پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارشی از واکنش های بین المللی و منطقه ای به کشتار فلسطینی ها؛

جهان جنایت اسرائیل در نوار غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم کرد

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای نوار غزه به 59 تن افزایش یافت. شمار زخمی های تعدی نظامیان اشغالگر به تظاهرات میلیونی بازگشت در نوار غزه نیز به 3هزار تن رسید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، کشورهای عربی، غربی و سازمان های بین المللی و منطقه ای جنایت فجیع رژیم اشغالگر را در نوار غزه و کشتار وحشیانه فلسطینی ها در جریان تظاهرات مسالمت آمیز در مرز نوار غزه و نیز انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی را به شکل گسترده محکوم کردند.

 

واکنش ایران

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه را روز «شرمساری بزرگ» توصیف کرد. وی در توییتر خود نوشت: «رژیم اسرائیل با خونسردی تمام فلسطینی‌های بیشمار را قتل‌عام می‌کند، کسانی که در بزرگترین زندان درگشوده جهان تظاهرات می‌کنند.» وی افزود: «همزمان، ترامپ جابجایی غیرقانونی سفارت (آمریکا) را جشن می‌گیرد، حرکتی برای انحراف توجه عموم. روز شرمساری بزرگ.»

 

ترکیه

ترکیه در واکنش به تحولات فلسطین سفرای خود از واشنگتن و تل آویو را برای مشاوره فراخواند.

«بن علی یلدریم» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد‌: «متأسفانه ایالات‌متحده متکبرانه در کنار دولت اسرائیل که غیرنظامیان را می‌کشد ایستاد و شریک این جنایت علیه بشریت شد.» وی افزود: «اسرائیل تلاش دارد با آتش‌افروزی در خارج، آتش داخلی خود را پنهان کند.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز پیش از این تأکید کرده بود که بیت المقدس خط قرمز مسلمانان است و تهدید کرده بود در صورتی که واشنگتن سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل کند ترکیه احتمالا روابطش با رژیم اسرائیل را قطع خواهد کرد.

اردوغان همچنین سه روز در این کشور برای همبستگی با ملت فلسطین عزای عمومی عمومی اعلام کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در جمع دانشجویان ترک‌ در لندن، حملات اسرائیل علیه تظاهرات مسالمت آمیز فلسطنیان در غزه را به شدت محکوم کرده و گفت: «اسرائیل تروریسم دولتی اعمال می کند. اسرائیل یک دولت تروریستی است. اسرائیل با این اقدامات اخیر ثابت کرد که یک دولت تروریستی است.»

 

عراق

«احمد محجوب» خنگوی وزارت خارجه عراق نسبت به «پیامدهای خطرناک» انتقال سفارت آمریکا به قدس هشدار داد و استفاده از زور و خشونت علیه تظاهرات مسالمت آمیز فلسطینی ها در نوار غزه را به شدت محکوم کرد.

 

قطر

قطر نیز کشتار وحشیانه فلسطینی ها توسط نظامیان صهیونیست در نوار غزه را در جریان اعتراض های«مشروع» را با شدیدترین لحن محکوم کرد.

 

اردن

دولت اردن رژیم اسرائیل را به عنوان «نیروی اشغالگر» مسئول جنایتی دانست که نظامیان صهیونیست در نوار غزه مرتکب شدند.

 

کویت

دولت کویت استفاده بیش از اندازه زور توسط نیروهای اشغالگر و استفاده از گلوله های واقعی علیه مردم فلسطین در جریان اعتراض فلسطینی ها به انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی را به شدت محکوم کرد.

 

مصر

دولت مصر نیز مخالفت قاطع و شدید خود با استفاده از زور علیه تظاهرات مسالمت آمیز فلسطینی ها را اعلام کرد و آن را تحول خطرناک در اراضی اشغالی فلسطین دانست.

وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه ای نسبت به پیامدهای بالا گرفتن تنش در اراضی اشغالی و هدف قرار دادن غیرنظامیان بی گناه توسط نیروهای اشغالگر اسرائیلی هشدار داد.

 

بحرین

وزارت خارجه بحرین هم که وزیر خارجه اش هفته پیش در واکنشی گستاخانه تجاوز  موشکی رژیم اشغالگر اسرائیل به اراضی سوریه را تأیید کرده بود با صدور بیانیه ای به شدت هدف قرار دادن ملت بی گناه فلسطین را توسط نیروهای اشغالگر اسرائیلی محکوم کرد.

 

افغانستان 

«محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد قلب مردم این کشور با مسلمانان فلسطین است.

محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان صبح امروز در واکنش به شهادت ده ها فلسطینی توسط نظامیان اشغالگر در جریان تظاهرات دیروز در نوار غزه، گفت: "قدس قبله اول مسلمانان و برای آنها بسیار مهم است. قلب مردم افغانستان با فلسطینیان است. دولت و مردم افغانستان خود را در درد و غم آنان شریک می‌دانند.»

وی این سخنان را در دیدار با هیاتی که اخیرا در نشست مشترک علمای افغانستان، اندونزی و پاکستان و افغانستان در مورد صلح و ثبات این کشور شرکت کرده بودند، اظهار داشت.

