گزارش جی پلاس

اشتباه فاحش کشتی ایران، طلای یخکشی را پس داد! / چرا توهم توطئه؟

برخی مسئولان کشتی با بی اطلاعی از قوانین مسابقات، باعث از بین رفتن مدال طلای ارزشمند محمدباقر یخکشی شده اما اکنون به جای پذیرش اشتباه، قصه تکراری کارشکنی ها علیه ایران را پیش می کشند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تورنمنت معمولی و البته سطح پایین ساساری انبوهی از حاشیه را به کشتی ایران آورد. از ماجرای اخراج غلام محمدی گرفته تا اتفاق اخیری که برای محمد باقر یخکشی افتاد. یخکشی که در این رقابت‌ها به مدال طلا رسیده بود، به دلیل اینکه قوانین فدراسیون جهانی در مورد پوشش روی سکو را رعایت نکرد، مجبور شد مدال طلایش را پس دهد و در نهایت هم دیسکالیفه شد. مسئول برگزاری مسابقات به دلیل اینکه یخکشی با تی شرت روی سکو حاضر شده بود، پس از تذکر به او قبل از بالا رفتن از سکو، هنگام پایین آمدن مدال او را گرفت و دیسکالیفه‌اش کرد.

  • قانون پوشیدن گرمکن!

در ظاهر ماجرا، قانونی در کتابچه قوانین فدراسیون جهانی وجود ندارد که به این موضوع اشاره کند. شاید به همین خاطر هم نه تنها سرپرست ایران بلکه مسئولان فدراسیون و روابط بین الملل هم از آن بی خبر بودند. با این حال دستور العمل و بخشنامه‌ای در ژانویه 2019 به تمام فدراسیون‌های دنیا ارسال می‌شود که قوانین جدیدی را درباره رفتار کشتی گیران در حاشیه مسابقات در خود داشته است. بخشنامه‌ای که به وضوح می‌گوید کشتی گیران در مراسم اهدای مدال باید گرمکن بپوشند.

  • بحران بی‌اطلاعی

نکته تاریک ماجرا اینجاست که پس از پنج ماه از ارسال این بخشنامه، نه بخش بین الملل فدراسیون از این ماجرا چیزی می‌دانند و نه سرپرست تیم ملی. بدتر اینکه تیم ایران در این رقابت‌ها اصلا گرمکن یکدستی همراه نداشته و چندین مسابقه است که با دلیل گرم شدن هوا، با خودشان گرمکن نمی‌برند.

  • نپذیرفتن اشتباه

عدم آگاهی مسئولان فدراسیون کشتی اگر چه تا حدودی شاید به تازه وارد بودنشان برگردد اما پذیرفته شده نیست. با این حال شاید اگر بعد از وقوع این اشتباه، آن را می‌پذیرفتند، خیلی بهتر بود تا اینکه باز هم بحث های همیشگی توطئه بر علیه ورزشکاران ایران و کارشکنی ها را مطرح کنند!

در این رقابت‌ها پیش از یخکشی، حاج آقانیا با تی شرت روی سکو رفته بود اما مسئولان رقابت‌ها به لباس او ایراد نگرفته بودند. اتفاقی که باعث شده تا مسئولان ایران توقع این را داشته باشند تا همیشه نقض قوانین‌شان نادیده گرفته شود!

هادی حبیبی سرپرست تیم ایران در ایتالیا در واکنش به این ماجرا گفته است: « اگر پوشیدن تی‌شرت آستین کوتاه بر خلاف مقررات بود چرا به نادر حاج آقانیا که او نیز با تی‌شرت ورزشی بر روی سکو رفت مدال دادند و هیچ مشکلی هم پیش نیامد و یا اینکه کشتی‌گیر سنگین وزن کانادا با شلوارک روی سکو رفت و به او نیز کاری نداشتند. پس از این اتفاق سایر کشتی‌گیران ما با لباس آستین بلند به روی سکو رفتند اما لجبازی خانم ادیت باعث شد مدال طلا را از یخکشی بگیرند.»

  • ناتوانی در مدیریت

اما این عدم آگاهی و زیر بار اشتباه نرفتن را هم که کنار بگذاریم، کادر فنی و سرپرست ایران وقتی در ایتالیا با این مشکل مواجه شدند، باید می‌توانستند ماجرا را مدیریت کنند. نه اینکه انتظار اغماض مسئولان برگزاری مسابقات را داشته و ماجرا را خیلی سهل بگیرند.

هادی حبیبی در این ماجرا شاید یکی از مقصران اصلی باشد؛ چرا که هم از این بخش‌نامه اطلاع نداشته، حالا هم اشتباه صورت گرفته را نمی‌پذیرد و لجبازی مسئول برگزاری را دلیل گرفتن طلا عنوان می‌کند. ای در حالی است که ماجرا همانجا مدیریت نشد و نهایتا امتیاز مهم این تورنمنت در راه کسب سهمیه المپیک به یخکشی نرسید.

  • بی سر و سامانی فدراسیون

به گزارش جی پلاس؛ با تمام این‌ها شاید بخش اعظمی از این بی اطلاعی را باید در نتیجه بی سر و سامانی فدراسیون کشتی دانست. این بخشنامه در زمان سرپرستی حمید بنی تمیم به فدراسیون رسیده اما ابلاغ نشده. همچنین چندین اعزام هم در همان زمان مدیریتی انجام شده که گویا در هیچ کدام تیم گرمکن نداشته است.

ماجراهای هفته‌های پایانی دوران بنی تمیم و در نهایت برکناری او بهم ریختگی را مهمان کشتی کرد و حالا هم که در دوره سرپرست جدید، این ماجرا رخ داده است.

دیدگاه تان را بنویسید