life

گزارش جی پلاس؛

مراسم پایانی جشنواره‌ی فیلم فجر با قرائت قرآن مجید در سالن همایش‌های برج میلاد آغاز شد.

به گزارش جی پلاس؛ در این مراسم که شامگاه ۲۲ بهمن ماه با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در حال برگزاری است، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، علیرضا تابش مدیرعامل فارابی، سید محمد طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، منوچهر شاهسواری، نرگس آبیار، هوتن شکیبا، محمد حسین قاسمی، فرشته صدرعرفایی، غلامرضا موسوی، الناز شاکردوست، بهنوش طباطبایی، فرشته طائرپور، نیلوفر خوش خلق، سعید روستایی و … حضور دارند.

سید عباس صالحی / انتظامی / داروغه زاده

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور هم از حاضران این مراسم است.

جمعی از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در این مراسم حاضرند.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر سخنانی را مطرح کرد.

در ادامه آنونس فیلم‌های نگاه نو، مستند و فیلم کوتاه پخش شد.

کلیپ داوران بخش نگاه نو پخش شد و در ادامه برگزیدگان این بخش با حضور آیدا پناهنده، محمد آفریده، حبیب احمدزاده و مازیار میری داوران این بخش معرفی شدند:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه اهدا شد به «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت.

محمد کارت با ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه از همکارانش قدردانی کرد و گفت: امیدوارم همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فجر ادامه داشته باشد.

محمد کارت

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به «بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.

بابک بهداد گفت: سینمای مستند جسور و خلاق است و سینمای داستانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما مستندسازان موفقی، در عرصه جهانی داریم اما متاسفانه مورد کم توجهی قرار می‌گیرند.

بابک بهداد

سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی «نگاه نو» اهدا شد به فیلم «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده.

یال محمد یک مهاجر افغانستانی که به جای برگزیده این بخش روی سن آمد متنی را خواند و گفت: من "خیال محمد" نزد آقای غنی زاده کار می‌کنم و از ایشان خواسته بودم اگر امروز توانست از مشکلات ما بگوید و او هم گفت که خودم بیایم. اما دیدم شما هم خودتان مشکلاتی دارید و امروز برای امید باید حرفهای خوب بزنیم ‌و می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و از مردم ایران قدردانی کنم ‌و برایتان آرزوی عبور از مشکلات کنم تا دوباره رنگ آرامش ببینید.

او متن خود را اینطور ادامه داد که اینجانب همایون غنی زاده با قدردانی از این جایزه، از پذیرش آن معذورم.‌

تقدیر از ۲۳ آزاده دفاع مقدس با سخنان متفاوت گوهر خیراندیش 

در بخش بعدی این مراسم پس از پخش بخش‌هایی از فیلم ۲۳ نفر، از آزادگان همان گروه ۲۳ نفر که در زمان جنگ اسیر بودند، قدردانی شد.

تعدادی از آزادگان به همراه بازیگران نوجوانی که نقش آنها را در ۲۳ نفره بازی کردند بر روی صحنه حضور پیدا کردند.

این قدردانی با حضور سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما انجام شد.

در این بخش برخی از آزادگان خودشان حضور نداشتند و فرزندانشان به جای آن‌ها به مراسم آمده بودند که ملا صالح نیز در بین آن‌ها حضور داشت.

گوهر خیراندیش که به همراه منوچهر شاهسواری و حبیب احمدزاده در این بخش برای تقدیر به جایگاه آمد، ضمن اشاره به دردی که در پا داشت یادآور شد: رفت بودم سینما فیلم‌ «قصر شیرین» را تماشا ‌کند، به فیلمی جنگی رسیدم که خواستم از درد پا چُرتی بزنم ‌ولی نتوانستم و فکر می‌کردم شاهد یک فیلم با استانداردهای جهانی هستم.‌

