فنی، در ایران خودرو اقدام‌های خوبی در حال انجام است.

 

کدخبر: 1197514 منبع: اقتصاد کارا
ارسال نظر

اخبار مرتبط
موضوعات داغ