«سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در ادامه دیدارها و رایزنی های سیاسی اش برای تشکیل دولت آینده با «ایاد علاوی» رهبر ائتلاف«الوطنیه» دیدار کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از وبسایت التغییر، «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در ادامه دیدارها و رایزنی های سیاسی اش برای تشکیل دولت آینده با «ایاد علاوی» رهبر ائتلاف«الوطنیه» دیدار کرد.

در این دیدار صدر درباره آخرین تحولات فرایند سیاسی و اهمیت کار بر اساس اصل ملی گرایی واقعی و دوری از هر نوع اردوکشی طایفه ای با علاوی رایزنی کرد.

مقتدی صدر در این دیدار همچنین بر پر کردن شکاف های ایجاد شده در فرایند سیاسی و تسریع در تشکیل دولتی که به مسئولیت هایش عمل می کند، تأکید کرد و اولویت ملت عراق در مرحله آینده را مبارزه با طایفه گرایی،فساد، تثبیت پایه های عدالت اجتماعی و بهره برداری از منابعش دانست.

در همین حال، «نعیم العبودی»یکی از رهبران ائتلاف« الفتح» و سخنگوی «عصائب اهل الحق» تأکید کرد که این ائتلاف با همه فراکسیون های سیاسی نزدیک است.

العبودی تصریح کرد که ائتلاف الفتح نقش مهمی در ترسیم مرحله آینده کشور پس از به دست آوردن رتبه دوم در انتخابات پارلمانی خواهد داشت لیکن وی در عین حال بعید ندانست که این ائتلاف تبدیل به جریان مخالف شود.

 العبودی در ادامه افزود که تفاهم هایی به منظور ایجاد ائتلاف بزرگتر که احتمال دارد در روزهای آینده به رغم نرسیدن به توافق نهایی شکل گیرد، وجود دارد.

وی همچنین تصریح کرد که ائتلاف الفتح مایل به این است که بخشی اساسی از دولت قوی باشد و اگر گزینه اول عملی نشود، به سمت ایجاد مخالفان واقعی سازنده می رود.

بر اساس اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق «ائتلاف سائرون» به ریاست «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر  با کسب 54 کرسی به پیروزی رسید و «ائتلاف فتح» به ریاست «هادی عامری» با 47 کرسی و  «ائتلاف نصر» به ریاست «حیدر العبادی» نخست وزیر کنونی عراق با 42 کرسی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. 

در تحولی دیگر، «ضیاء الاسدی»رئیس دفتر سیاسی مقتدی صدر به المیادین گفت گه عراق تحت فشارهای زیادی از جمله اشغالگری آمریکا، داعش و نیز شکست دولت های پی در پی است.

الاسدی تأکید کرد که سید مقتدی صدر هرگز اجازه نمی دهد که عراق به عنوان سکویی برای حمله به کشورهای همسایه مورد استفاده قرار گیرد.

وی تأکید کرد که جریان صدر و شرکایش تن به خواسته های آمریکایی ها نمی دهند و میان جریان صدر و ایران روابط ثابتی وجود دارد.

الاسدی تصریح کرد که جریان صدر تن به خواسته خارجی چه آمریکایی چه غیر آمریکایی باشد، نمی دهد.

وی حضور آمریکا در عراق را غیر قابل قبول دانست و آن را خارج از مسائل دیپلماتیک به شمار آورد.

رئیس دفتر مقتدی صدر همچنین گفت که هیچ گونه روابط سری و مخفیانه میان عربستان و سید مقتدی صدر به جز دیدارهای اعلام شده وجود ندارد.

ضیاءالاسدی در ادامه گفت که «ثامر السبهان»( وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خلیج فارس که چندی پیش سفیر عربستان در عراق بود ولی به دلیل اظهارات جنجالی و فتنه انگیزش از بغداد اخراج شد) عجول است و نمی داند  که دخالت در امور داخلی عراق پیامدهای بدی دارد.

وی همچنین گفت که ائتلاف سائرون(به رهبری مقتدی صدر) تماس های زیادی از جانب طرف های سیاسی کرد و دینی دریافت کرده است.

الاسدی تصریح کرد که ائتلاف سائرون و ائتلاف های همراه آن هدف شان رسیدن به قدرت نیست بلکه تشکیل دولت است.

ضیاء الاسدی تأکید کرد که سید مقتدی صدر هدفی برای رسیدن به قدرت ندارد.

وی در ادامه گفت: درخواست صدر از «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق برای خروج از حزب«الدعوه» پیش از انتخابات بوده است و بعید نیست که در دیدار اخیر این دو بار دیگر مطرح شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.