این بازیگر ادامه داد: من مطمئنم این‌ فیلم با جذابیتی که دارد پرفروش می‌شود و در تمام فیلم‌ خودم اشک ریختم. "ملاصالح" عزیز در سه دوران اسارت دیده و شکنجه شده و حالا من سر تعظیم فرود می‌آورم در مقابل ایشان.‌ البته قبل آمدن به من گفتند نکند دوباره ‌مثل یزد بروی و ملاصالح را ببوسی. ولی گفتم خیالتان راحت باشد، من دیگر توجیه شده‌ام.‌ همان سالی توجیه شدم که تحت‌تاثیر زمان پس از فوت جمشید اسماعیل خانی (همسرش) هنگام اهدای جایزه‌ای کارگردان جوانی را بوسیدم و قاضی محترم یزدی با لهجه شیرینشان فرمودند: این‌ چه کاری بود کردی؟ نمی‌شود هرکس را ببوسی بگویی پسرم بود. به همین دلیل من این قهرمان‌ها را از طرف ‌خودم و مادرم از دور می‌بوسم.

اهدای سیمرغ نگاه ملی به بیست و سه نفر

سیمرغ جشنواره‌ی فیلم فجر از نگاه ملی هم در این بخش به مجتبی فرآورده و مهدی جعفری تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «بیست و سه نفر» اهدا شد.

فیلم

وزیر ارشاد پیام حسن روحانی را به جشنواره‌ی فیلم فجر قرائت کرد

در ادامه ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جایگاه، ‌بخشی از پیام ‌حسن روحانی رییس جمهوری را که پیش از این منتشر شده بود، قرائتی کرد.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بر لزوم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینما تاکید کرد.

متن کامل پیام حسن روحانی بدین شرح است: «بسم‌الله الرحمن الرحیم

هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است که به دلیل درهم‌تنیدگی‌ با ذوق، سلیقه، هنر و نبوغ انسانی، می‌تواند در پیچیده‌ترین لایه‌های روح انسان‌ها نفوذ کند و کاری که از هزاران صفحه متن و سخنرانی برنمی‌آید را در چند لحظه بر جان مخاطب بنشاند. قابلیت‌های فراوان این هنر جامع و صنعت جهانی، سرچشمه بسیاری از روشنایی و دانایی‌هایی است که می‌تواند جامعه‌ها را به دنیایی بهتر و فرداهای روشن‌تر، رهنمون کند.

بهره‌وری از آثار ارزشمند سینما اما نیازمند شناخت هوشمندانه، نگرش عمیق و مواجهه خردمندانه با این پدیده جهان‌شمول است که به‌ویژه امروز، از پیچیده‌ترین و موثرترین مظاهر حرکت فرهنگی به‌شمار می‌رود. تلاش‌های مجدانه هنرمندان فهیم، فروتن، مردمی و صاحب سبک ما، خوشبختانه باورهای سنتی و کهنه در مواجهه با سینما را به حاشیه رانده و الگویی واقع‌بینانه و پیشرو برای این مواجهه، ایجاد کرده است. الگویی که هم پاسدار ارزش‌های دینی و ملی ماست، هم روایتگر طبع هنرمند ایرانیان و فرهنگ زنده و مبتکر ایرانی است؛ و نیز واجد بالاترین استانداردها که می‌تواند صدرنشین رقابت در عرصه‌های بین‌المللی باشد.

در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از مهم‌ترین نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌ساز تحولی فرهنگ‌پایه و جامعه‌محور بوده و خواهد بود.

شجره تنومند سینمای ایران برای ادامه ثمردهی و در امان ماندن از گزند آفات زمانه، بیشتر از همه به مراقبت و مواظبت خودِ اهالی محترم سینما، اهتمام دولت به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی مخاطبان گوهرشناس خود نیاز دارد. تهی شدن از معنا، فراموشی ارزش‌ها، فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم، زمان‌نشناسی، انفعال در برابر سختی‌ها، و اختلال در تشخیص ضرورت‌ها و نیازها، از جمله خطرات در مسیر بالندگی سینمای ملی ما است. مهم‌ترین سد در برابر خطرات بینشی و مدیریتی، بی‌تردید خود سینماگرانند که برای حال و آینده سینما، دلسوزترین و برای اداره آن شایسته‌ترین‌ به‌شمار می‌روند. این باور مبنایی دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری است که اینجانب، هیچ‌گاه از آن عدول نخواهم کرد.

