به گزارش ایرنا، محمد حسن طالبیان عصر چهارشنبه در چهارمین نشست میراث فرهنگی و توسعه پایدار شهری با موضوع مناظر روستایی که در موزه فرش تهران برگزار شد گفت: در گذشته ساخت شهر ها و روستاها با معیار و ضوابط خاصی ساخته می شد که می بایست هم اکنون طبیعت و محیط زیست این مناطق در اولویت قرار گیرد.
وی اظهار داشت: کشورهای جهان در جهت حفاظت از بافت و محیط زیست روستایی در صدد هستند با ارتقا و کیفیت ابنیه بتوانند از این محیط ها به شیوه مطلوبی حمایت کنند.
وی همچنین به سیل اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داد روستاهای تاریخی که به شرایط و اقلیم توجه داشتند در سیل اخیر آسیب کمتری دیدند.
طالبیان با ابراز تاسف از اینکه از طبیعت و محیط زیست روستایی گذشته خود غافل هستیم تصریح کرد: باید از تجربه گذشتگان درس های فراوانی آموخت چرا که توانستند با در نظر گرفتن اقلیم و محیط پیرامونی خود ابنیه و پل ها ایمنی بسازند که سالها پایدار است.
وی به نخستین نمایشگاه دستاوردهای میراث فرهنگی کشور در اواخر خرداد ماه امسال اشاره کرد و افزود: هدف از این نمایشگاه ارائه شدن تجربه های معماران و مهندسان کشور است که به مدت 5 روز از 28 خرداد تا اول تیرماه در برج میلاد تهران گشایش خواهد یافت.

* زیر ساخت های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد
عضو ایکوموس ایران نیز در این نشست گفت: باید به محیط های روستایی تمرکز کرد چرا که ناکافی بودن شناخت ها باعث نابودی این محیط ها شده است.
عادل فرهنگی افزود: در شهرها رفتارهایی صورت می گیرد که این موارد نشان دهنده این است که شناخت دقیق از بهره وری اماکن وجود ندارد.
وی به تشکیل 50شهر جدید در زمان ناصرالدین شاه قاجار اشاره کرد و گفت: در این شهرها که تا به امروز زنده و پویا هستند ساختار قدیم و اجتماعی خود را حفظ کرده اند.
یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه در دوره مدرن بسیاری از روستاها دستخوش تغییراتی شدند گفت: توجه به بافت و منظر روستایی در غرب از چارچوب خاصی پیروی می کند که جامعه روستایی همراه و هم ردیف شهرها بوده است.
محمد حسن خادم زاده افزود: رسانه ها می بایست با مطرح شدن موضوعات روستاها، توقعات آنان را مطرح کنند.
مدیر بافت و مطالعات بناهای تاریخی شهرداری تهران گفت: در حال حاضر 15 روستا در تهران وجود دارد که با مدرنیته شدن این روستاها در بافت شهری ادغام شده اند.
ابوالفتح شادمهری ادامه داد: به واقع یک سوم سطح پایتخت (شامل 380 هکتار) مروبط به بافت روستایی است که در برنامه سوم شورا و شهرداری تهران از طریق تهیه اسناد راهبردی به آنها پرداخته است.
در این مراسم دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، تهمیه رضایی استادیار شهرسازی دانشگاه تهران، پروفسور عبدالمجید ارفعی پژوهشگر و عضو ایکوموس شرکت داشتند که در پایان نیز ضمن تجلیل از پروفسور ارفعی نیز تفاهم نامه ای 2جانبه میراث فرهنگی استان و مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران به امضا رسید.
تهرام/7247//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.