چین توانست به شکل هدفمند یک شبکه تجسس وابسته به سیا را در سراسر کشور و از اواخر سال 2010 تا اوایل سال 2012 متلاشی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله فورین پالیسی آمریکا فاش کرد که دولت چین طی دو سال  30 جاسوس که برای آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) کار می کردند را اعدام کرده است.

این مجله در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرد نوشت که چین توانست به شکل هدفمند یک شبکه تجسس وابسته به سیا را در سراسر کشور و از اواخر سال 2010 تا اوایل سال 2012 متلاشی کند.

این مجله چنین رخدادی را« بدترین جنبه های شکستی» دانست که سیا از دهه ها پیش تا کنون با آن رو به رو شده است.

فورین پالیسی در ادامه نوشت که مسئولان سازمان اطلاعات آمریکا بلافاصله پس از رسوایی کار این شبکه تحقیقات داخلی انجام داند.

این مجله آمریکایی به نقل از پنج مسئول اطلاعاتی کنونی و سابق که به دلیل حساسیت مساله نخواستند نام شان فاش شود، نوشت که محققان به سه دلیل احتمالی برای توانایی چین در کشف این شبکه رسیدند.

این مسئولان گفتند که کشف این شبکه یا از طریق نفوذ در سیستم ارتباطات که سیستمی کدگذاری شده است و افسران اطلاعاتی و مزدوران آنها از آن استفاده می کنند صورت گرفته است یا از طریق اشتباه یکی از جاسوس ها صورت گرفته و باعث رسوایی شده است یا آن که پکن توانسته است یکی از جاسوس ها را به نفع خود جذب کند.

این مسئولان گفتند که چین در عمل توانسته است یک مزدور سابق سازمان سیا را به نام«جری چون شینگ لی» را جذب کند.

مسئولان آمریکایی تأکید کردند که دولت چین به این مزدور صدها هزار دلار به دلیل کارهایش پرداخت کرده است.

اسناد آمریکایی نیز اشاره به این دارد که «لی» با یکی از مسئولان وزارت امنیت ملی آمریکا حداقل تا سال 2011 در ارتباط بوده است.

در ماه می سال 2018 دولت آمریکا لی را به «توطئه به هدف تجسس» متهم کرد.

لیکن محققان بعید دانستند که کار لی به تنهایی باعث فاش شدن شبکه شده است و گفتند که چه بسا سه دلیل یاد شده با هم باعث رسوا شدن  این شبکه جاسوسی شده است.

چین یا ایالات متحده آمریکا هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.