در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند. سینمای ایران می‌تواند در عین آموزندگی و ایجاد سرگرمی، با اشتغال‌زایی عظیم، در عرصه اقتصادی هم نقش‌آفرین باشد و هم با ترمیم شکاف‌ها و تقویت ارزش‌های مشترک، وحدت‌آفرینی کند. فعالان این سینما می‌توانند با آثار خود برای هم‌میهنان، آرامش مناسبی در برابر التهاب‌آفرینان بسازند. مردمی که بزرگترین سرمایه و پشتوانه سینما هستند.

جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. نیل به این هدف البته مستلزم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینماست و برای این کار باید چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر فناوری و تجهیزات، و چه از نظر بسترهای آفرینش هنری، هر روز گامی به پیش برداریم و با دیروزمان متفاوت باشیم.

اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس می‌دارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.»

بیانیه‌ی هیات داوران بخش سودای سیمرغ

در ادامه مراسم پایانی جشنواره‌ی فیلم فجر از پوران درخشنده، ریما رامین‌فر،دکتر محمد احسانی،محمد علی باشه آهنگر،محمد بزرگ‌نیا،مهرزاد دانش و محمود کلاری به عنوان داوران بخش سودای سیمرغ دعوت شد تا به روی صحنه بیایند.

داوران بر روی صندلی‌های که  روی سن در نظر گرفته شده بود، نشستند.

مهرزاد دانش به نمایندگی از هیات داوران بیانیه‌ای را قرائت کرد.

سیمرغ جلوه‌های ویژه میدانی  با قرائت باشه آهنگر( یکی از اعضای هیات داوران) به ایمان کرمیان برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» اهدا شد.

ایمان کرمیان پس از دریافت سیمرغ با تشکر از دستیارانش گفت: از سیدمحمود رضوی و محمدحسین مهدویان و گروه تدارکات فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» و هیات داوران تشکر می کنم.

سیمرغ جلوه‌های بصری با قرائت محمود کلاری (عضو هیات داوران ) به جواد مطوری برای فیلم «مسخره‌باز» اهدا شد.

جواد مطوری پس از دریافت جایزه‌اش گفت:خیلی خوشحالم که این جایزه را دریافت می کنم از هیات داوران تشکر می کنم و از همایون غنی زاده به خاطر اعتمادش تشکر می کنم و این جایزه را به همه بچه های گروهم تقدیم می کنم چون کار بصری یک کار تیمی است.

سیمرغ بلورین چهره پردازی با حضور ریما رامین‌فر (یکی از اعضای هیات داوران) به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

سیمرغ بهترین طراحی لباس با حضور محمد بزرگ‌نیا (یکی از اعضای هیات داوران ) به محمدرضا شجاعی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه با قرائت محمد بزرگ‌نیا (یکی از اعضا هیات داوران)  به کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری با قرائت محمد احسانی (یکی از اعضا هیات داوران) به ایرج شهزادی برای فیلم «متری شیش و نیم» اهدا شد.

ایرج شهزادی پس از دریافت این سیمرغ ضمن تشکر از هیات داوران گفت: قبل از هر چیز به بقیه همکارانم در بخش صدا که نامزد بودند تبریک بگویم. از همکاران خودم در صحنه و بچه های استودیو تشکر کنم و همینطور از سعید روستایی و آقای ساداتیان و تیم درجه یک «متری شیش و نیم» و تیم «ناگهان درخت» و تیم «سرخپوست» تشکر کنم.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری با قرائت محمد احسانی (یکی از اعضا هیات داوران) به مهرشاد ملکوتی برای «ماجرای نیمروز: رد خون» اهدا شد.

