به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، حسن خلیل آبادی ضمن دفاع از مرمت و احیای خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور اظهار کرد: مرمت و احیای خانه های مشاهیر ادبی و هنری به تقویت پایه های فرهنگی کشور بسیار کمک می کند.
وی با بیان اینکه احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان بسیار ارزشمند و پسندیده است، افزود: این اقدام تهران را به پایتخت فرهنگی قابل توجه تبدیل کرده و هویت فرهنگی ما را تقویت خواهد کرد.
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در مرمت و احیای خانه بزرگان ادبی و هنری کشور باید اصالت بنا حفظ شود، گفت: در کنار مرمت و باز زنده سازی خانه مشاهیر باید در نگهداری و توسعه اندیشه آنان نیز گام برداریم.
خلیل آبادی یکی از وظایف مدیریت شهری را حفظ هویت شهری و تاریخی عنوان کرد و افزود: میراث فرهنگی پایه های تمدنی ما را تشکیل می دهند و باید با حفظ ابنیه ها و بناهای تاریخی فرهنگ اصلی خود را به خوبی حفظ کنیم.
به گفته وی، حفظ هویت تاریخی و فرهنگی و توسعه آن در راستای وظایف فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری به شمار می آید.
خلیل آبادی با اشاره به اینکه توجه به نویسندگان، هنرمندان و بزرگان عرصه ادب و هنر کشور اهمیت زیادی در تقویت پایه های فرهنگ ملی دارد، اظهار کرد:‌ نویسندگان و هنرمندان به‌ عنوان بخشی از مالکان فکری جامعه نیازمند توجه بیشتری هستند، بنابراین ترویج اندیشه های نخبگان کشور منشا اثرگذاری در عرصه های مختلف فرهنگی اجتماعی در جامعه خواهد بود.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: زنده نگه داشتن وجوه تاریخی زندگی نویسندگان و هنرمندان به ارتقای سطح ذائقه هنری و فرهنگی شهروندان بسیار کمک می کند و باید تلاش کنیم اصالت تاریخی و ساختار اولیه این خانه موزه ها تغییر نکند.
خلیل آبادی با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت های فرهنگی در پایتخت افزود: در کنار توسعه زیرساخت های فرهنگی باید نسبت به پیوست های فرهنگی و جانمایی فضاهای فرهنگی نیز اقدام های لازم صورت گیرد.
بر اساس این گزارش، خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور با مساحت 420 مترمربع و زیربنای حدود 250 مترمربع، شامل 2 طبقه در منطقه یک شهرداری تهران، در فاصله کمی از میدان قدس، خیابان دزاشیب، بن بست ارض واقع شده است.
این خانه سال 1393 توسط شهرداری تهران خریداری شد و به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در حال مرمت و بازسازی است.
خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور سال 83 با شماره 11466 در فهرست میراث ملی ثبت شده است.
این خانه در برگیرنده تمامی آثار پژوهشی و تحقیقاتی، یادمان ها، هدایا، دست نوشته ها، کتب و مجلات، تصاویر و فیلم ها و گفت و گوها و دیگر آثار مادی و معنوی مرتبط با جلال آل احمد و سیمین دانشور است که توسط تیم های تحقیقاتی، ادیبان، فرهیختگان، دانشمندان، نزدیکان، آشنایان و دوستان این 2 نویسنده در اختیار این مجموعه قرار گرفته تا به صورت یکپارچه، منسجم و متمرکز، امکانات وسیعی را برای آشنایی، شناخت شخصیت و دیدگاه های جلال آل احمد و سیمین دانشور به پویشگران ادبی، علمی و بازدیدکنندگان عمومی و علاقه مند ارائه کند.
شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران طی یک دهه اخیر پروژه های شاخص فرهنگی از جمله باغ کتاب تهران، مسجد 72 تن، باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه قصر، سراسرنمای مقاومت (پانورامای دفاع مقدس)، پردیس تئاتر تهران، پردیس سینمایی ملت، پردیس سینمایی تماشا، پردیس آزادی، خانه موزه انتظامی، خانه موزه های آیت الله شهیدبهشتی، آیت الله شهیدمطهری و موزه علوم و نجوم دارآباد را ساخته و در اختیار شهروندان تهرانی قرار داده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تنظیم کننده: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.