گفت و گوی جی پلاس با مسعود رضاییان؛

با ویلموتس چه قراردادی ببندیم؟ / وقتی قرارداد گوردیولا 30صفحه و قرارداد ما دو صفحه است!

یک از مدیران با سابقه فوتبال ایران معتقد است استفاده از حقوقدان های بین المللی و الگوبرداری از قرارداد باشگاه های معتبر با مربیان بزرگ، باید سرلوحه کار فدراسیون فوتبال در عقد قرارداد با سرمربی تیم ملی باشد تا تجربه حواشی همکاری با کی روش تکرار نشود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تجربه هشت سال همکاری فدراسیون فوتبال با کارلوس کی‌روش، جدای از مسائل فنی، با حواشی مختلف همراه بود و مدیران فوتبال ایران بیش از انگشتان دو دست با سرمربی پرتغالی سابق تیم ملی درگیری جدی داشتند که در این بین وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال همواره از گزند اظهارات و اتهامات کی‌روش در امان نبودند.

در این بین جدا از به حق بودن یا نبودن تمام دغدغه ها و انتقادهای سرمربی سابق تیم ملی، اما همواره انتقاداتی به فدراسیون فوتبال وجود داشت که چرا نمی‌تواند به عنوان در جایگاه حقیقی و شخصیتی یک کارفرما، کارلوس کی‌روش را مدیریت کند و حتی بعضا از انجام مصاحبه‌های وقت و بی‌وقت او جلوگیری کند.

اکنون که تیم ملی در آستانه انتخاب سرمربی است و احتمالا این گزینه خارجی خواهد بود – همانطور که رسانه‌های بلژیکی خبر از عقد قرارداد میان فدراسیون فوتبال و مارک ویلموتس را دادند – باید بیشترین دقت در عقد قرارداد انجام شود تا تجربه حاشیه های همکاری با کی‌روش تکرار نشود.

مسعود رضاییان - مدیرعامل چندین تیم لیگ برتری از جمله فولاد خوزستان و ملوان بندرانزلی که سابقه خوبی در ساختارسازی باشگاه ها و مدیریت عقد قراردادهای ورزشی دارد در گفت‌و‌گو با خبرنگار  جی پلاس؛ درباره نواقص عقد قرارداد با مربیان خارجی، اظهار می کند: طی سال‌های متمادی، رویکرد آزمون و خطا و به صورت کلیشه‌ای، فرمتی را برای عقد قرارداد باشگاه های ایرانی و مربیان و ورزشکاران به وجود آورده که عمدتا مسائل پایه را در قرارداد می آورند. آنها عمدتا حق و حقوق و تعهدات طرفین را می دانند و شرایط به شکلی پیش می‌رود که کسی محروم نشود و حالت برد – برد در قرارداد قید شود.

وی درباره علت نواقص موجود در قرارداد باشگاه های و تیم‌های ملی با مربیان خارجی گفت: بحث زمان در اینجا مهم است و اینکه چه زمانی قرارداد را می بندیم، اهمیت دارد. بعضا زمان کافی وجود ندارد و با عجله قرارداد بسته می شود اما اگر با فراغ بال برای سال آینده قرارداد ببندیم و می دانیم که اتفاقی رخ نمی‌دهد، قرارداد به خوبی منعقد خواهد شد. اتفاقات بد و بستن قرارداد مناسب، در شرایطی است که زمان کافی وجود ندارد و مسئولان و عوامل تیم‌ها مجبور هستند به خواسته مربیان یا ورزشکاران تن بدهند!

مدیرعامل سابق فولاد خوزستان درباره نتیجه قراردادهای بد با مربیان، توضیح داد: وقتی چنین قراردادهایی بسته می شود، در نتیجه به جای اینکه ما رئیس باشیم، مربی رئیس ما می‌شود. این نگاه یک سویه است و ما را به جایی می رساند که ما باید برای آن فرد بازی کنیم و او کارفرمای ما می‌شود چرا که به قواعد او تن داده ایم! نمی خواهم از کلماتی مانند ترکمنچای استفاده کنم اما بعضا کارمند ما تبدیل به کارفرما می‌شود!

رضاییان در واکنش به اینکه آیا در قرارداد تیم‌های خارجی هم بندی برای جلوگیری از انجام مصاحبه‌های تخریبی از سوی مربیان وجود دارد، تاکید کرد: یک سری اصول وجود دارد که جزء تعهدات است. مثلا مادامی که مربی مورد نظر قرارداد دارد و یا حتی دو سال بعد از اتمام قرارداد هم نباید اظهارنظری کند که اعتبار باشگاه ما را زیر سوال برود چرا که بعضی مسائل محرمانه است.

وی افزود: حتی بعضا هیچ وقت نباید علیه باشگاه قبلی صحبت کنند؛ در غیر اینطورت این امکان برای باشگاه وجود دارد که در فیفا یا دادگاه عالی حکمیت ورزش علیه آن مربی شکایت کنند.

وی همچنین درباره نظارت مربیان تیم‌های اصلی بر تیم‌های پایه می‌گوید: وقتی کسی را می‌آوریم این مسئولیت در دل تعهدات او است. او باید به تیم های دیگر هم کمک کند. در ساختن سیستمی که تمام شمول باشد، باید تلاش کند.

مدیرعامل سابق فولاد خوزستان در پاسخ به این سوال که اصول عقد یک قرارداد به چه شکلی است، اظهار کرد: مدت زمان و مقدار حقوق مربیان باید به صورت مرحله‌ای باشد. مثلا اگر به مرحله دوم رفتید، این مقدار بیشتر می‌کنیم. قرارداد شما این است به شرطی که ما را به مرحله دوم برسانید و اگر به مرحله دوم نرفتیم و در مرحله مقدماتی ماندیم، خسارت می گیریم. اگر کسی اطمینان دارد، می آید، امضاء می کند و شرایط بعدی را می پذیرد. این موضوعات در خارج از کشور مرسوم است.

رضاییان به جی پلاس گفت: مثلا به قرارداد گواردیولا نگاه کنیم که چرا 30 صفحه شده اما قرارداد ما با مربیان خارجی دو صفحه است! برای عقد قرارداد باید از حقوق‌دان های بین المللی استفاده کنیم که به قوانین آشنا هستند. این موضوع اهمیت بالایی دارد.

 

** در همین زمینه بخوانید:

ویلموتس گزینه مناسبی برای تیم ملی ایران است؟/ نظر بازیکن سابق شارلوا بلژیک درباره مارک

سوابق مارک ویلموتس + تصاویر / مربی جوان اما نه چندان موفق!

جزییات تازه از قرارداد ویلموتس/ هزینه ایی حدود 100 میلیارد تومان برای سه سال!

 

دیدگاه تان را بنویسید