life

گزارش جی‌پلاس

دانشمندان شرکت IBM با همکاری کمپانی «مک‌کورمیک» و تولیدکنندگان غذایی این کمپانی به دنبال گسترش تحقیقات خود در زمینه مواد غذایی با کمک هوش مصنوعی است.

به گزارش سرویس سبک زندگی جی‌پلاس، دانشمندان در حال تجزیه و تحلیل و ارتقای نوعی الگوریتم هوش مصنوعی هستند که قبل از طراحی برند جدید غذا، دستورالعمل غذاهای جدید را آماده می‌کند. اگر اوضاع به خوبی پیش برود، می‌توان انتظار داشت که هوش مصنوعی نقش بزرگی در توسعه مواد غذایی مصرفی روزانه ما داشته باشند.

در حال حاضر، برخی از نام‌های بزرگ صنایع غذایی تلاش می‌کنند تا تمام موضوع‌های مرتبط با مواد غذایی در دنیا شامل توانمندی سرآشپزها و متخصصان عطر و طعم غذا را در یک الگوریتم واحد هوش مصنوعی جمع کنند که ارتباط بهتر و سریع‌تری را با انسان برقرار کند.

الزاما هوشمندترین الگوریتم‌ ها وجود خارجی ندارند اما بعضی نام‌های بزرگ روی آن کار می‌کنند. آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی IBM به دلیل الگوریتم هوش مصنوعی برنده مسابقه تلویزیونی جئوپاردی و نگارش کتاب آشپزی معروف است. نخستین محصولات غذایی تولید شده با هوش مصنوعی این گروه اواخر سال جاری وارد قفسه‌ها خواهند شد.

البته دانشمندان تخمین زده‌اند که چیزی حدود 10 تا 15 سال زمان لازم است تا محصولات تولید شده از طریق هوش مصنوعی جای خود را باز کنند. آنها همیشه به دنبال آن بوده‌اند که محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنند. نتیجه این تلاش‌ها تولید مواد غذایی ساخته‌ شده به کمک هوش مصنوعی و به دنبال ترکیب طعم‌های مختلف و دانش عمیق از انواع مزه‌ها خواهد بود که پیچیدگی آنها را هیچ انسانی هم متوجه نمی‌شود.

دانشمندان صدها هزار فرمول را در سیستم هوش مصنوعی تعبیه کرده‌اند و هر تولید کننده مواد غذایی از چند هزار فرمول برای تولید مواد غذایی خود استفاده می‌کند اما در استفاده از هوش مصنوعی، تمام این فرمول‌ها با هم ادغام شده‌اند تا از ترکیب همه آنها بتوان بهره برد.

البته این فرآیند کمی زمان‌بر است به طوری که شاید هفته‌ها یا ماه‌ها به طول بیانجامد تا یک محصول غذایی جدید مراحل ایده تا محصول و ورود به بازار را طی کند. زمانی که کمپانی «مک‌کورمیک» محصول غذایی جدیدی را تولید می‌کند، این حرفه در کنار جزئیات خاصی از قبیل حلال بودن یا هزینه آن، به یکی از تولیدکنندگان شامل سرآشپز، شیمیدان، روانشناسان و کارشناسان دیگری در حوزه غذا و مزه‌ها منتقل می‌شود و آنها از این فرمول برای تولید محصولی مشابه استفاده می‌کنند و حتی ترکیبات مواد را برحسب نیاز کم و زیاد می‌کنند و پیش از ورود محصول به بازار، فرآورده را آزمایش می‌کنند.

الگوریتم هوش مصنوعی IBM هم روند مشابهی را دنبال می‌کند اما از آنجایی که دانش غذایی و مزه‌ای گسترده‌تری در اختیار دارد و یک کارشناس منحصربه فرد محسوب می‌شود، این سیستم قادر به طراحی محصولی نهایی و آماده ورود به بازار با توانمندی تشخیصی یک نفر است.

دانشمندان یک فرمول را پیش از ورود به قفسه بیش از 150 مرتبه تکرار می‌کنند این در حالی است که یک تولیدکننده ماهر با چند دهه تجربه کاری تنها قادر است این کار را 50 بار انجام دهد. اما با الگوریتم‌های جدید هوش مصنوعی حتی می‌توان تولیدکنندگان حرفه‌ای موادغذایی را هم پشت سر گذاشت.

سیستم هوش مصنوعی IBM مزیت دیگری هم دارد که به سرعت بالای فرآیند تولید برمی‌گردد و قادر به خلق طعم‌ها و فرمول‌های جدیدی است که انسان هم قادر به این کار نیست. هر انسانی معمولا در غذاهایی که تولید می‌کند برحسب تعصبی که دارد، از طعم‌ها و مزه های خاصی مانند ادویه‌های به‌خصوصی استفاده می‌کند. اما از آنجایی الگوریستم هوش مصنوعی IBM از شبکه عصبی عظیمی تشکیل شده، مدت‌ها آموزش دیده‌اند و می‌توانند جایگزین‌های مناسبی را انتخاب و حتی طعم‌های منحصربه فردی تولید کنند که پیش از آن هرگز تولید نشده‌اند.

10

کارشناسان و دانشمندان بر این باورند که این دستگاه هوش مصنوعی به زودی می‌تواند شیوه تولید موادغذایی را دگرگون کند و شاید مهم‌تر از همه، انتظار می‌رود که همکاری بین این سیستم هوشمند با نیروهای انسانی در حوزه تولید موادغذایی ادامه یابد. آنها امیدوارند که روزی فرا رسد که سیستم‌های هوش مصنوعی بخشی از این فرآیند را عهده‌دار شوند تا انسان‌ها بتوانند روی تولید محصولات غذایی خلاقانه تمرکز کنند. به عنوان مثال، سیستم‌های هوشمند تفاوت سیر ورقه شده با پودر سیر و سیر کباب شده را در دستور غذایی تشخیص می‌دهند و در موقعیت مناسب می‌توانند از مورد مناسب استفاده کنند.

کدخبر: 1132428
ارسال نظر

اخبار مرتبط
موضوعات داغ