 

تشکیلات خودگران فلسطین

در مقابل، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی در واکنش به افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس گفت که این مساله باعث «وقوع تحریکات و بی‌ثباتی» در منطقه خواهد شد. وی افزود: «با این قدم، دولت ایالات متحده نقش خود را در روند صلح لغو و به جهانیان، مردم فلسطین و ملت‌های عرب و مسلمان توهین کرده است.»

 

اتحادیه عرب

اتحادیه عرب از جامعه جهانی خواست تا در برابر این «تصمیم ناعادلانه» و ادامه «اشغال بیت‌المقدس از سوی اسرائیل» بایستد. این اتحادیه همچنین انتقال سفارت ایالات‌متحده به بیت‌المقدس را «حمله‌ای بی‌شرمانه به احساسات اعراب و مسلمانان» برشمرد.

 

سازمان همکاری اسلامی

سازمان همکاری اسلامی، شورای امنیت سازمان ملل را به تلاش جهت توقف کشتار مردم فلسطین توسط رژیم اسرائیل فراخواند.

سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه ای شورای امنیت سازمان ملل را برای ایفای مسئولیت خود جهت توقف حملات اسرائیل علیه مردم غیرمسلح در فلسطین فراخواند.

در این بیانیه همچنین آمده است:«حملات نظامیان اشغالگر اسرائیل علیه فلسطینی‌ها را محکوم می کنیم. دولت اسرائیل مسئول این حملات است. یافتن راه حل برای مساله فلسطین طبق قوانین بین‌المللی و طرح صلح عربی ضروری است.»

 

سازمان ملل 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد درباره شمار بالای شهدا در نوار  غزه ابراز نگرانی کرد و افزود: «هیچ راه حل دیگری جز راه حل حضور هر دو دولت (در بیت‌المقدس) وجود ندارد که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بتوانند با آن در صلح زندگی کنند.»

«زید بن رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز خواستار پایان دادن به کشتار فلسطینی های شرکت کننده در تظاهرات مسالمت آمیز در نوار غزه شد.

 

آژانس آنروا

آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل  برای آوارگان فلسطینی (آنروا) استفاده از زور بیش از حد نیروهای رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان در روند انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را محکوم کرد.

آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: استفاده از زور بیش از حد نیروهای رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان در روند انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را محکوم می کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «ده ها تن از مردم در نوار غزه شهید و هزاران نفر دیگر نیز زخمی شده اند. مردم طی ده سال گذشته در معرض محاصره و درگیری های مسلحانه قرار گرفته اند.حوادث دیروز نیز به تراژدی جدیدی در این منطقه تبدیل شده است. در جریان تظاهرات فلسطینیان که از 30 ماه مارس شروع شده تاکنون 4 دانش آموز آنروا شهید و 125 نفر دیگر نیز زخمی شدند.آنروا حمایت خود در راستای آغاز تحقیقات مطابق با استانداردهای بین المللی در مورد چنین رویدادهایی را اعلام می کند. اقدامات لازم برای جلوگیری از افزایش این تنش‌ها را باید سریعا انجام دهیم.»

 

 

اتحادیه آفریقا

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا استفاده از زور بیش از حد نیروهای اسرائیلی علیه فلسطینیان در روند انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را محکوم کرد.

«موسی فاکی محمد» رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا با انتشار بیانیه ای استفاده از زور بیش از حد نیروهای اسرائیلی علیه فلسطینیان در روند انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را محکوم کرد.

وی با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت کنونی در سرزمین‌های فلسطین، گفت: «اقدام آمریکا سبب افزایش تنش در منطقه شده و به فرایند دستیابی به یک راه حل برای پایان دادن به درگیری های بین اسرائیلی ها  و فلسطینی ها آسیب می رساند.اتحادیه آفریقا همبستگی کامل خود با مردم فلسطین و کشور آن به پایتختی قدس شرقی را اعلام می کند. از جامعه بین المللی می خواهیم تا راه حلی دوجانبه و منصفانه برای این درگیری پیدا کند.»

 

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی در واکنش به کشتار در غزه اعلام کرد سفیر خود در سرزمین های اشغالی خارج خواهد کرد. دولت این کشور با صدرو بیانیه ای اعلام کرد: «با توجه به شدت و بی‌رحمی حمله اخیر اسرائیل، دولت آفریقای جنوبی تصمیم گرفت سفیر خود از تل آویو را فورا و تا اطلاع ثانوی خارج کند.»

 

اتحادیه اروپا

«فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تأکید کرد: «اسرائیل باید حداکثر خویشتن‌داری رانشان دهد تا دیگر کسی کشته نشود.» وی تأکید کرد: «اسرائیل باید به حق تظاهرات صلح آمیز احترام بگذارد.» وی از سوی دیگر حماس را خطاب قرار داد و مدعی شد:‌ «حماس نباید از تظاهرکنندگان به منظورهای دیگر بهره‌برداری کند.»

برخی از وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز اعلام کردند تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس نابجا بوده و احتمال افزایش تنش‌ها را بیشتر کرده است.