مهرشاد ملکوتی پس از دریافت سیمرغ این بخش گفت: از محمدحسین مهدویان تشکر می کنم و همچنین از همه عوامل «ماجرای نیمروز؛ رد خون» ممنونم.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین با قرائت مهرزاد دانش (یکی از اعضا هیات داوران) به بهرام دهقانی برای «متری شیش و نیم» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن با قرائت پوران درخشنده (دیگر عضو هیات داوران) به امین هنرمند برای «قصرشیرین» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری با قرائت محمود کلاری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم غلامرضا تختی اهدا شد.

محمود کلاری برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری پشت تریبون قرار گرفت. او با تبریک به همکاران فیلمبردار خود، اشاره کرد سطح فیلمبرداری در ایران جهانی شده و اعلام کرد بسیار مایل بوده که کاندیداهای بیشتری در این بخش معرفی شود که در نهایت یک نامزد بیشتر معرفی شد.

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن با قرائت ریما رامین‌فر به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

فرشته صدرعرفایی پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن گفت: واقعا خیلی سپاسگزارم از هیات داوران و از خانم آبیار و ایمان امیدواری عزیز. از تیم خوب «شبی که ماه کامل شد» متشکرم و می خواهم آرزو کنم که دنیای ما دنیای عشق در برابر تکفیر و دوستی در برابر خشونت و صلح در برابر جنگ باشد تا دنیای بهتری داشته باشیم.

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد با قرائت محمد علی باشه آهنگر به علی نصیریان برای فیلم «مسخره باز» اهدا شد.

محمدعلی باشه آهنگر برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد پشت تریبون قرار گرفت.  او گفت: اعتراف می کنم خیلی سخت بود. من همه این بازیگرها را دوست دارم. جوانترها مثل بچه های من و بزرگتر حکم استادی من را دارند ولی یک بار در زندگی یک نفر مثل من پیش می آید که آقای نصیریان را برای دریافت سیمرغ به روی سن دعوت کند.

علی نصیریان پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گفت: من تا حالا سیمرغ نگرفته بودم. در این چهل سال نداشتم. من می پذیرم فقط حس خیلی قرصی داشتم که بیایم. برای اینکه مشکلاتی داشتم که این روزها نمی توانستم خیلی روی پا باشم ولی دلم می خواست بیایم و فقط اینجا از این تریبون استفاده کنم و بگویم من آدم سعادتمندی بودم به دلیل اینکه در این سن این امکان و فرصت را پیدا کردم که با نوه خودم کار کنم. همایون جای نوه ام است. چرا خوشحالم؟ این سناریو را که من خواندم خیلی برایم جذاب بود. این شانس من بود که بتوانم در یک کار خلاقانه و نوآورانه و شکننده چارچوب های معمول من پیرمرد مسن شرکت داشته باشم.

نصیریان در ادامه گفت: من برای همایون غنی زاده آتیه بسیار درخشانی می بینم. از هیات داوران که من را بین این همه استعداد جوان انتخاب کردند تشکر می کنم. از جشنواره تشکر می کنم و از تماشاگران این فیلم هم تشکر می کنم.

جمشید مشایخی هم که در سالن حضور داشت میکرفون به دست گرفت و درگذشت همسر علی نصیریان را تسلیت گفت و او را به آغوش گرفت و گفت: ایشان قسمتی از وجودش را از دست داده. نمی‌خواستم تسلیت بگویم ‌ولی مجبورم. من عاشق او هستم و سالها با هم کار کردیم.

سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن با قرائت محمد احسانی به «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر اهدا شد.(این بخش نامزدی نداشت)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم «هنر و تجربه» به «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده اهدا شد. (این بخش نامزدی نداشت.)

