گزارش جی پلاس

قتل عام 400 هزار کبک در مازندران!

دادن مجوز شکار در استانی نظیر مازندران بیش از 400 هزار کبک را به طور قانونی از بین می برد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس جامعه جی پلاس؛ در سال های اخیر اگرچه سرعت تخریب محیط زیست به دلیل مختلف اعم از افزایش جمعیت بیشتر شده اما فرهنگ حمایت از این بخش هم شرایط بهتری دارد. با این حال هنوز هم اخبار بدی می شنویم. اخباری از آلوده کردن و تخریب محیط زیست، ورود پسماند و زباله به جنگل ها و همین طور شکار بی رویه. تا همین جای کار هم ماجرا خیلی دردآور است اما بخش تلخ تر زمانی است که بشنویم برای این کارها مجوز هم صادر می شود!

درست است. در قرن کنونی و در شرایطی که تقریبا اکثر گونه های جانوری ایران در خطر است و شرایط خوبی نه از لحاظ زیستگاه و نه آب و غذا دارد، دادن مجوز شکار یکی از عجیب ترین اتفاق هایی است که می تواند بیافتد! با این حال هنوز هم در استان هایی که شرایط آن وجود دارد، برای برخی گونه های خاص مجوز شکار داده می شود!

تنها گونه ای که مجوز شکار برای آن صادر می شود کبک است. یعنی گونه دیگری وجود ندارد که شکار بشود اما هنوز در خطر انقراض قرار نگرفته باشد.

کبک اما شرایط متفاوتی دارد. پرنده ای که در ظاهر اینطور به نظرمی رسد که در مناطق کوهستانی به وفور یافت می شود و اداره منابع طبیعی هم به سادگی مجوز شکار آن را صادر می کند.

کبک

** 6600 شکارچی کبک در مازندران!

تا سال گذشته برای شکارچیان کبک مجوز سالیانه و بدون سخت گیری خاصی صادر می شد! روندی که باعث شد آمار این پرنده زیبا به شدت کاهش یابد و جمعیتش به خطر بیافتد. به همین دلیل سال گذشته مجوز سالیانه داده نشد و همین امر باعث شد تا جمعیت این پرنده در استان هایی نظیر مازندران افزایش پیدا کند. با این حال این تصمیم کافی نیست و حالا بازهم این مجوزها به شکارچیان داده می شود!

برای نمونه همین مازندران را اگر بررسی کنیم، به آمار عجیب و غریبی می رسیم. طبق بررسی های صورت گرفته، در هر شهرستان چیزی حدود 300 مجوز شکار به شکارچیان کبک داده می شود. با احتساب 22 شهرستانی که استان مازندران دارد، در مجموع 6600 مجوز شکار برای این پرنده داده می شود که آمار بسیار زیادی است.

** 400 هزار کبک در دام شکارچیان!

با مجوز کنونی، شکارچیان می توانند به مدت دو ماه، هر هفته دو روزش را به شکار بروند که در مجموع می شود 16 روز!

به طور میانگین اگر برای هر شکارچی و هر روز که اجازه شکار چهار کبک را دارد، به رقم عجیب 422400 می رسیم! یعنی تنها در استان مازندران، بیش از 400 هزار کبک به همین راحتی می توانند از بین بروند، آن هم با مجوز قانونی.

تازه این آمار مربوط به کبک هایی است که به طور قانونی شکار می شود. حالا آمار شکارهای غیر قانونی و کبک هایی که خود شکارچیان مجاز بیش از میزان تعیین شده شکار می کنند را به این آمار اضافه کنیم. همین شرایط بود که باعث شد سال گذشته مجوزی صادر نشود اما بازهم شرایط به منوال قبل برگشته و این گونه را هم به مرور در خطر انقراض قرار خواهد داد.

کبک

به گزارش جی پلاس؛ آمار بالای زاد و ولد کبک و گذاشتن 8 الی 20 تخم در هر سال، یکی از مواردی است که در ظاهر خیال مردم و مسئولین را راحت کرده اما آیا از بین بردن 400 هزار کبک به صورت قانونی( تجربه نشان داده حداقل همین تعداد هم به صورت غیر قانونی شکار می شوند) به جمعیت این گونه آسیب نخواهند رساند؟!

از طرف دیگر، وقی شکارچی بتواند با مجوز وارد حیات وحش شود، با توجه به کمبود محیط بانان و حامیان حیات وحش، شکار دیگر حیوانات در خطر انقراض هم اجتناب ناپذیر خواهد بود و نمی تواند جلوی آن ها را گرفت.

پس بهتر نیست در قرن 21 و در شرایطی که محیط زیست بیش از هر زمان دیگری در حال تخریب است، دیگر چیزی به عنوان مجوز نداشته باشیم تا حیات وحش بتواند در این شرایط سخت قدری نفس بکشد؟

  • ناشناس ارسالی در

    به هیچ شرایطی مجوزشکارداده نشودزیرا کبک هم درحال انقراض است ازطریق رسانه کنترل شکارچیان مشهوردرهرمنطقه جلو این مشکل رابگیریم

دیدگاه تان را بنویسید