 

انگلیس

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز اعلام کرد که همواره با این تصمیم ایالات متحده آمریکا مخالف بوده است و لندن هیچ برنامه‌ای برای انتقال سفارتخانه خود از تل‌آویو به بیت‌المقدس ندارد.

 

فرانسه

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه این تصمیم ایالات متحده را «نقض قوانین بین‌المللی به ویژه قطعنامه های شورای امنیت» خواند و از مقامات اسرائیل و فلسطین خواست تا در مورد این مساله مسئولانه عمل کنند. وی در ادامه افزود که مساله انتقال سفارت به بیت‌المقدس سبب تنش‌های سنگین در منطقه خواهد شد.

 

آلمان

«ماریا آدبر» سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز با تاکید بر این مساله که کشورش همچنان مخالف این تصمیم ایالات متحده است، گفت: «ما و اتحادیه اروپا همچنان بر این باوریم که این اختلاف تنها با توافق دوجانبه حل خواهد شد»

دونالد ترامپ در دسامبر گذشته بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم  اسرائیل به رسمیت شناخت. این اقدام علاوه بر خشم مردم فلسطین، واکنش‌های گسترده جهانی را نیز به همراه داشت.

 

ایتالیا

«آنجلینو آلوانو» وزیر خارجه ایتالیا نگرانی شدید خود را نسبت به شهادت فلسطینی ها در نوار غزه ابراز کرد و از همه طرف ها خواست که از خونریزی بیشتر جلوگیری کنند.

 

ایرلند

وزارت  خارجه ایرلند سفیر رژیم صهیونیستی در دوبلین را احضار کرد.

وزارت خارجه ایرلند با انتشار بیانیه ای از احضار سفیر رژیم  صهیونیستی در دوبلین به این وزارتخانه و ابراز نگرانی این کشور نسبت به حملات نظامیان اسرائیلی به معترضان فلسطینی خبر داد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «وزیر خارجه ایرلند نگرانی این کشور در مورد شهادت و زخمی شدن تعداد زیادی از فلسطینیان در حوادث خشونت بار روز گذشته در مرز غزه را به سفیر رژیم اسرائیل اعلام و از تل‌آویو خواسته تا در برخورد با  شرکت کنندگان در تظاهرات با اعتدال برخورد کند.»

 

نیوزیلند

نخست وزیر نیوزیلند حملات نظامیان رژیم اسرائیل به معترضان فلسطینی در جریان تظاهرات میلیونی «بازگشت» علیه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی را به شدت محکوم کرد.

به گزارش رادیو نیوزیلند، «جیسیندا آردرن» نخست وزیر این کشور حملات نظامیان رژیم اسرائیل به معترضان فلسطینی در جریان تظاهرات میلیونی «بازگشت» علیه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی و هفتادمین سالگرد روز نکبت را به شدت محکوم کرده است.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه و تجارت نیوزیلند نگرانی این کشور را به سفیر رژیم اسرائیل در «ولینگتون» ابلاغ کرده است.

نخست وزیر نیوزیلند گفت:«خشونت های موجود را به شدت محکوم می کنیم. انتقال سفارت آمریکا به قدس بر روند صلح منطقه تأثیر منفی خواهد گذاشت.»

 

آمریکا

 شهر نیویورک آمریکا شب گذشته شاهد برگزاری تظاهرات اعتراضی علیه انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر قدس اشغالی و اعتراض به اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل و نیز جنایت جدید اسرائیل در نوار غزه بود؛ جنایتی که در آن 59 فلسطینی شهید شدند.ده ها معترض به ویژه از فلسطین، در نیویورک جمع شدند تا مخالفت شان با انتقال سفارت آمریکا به قدس، اشغال اراضی فلسطین و قتل فلسطینی ها به دست نظامیان اسرائیلی را نشان دهند.

معترضان در این تظاهرات شعارهایی در هواداری فلسطین و مخالفت با آمریکا و رژیم اسرائیل سر دادند از قبیل:« فلسطین را از اشغال نژادپرستانه نجات دهید»و«قدس پایتخت فلسطین است»

در تحولی دیگر، ده ها معترص یهودی خیابان اصلی را در واشنگتن بستند و شعارهایی علیه دستور ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس و کشتار فلسطینی ها در مرزهای نوار غزه با فلسطین اشغالی  سر دادند.

جمعیتی بالغ بر 200 نفر در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی مقابل هتل متعلق به دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور در واشنگتن تجمع کرده و تا خیابان پنسلوانیا راهپیمایی کردند.

این تجمع که با حضور نمایندگانی از اقشار مختلف جامعه سازماندهی شده بود، مورد حمایت یهودیان ضد صهیونسیت نیز قرار گرفت. معترضان ضمن سر دادن شعار علیه دولت اسرائیل که غیرنظامیان را هدف حمله قرار می دهد از دولت آمریکا به دلیل حمایت از این اقدام نیز انتقاد کردند.

این در حالی است که وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای نوار غزه به 59 تن افزایش یافت. شمار زخمی های تعدی نظامیان اشغالگر به تظاهرات میلیونی بازگشت در نوار غزه نیز به 3هزار تن رسید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.