گزارش جی پلاس پیش جدال حساس ایران و استرالیا

تیم ملی بسکتبال امروز به جام جهانی صعود می کند؟ + بررسی احتمالات

اتفاق های عجیب و غریبی لازم است تا بسکتبال ایران در روز پایانی پنجره ششم انتخابی جام جهانی سهمیه را از دست بدهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در پایان پنجره پنجم و قبلی رقابت‌های انتخابی جام جهانی بسکتبال، تیم ایران با پیروزی برابر فیلیپین بخش اعظم راه صعود را رفت. همان روزها تقریبا تمام رسانه‌ها از قطعی شدن صعود ایران نوشتند. صعودی که البته 99 درصد قطعی شده بود و تنها یک درصد احتمال داشت و دارد که تیم ایران به جام جهانی نرود. یک درصدی که وابسته به چندین اتفاق پشت سر هم و عجیب و غریب بود که البته حالا تقریبا نیمی از آن به وقوع پیوسته.

برای صعود ایران به جام جهانی، در بازی‌های اول پنجره ششم، کافی بود یا ایران ژاپن را ببرد و یا در گروه دیگر اردن بازنده میدان شود. برد ایران که دومی‌اش در گروه را هم قطعی می‌کرد و سهمیه را به تیم شاهین‌طبع می‌داد و باخت اردن هم باعث می‌شد تا تیم ایران حتی در صورت باخت و چهارمی در گروه خود هم به عنوان بهترین تیم چهارم راهی جام جهانی شود. با این حال هم ایران در خانه به ژاپن باخت و هم اردن در عین ناباوری چین را شکست داد تا امید‌هایش برای صعود زنده‌ بماند.

طبق سیستم انتخابی رقابت‌های جام جهانی، سه تیم اول هر گروه به همراه بهترین تیم چهارم گروه‌های دو گانه آسیا راهی جام جهانی می‌شوند.

  • تیم ایران در چه شرایطی صعود می‌کند؟

تنها اگر یکی از اتفاق‌های زیر به تنهایی بیافتد، تیم ایران بدون قید و شرط سهمیه را می‌گیرد.

  1. اولی و اصلی‌ترین راه‌ شکست تیم نصفه و نیمه استرالیاست که با نفرات ناشناخته‌ای به ایران می‌آید.
  2.  راه دوم پیروزی تیم ژاپن برابر قطر است! در این شرایط و حتی در صورت برد فیلیپین مقابل ازبکستان، تیم های ایران و فیلیپین هم امتیاز می‌شوند و ایران به علت داشتن دو پیروزی برابر این تیم، با قرار گرفتن در رده سوم گروه خود راهی جام جهانی می‌شود.
  3. شکست دور از انتظار فیلیپین برابر ازبکستان هم دیگر نتیجه‌ای است که به تنهایی تیم ایران را به جام جهانی می‌رساند.
  4. آخرین سهمیه‌ای که تیم ایران شانس رسیدن به آن را دارد، سهمیه بهترین تیم چهارم است. اگرچه شرایط بسیار پیچیده‌ای لازم است تا تیم ایران در جایگاه چهارم قرار بگیرد اما به ترتیب در این شرایط با تیم چهارم گروه دیگر مقایسه می‌شود که به احتمال فراوان اردن است. اردنی‌ها اگر در بازی پایانی خود برابر نیوزلند بازنده شوند، بازهم صعود ایران با توجه به داشتن یک برد بیشتر از این تیم قطعی می‌شود.
  5. اگرچه حالت‌های دیگری مانند چهارمی لبنان در گروه دیگر می‌تواند به وجود بیاید اما خیلی دور از انتظار است. با این حال باخت لبنان هم می‌تواند دیگر نتیجه‌ای باشد که فارغ از سایر نتایج، صعود ایران را به جام جهانی قطعی کند.
  • سیستم پیچیده صعود در شرایط برابر

تیم ایران پیش از بازی فردا با استرالیا در شرایط برابر با ژاپن در رده سوم جدول قرار گرفته و چشم بادامی ها دوم اند. طبق قانون فدراسیون جهانی بسکتبال، اگر دو تیم در شرایط برابری قرار بگیرند، ابتدا بازی رو در و سپس شرایط امتیازی این دو تیم در تقابل با یکدیگر لحاظ می‌شود تا تیم صعود کننده مشخص شود. به همین خاطر هم تیم ایران با امتیاز برابر پایین‌تر از ژاپن قرار گرفته چون هر دو دیدار رفت و برگشت را به این تیم باخته است.

