بررسی جی پلاس

چرا دانایی فرد فقط یک بازی در جام جهانی کرد؟!/ روایت متفاوت مهاجرانی و شرفی درباره اتفاقات قبل از بازی ایران و اسکاتلند

درباره علت حضور مرحوم ایرج دانایی فرد تنها در یک مسابقه از جام جهانی آرژانتین، روایت های متفاوت و جالبی مطرح شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ درگذشت مرحوم ایرج دانایی فرد به عنوان زننده نخستین گلزن ایران در جام جهانی، مقدمه ای بر طرح شائبه حضور سرمربی وقت تیم ملی انگلیس در اردوی تیم کشورمان قبل از بازی ایران و اسکاتلند شده است. اخیرا شبکه خبری "بی بی سی" مدعی شده که "رونالدو گرین وود" سرمربی وقت تیم ملی انگلیس پیس از بازی ایران و اسکاتلند در اردوی تیم ملی حاضر شده و کلاس آنالیزی را برای شناخت هر چه بهتر اسکاتلند برگزار کرده است.

به گفته این رسانه، گرین وود، ویژگی تمام بازیکنان اسکاتلند را برای بازیکنان ایران تشریح کرده و در نهایت کادرفنی ما به این نتیجه می رسد که برای اولین و شاید آخرین بار از مرحوم ایرج دانایی فرد برای مهار "آرچی گمل" ستاره وقت تیم ملی اسکاتلند استفاده کند. در آن مسابقه دانایی فرد ضمن انجام ماموریت مربیان، توانست اولین گل ایران در جام جهانی را به نام خود ثبت کند. همچنین در این گزارش امده است که حشمت مهاجرانی - سرمربی وقت تیم ملی، این موضوع را تایید کرده است.

مربی تیم ملی: وقتی دانایی فرد را پیشنهاد کردم، مهاجرانی گفتی مسخره کردی؟!

اصغر شرفی - مربی وقت تیم ایران و دستیار مهاجرانی در جام جهانی 1978، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، درباره ادعای حضور رونالد گرین وود در ارودی تیم ملی و تایید آن از سوی مهاجرانی، توضیح می دهد: اگر آقای مهاجرانی چنین موضوعی را تایید کرده، حتما حالش خوب نیست؛ فکر می کنم سن بالا باعث شده واقعیت را فراموش کند! اگر می خواهید واقعیت را بدانید، از آقای دیده بان - دبیرکل وقت فدراسیون بپرسید.

او با بیان اینکه حضور سرمربی تیم ملی انگلیس در اردوی تیم ملی ایران صحت ندارد، افزود: فقط پیشنهادی از طریق فدراسیون فوتبال به کادرفنی شد که اوفارل - سرمربی سابق تیم ملی به عنوان دستیار روی نیمکت بنشیند و اطلاعات لازم را در اختیار کادرفنی بگذارد. مهاجرانی نظر من را پرسید که گفتم اتفاق خوبی است. او اطلاعات خوبی از اسکاتلند دارد اما مهاجرانی بعدا ترسید که اوفارل جای خودش را بگیرد و  این پیشنهاد را رد کرد.

دستیار حشمت مهاجرانی در تیم ملی ایران تاکید کرد: این مسئله فنی نیست که من بخواهم نظرم را بگویم. ضمن اینکه هتل ما غیرقابل دسترس بود و کسی خارج از اردوی تیم ملی نمی توانست، وارد جمع ما شود.

شرفی درباره بازی ایرج دانایی فرد در بازی با اسکاتلند هم به جی پلاس گفت: او فقط یک بازی برای تیم ملی بازی کرد. دروغ است که سرمربی انگلیس او را پیشنهاد کرده؛ من به اسکاتلند و انگلیس رفتم و بازیکنان اسکاتلند را آنالیز کردم. به این نتیجه رسیدم که دانایی فرد می تواند بهتر از هر کسی مقابل این تیم عمل کند. اصلا انتخاب ایرج دانایی فرد برای بازی دل گنده ای می خواست.

او ادامه داد: بازی آرچی گمل را در انگلیس دیده بودم و اسکاتلند را شناسایی کردم. توصیه کردم که اگر او را از کار بیاندازیم، نتیجه بهتر می شود. ما به برد فکر نمی کردیم. به این فکر می کردیم که گل کمی بخوریم. شب قبل از مسابقه صحبت که می کردیم من هم نظر می دادم. نظرم این بود که ایرج دانایی فرد بازی کند و آرچی گمل را از کار بیاندازد. مهاجرانی گفت خودتو مسخره کردی؟! آن وقت در ایران چه می گویند اگر دانایی فرد را بازی دهیم؟!

مربی وقت تیم ملی ایران یادآور شد: به مهاجرانی گفتم که من وظیفه دارم نظرم را بدهم و تو سرمربی هستی. بعد راهی اتاقم شدم. بعد از آن ابوالفضل جلالی لیست را آورد و گفت اسمی را که می خواهی بنویس. من هم اسم دانایی فرد را نوشتم که خوبم بازی کرد و به گل هم رسیدیم. جرقه بازی کردن دانایی فرد را من زدم. حالا این حرف ها چیست که گرین وود به اردوی تیم ما آمده است؟!

مهاجرانی: گرین وود به تمرین تیم ملی آمد

اما حشمت مهاجرانی، سرمربی وقت تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین نیز در این باره به خبرنگار ورزشی جی پلاس گفت: آقای گرینوود در روزهای قبل از بازی با اسکاتلند در تمرین تیم ملی حاضر شد و در حالی که ما در حال تمرینی خاص روی ضربات کاشته بودیم، از ما درباره برنامه تیم ایران برای نبرد مقابل اسکاتلند سوال کرد و همچنین به موضوع حضور آرچی گمیل ستاره اسکاتلند اشاره کرد و گفت که گمیل محور حملات تیم است و باید برای مهارش با او "من تو من" کنید.

سرمربی وقت تیم ملی ایران ادامه داد: او از من سوال کرد که آیا برای بازی فردا چنین فردی در تیمتان هست؟ بعد از تمرین با اصغر شرفی که دستیارم بود، این موضوع را مطرح کردم و به پیشنهاد او ایرج دانایی فرد را مامور آرچی گمیل کردیم و ایرج کارش را به بهترین نحو انجام داد و البته یک گل فوق العاده هم به ثمر رساند.

او در پاسخ به این سوال که آیا شایعه همکاری فرانک اوفارل سرمربی پیشین تیم ملی با او در جام جهانی و آنالیز اسکاتلند حقیقت دارد یا خیر، تصریح کرد: اوفارل برای "بی بی سی" کار تحلیل فوتبال انجام می داد و من به خاطر دوستی و دستیاری ایشان سوالاتی در مورد تیم ملی اسکاتلند از او پرسیده بودم ولی صحبت های ما چیزی بیش از این نبود.

مهاجرانی که به هیچ وجه علاقه نداشت واکنشی نسبت به ادعای اصغر شرفی داشته باشد، در این باره به جی پلاس گفت: پاسخ کسی را نمی دهم اما همه دیدند که سرمربی انگلیس در اردوی ما حاضر شد.

دیدگاه تان را بنویسید