همایون غنی زاده گفت: در یک شب دو سیمرغ گرفتم؛ جایزه اول را دوست نداشتم. معادلات جشنواره را هم پذیرفتم ولی در بخش نگاه نو، فیلم من موفق نشده، نگاهی نو به جشنواره تزریق کند. از آقای میری و هیات داوران تشکر می‌کنم اما اجازه دهید جایزه «نگاه نو» را نپذیرم و سلیقه خودم را داشته باشم اما جایزه «هنر و تجربه» را می‌پذیرم.

پوران درخشنده برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن پشت تریبون قرار گرفت. پوران درخشنده گفت: همه بازیگرهای زنی که در این جشنواره بودند خوب بودند. این انتخاب خیلی سخت بود. من به همه کاندیداها تبریک می گویم چون همه شان خوب بودند.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن با قرائت پوران درخشنده به الناز شاکردوست برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

الناز شاکردوست پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن گفت: همیشه خیال می کردم این مسیر را تا اینجا می دوم؛ نشد با دو بیایم اما بالاخره شد. خدایا شکرت. خیلی خوشحالم. واقعا الان که اینجا ایستادم فکر می کنم تشویق های شما ارزش آن همه سختی را داشت.

الناز شاکردوست در ادامه گفت: از بانو نرگس آبیار تشکر می کنم که در تاریک‌ترین بخش زندگیم آمد و کنارم ایستاد و فرصت زندگی در این نقش را داد. خانم آبیار شما جدا از نبوغتان یک انسان واقعی هستد. نقش فائزه برای من یک مسوولیت بزرگ داشت. فائزه نماینده همه مادرانی است که به جز خوشبختی بچه هایشان آرزوی دیگری ندارند. امروز در جمع ما مادر نقشی که بازی کردم هم حضور دارند و من را دخترم خطاب کرد و به من گفت فائزه و این بزرگترین جایزه بود. من با احترام به تک تک کاندیداها خانم معتمدآریا که اسطوره من هستند، خانم ژاله صامتی، مهناز عزیزم که می دانم چقدر سختی کشیده و بهنوش جان طباطبایی خسته نباشید می گویم. از هیات داوران تشکر می کنم و ممنونم که فائزه را شایسته جایزه دانستید و در آخر امیدوارم بتوانم امانتدار خوبی باشم.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد با قرائت محمد بزرگ‌نیا به «هوتن شکیبا» برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

هوتن شکیبا پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت: من خیلی خوشحالم که این جایزه را گرفتم. یک خوشحالی خیلی بزرگ دارم برای اینکه خانواده‌ام بزرگ تر می شود. اول خانواده خودم که در این سال ها حامی من بودند. بعد خانواده بزرگ تئاتر که 16سال از آنها یاد گرفتم و خانواده «شبی که ماه کامل شد» که همه از جان برای این فیلم سخت مایه گذاشتند و خانواده سینما که اجازه دادند عضوی از آنها باشم. از هیات داوران ممنونم که اجازه دادید اسمم کنار نوید محمدزاده، امین حیایی، پیمان معادی و حامد بهداد باشد.

در ادامه‌ی مراسم پایانی جشنواره‌ی فیلم فجر،سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی ، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر و محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور به جمع هیات داوران پیوستند تا ادامه برگزیدگان را معرفی کنند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داودی برای فیلم «قصر شیرین» اهدا شد.

محسن قرایی پس از دریافت جایزه اش ضمن تشکر از داوران گفت: می خواستم از رضا میرکریمی و حامد بهداد تشکر کنم که با اجرای درخشان‌شان فیلمنامه ما را ارتقا دادند.