تا اینجا خیلی شرایط پیچیده نیست اما زمانی که سه تیم شرایط برابر پیدا کنند، قانون تغییر می‌کند! در حال حاضر پایین‌تر از ژاپن و ایران، فیلیپین با یک برد کمتر چهارم است. به این ترتیب اگر در دیدارهای روز پایانی ایران و ژاپن بازنده شوند و فیلیپین ازبکستان را شکست دهد، سه تیم شرایط برابری پیدا می‌کنند.

قانون فیبا در اینجا می‌گوید که شرایط این سه تیم باید با یکدیگر مقایسه شود و به نوعی نتایج دیدارهای آن‌ها با یکدیگر مقایسه شود. به این صورت که این سه تیم در یک جدول سوری قرار می‌گیرند و تنها بازی‌هایی که با یکدیگر انجام داده‌اند محاسبه می‌شود.

به این ترتیب اگر ایران، ژاپن و فیلیپین در شرایط برابری قرار بگیرند، با یکدیگر مقایسه می‌شوند تا دو تیم سهمیه رقابت‌های جهانی را بگیرد. در مقایسه این سه تیم و بازی‌های مقابل، تعداد بردها یکسان است؛ چراکه فیلیپین دوبار ژاپن را برده، ایران دوبار فیلیپین را و ژاپن هم دو بار برابر ما پیروز شده است! پس کار به شمردن امتیازها می‌رسد و اینجاست که ایران قافیه را به حریفان می‌بازد.

تفاضل امتیاز ایران در مقایسه با دو تیم دیگر منفی 6 است. آن هم در شرایطی که این عدد برای فیلیپین منفی 5 و برای ژاپن 11 است. به همین خاطر هم بود که سرمربی تیم ملی پس باخت به ژاپن اعلام کرد که ای کاش باخت به این تیم با شش اختلاف همراه می‌شد تا تیم ایران با باخت هم شرایطش از فیلیپین بهتر باشد.

به این ترتیب اگر در روز پایانی، هم ایران به استرالیا ببازد، هم ژاپن به قطر و هم فیلیپین ازبکستان را شکست دهد، تیم ایران در رده چهارم گروه قرار می گیرد. البته که هر اندازه باخت ایران و برد فیلیپین محتمل است، شکست ژاپن آماده برابر قطر دور از انتظار به نظر می‌رسد اما هرنتیجه‌ای می‌تواند به دست آید.

  • شرایط قطعی عدم صعود

به گزارش جی پلاس؛ چیزی حدود چهار یا پنج نتیجه باید ثبت شود تا ایران به جام جهانی صعود نکند.

  1. باخت ایران به استرالیا
  2.  شکست ژاپن به قطر،
  3. برد فیلیپین برابر ازبکستان
  4.  برد اردن برابر نیوزلند
  5. برتری لبنان برابر کره!

یعنی تمام این اتفاق‌ها باید بیافتد و نتایج این پنج بازی باید به ضرر ایران تمام شود تا دست بسکتبال ایران به یکی از هفت سهمیه آسیا در جام جهانی هم نرسد!

دیدار تیم های ملی بسکتبال ایران و استرالیا عصر امروز (یکشنبه - 5 اسفند 97) ساعت 18 در مجموعه ورزشی آزادی برگزار خواهد شد.

تیم ایران با ترکیب 12 بازیکن زیر مقابل استرالیا مصاف خواهد کرد.

۱- سجاد مشایخی

۲- رسول مظفری

۳- حامد حسین‌زاده

۴- بهنام یخچالی

۵- نوید نیکتاش

۶- محمد جمشیدی

۷- روزبه ارغوان

۸- محمد حسین‌زاده

۹- آرمان زنگنه

۱۰- میثم میرزایی

۱۱- کیوان ریائی

۱۲- مایک رستم‌پور

دیدگاه تان را بنویسید