محمد داوودی هم گفت: ممنونم از آقای میرکریمی و اهتمامشان. ممنون از قصر شیرین ماندگاری که برای سینمای ایران ساختید. اگر فیلمنامه یک کار دیده می شود زحمت همه عوامل است.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی  اهدا شد.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی برای سرخپوست اهدا شد. در غیاب نیما جاویدی نماینده او جایزه ویژه را دریافت کرد. محمد بدرلویی مدیر تولید فیلم «سرخپوست» که به جای نیما جاویدی این سیمرغ را دریافت می کرد گفت: برای اقای جاویدی مشکلی پیش آمد نتوانستند بیایند. از من خواستند از این فرصت استفاده کنم از مردم تشکر کنم که با استقبال فوق العاده از سرخپوست به ما خیلی انرژی دادند.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اهدا شد به نرگس آبیار برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»

نرگس آبیار پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره سی‌وهفتم گفت: دلگیری ای که همیشه داشتم این بود که در کشور خودم هیچوقت کاندیدای بهترین کارگردانی نشدم. این جایزه برای من خیلی بزرگ و مهم است ولی من را امشب خیلی خوشحال می کند و شب این گروه که زحمت کشیدند را می سازد ولی می دانم دوستانی که زحمت زیادی برای فیلمشان کشیدند ولی این جایزه را نگرفتند ته دلشان ممکن است غمگین باشند و این من را می آزارد. این جایزه برای همه دوستان کارگردانم است. من هم می خواهم از مادر شهاب و فائزه واقعی خانم اعظم محسن دوست تشکر کنم. و تشکر کنم از تیم مان؛ ما یک تیم عالی داشتیم. بچه هایی که شبانه روز وقت گذاشتند و شرایط سخت را دوام آوردند در 50درجه گرما سختی ها را تحمل کردند. حمید نجفی راد که خیلی برای تدوین وقت گذاشت. من به نمایندگی از همه عوامل اینجا حضور دارم.

نرگس آبیار

سیمرغ بهترین فیلم به «شبی که ماه کامل شد» به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی اهدا شد.

محمدحسین قاسمی پس از دریافت جایزه بهترین فیلم برای «شبی که ماه کامل شد» گفت: تشکر می کنم اول از خدای خودم؛ پدر و مادرم و مادر همسرم که اگر خدا به من نگاه می کند به خاطر آنهاست. از هیات داوران و گروه خوبی که داشتیم و اصل و فرع این جایزه را به خانم اعظم محسن دوست تقدیم می کنم.

سیمرغ بلورین آرای مردمی جشنواره‌ی فیلم فجر با حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما که به جمع حاضران بر روی سن پیوست اهدا شد به فیلم «متری شش و نیم» به تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان اهدا شد.

منوچهر شاهسواری پیش از اهدای جایزه در سخنانی گفت: سینمای ایران‌ مرهم همه زخم هاست و ما زخم نمی‌زنیم. آنکه زخم میزند حتما به عقوبت کارش می‌رسد.‌

او پنج فیلم برتر را با آرا به این ترتیب اعلام کرد:

۷۸ درصد و نیم در رده پنجم برای ماجرای نیمروز رد خون

«شبی که ماه کامل شد»

فیلم «تختی» ۸۴ و  درصد

سرخپوست ۸۶ و درصد

متری شش و نیم ۸۸ و ۲۵ درصد 

ساداتیان تهیه کننده بهترین فیلم از نگاه مردمی گفت: این فیلم خیلی زحمت داشت و نتیجه طرز تفکر کارگردان جوانش سعید روستایی بود.

او در ادامه از عوامل فیلمش که در سالن حاضر بودند،خواست تا به روی صحنه بیایند.

هومن بهمنش هم که مدیر فیلمبرداری این فیلم است پس از حضور ‌به همراه همکارانش روی سن،گفت: برای من جالب بود که این دوره پیام‌های زیادی از سوی مردم برای توجه به فیلمبرداری می‌شنیدم ‌و این باعث شد به تغییر حرفه‌ام‌ فکر نکنم.

سعید روستایی هم خطاب به وزیر ارشاد مطرح کرد: من پشت دستم را داغ می‌کنم که از این به بعد، پلیس حتی از پشت دوربینم هم رد نشود.

نوید محمدزاده

 

 

کدخبر: 1115810
ارسال نظر

اخبار مرتبط
موضوعات داغ