محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی سه شنبه در واشنگتن با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دیدار می‌کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سه شنبه این هفته میزبان «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان خواهد بود که در واقع زمام امور عربستان در دست اوست. سفر بن سلمان به واشنگتن، سومین مرحله از تلاش دیپلماتیک بین المللی است که دو هفته پیش در چارچوب دیداری سه روزه در قاهره آغاز شد و سپس ولیعهد عربستان را برای یک دیدار سه روزه دیگر راهی انگلیس کرد. وی شنبه به ریاض بازگشت تا خود را برای سفر به آمریکا که از دوشنبه آغاز می شود، آماده کند.

ایران قطعا یکی از محورهای اصلی گفت و های بن سلمان و ترامپ خواهد بود. به گفته برخی منابع، دیدار ترامپ و بن سلمان چند روز پس از ملاقات ترامپ و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با توجه به طرح موضوع نفوذ منطقه ای ایران، حائز اهمیت است زیرا ترامپ باید در ماه می موضوع خروج از توافق هسته ای با ایران را نهایی کند.

ترامپ و بن سلمان ممکن است در مورد تنش‌ های ریاض و متحدانش با قطر نیز مذاکره و گفت‌ و گو کنند. عربستان و شماری از متحدان آن کشور، روابط خود با قطر را قطع کرده و دوحه را متهم به مواردی مانند حمایت از تروریسم و یا داشتن رابطه نزدیک با ایران کرده‌ اند. قطر این اتهام‌ ها را رد کرده و می‌ گوید عربستان و متحدانش به‌ دنبال تغییر نظام در این کشور هستند.

آمریکا در عربستان منافع اقتصادی دارد و ریاض مشتری سلاح های آمریکایی است که میلیاردها دلار را نصیب صنایع نظامی آمریکا می کند.

منافع مشترک آمریکا و عربستان  فقط به خرید سلاح ختم نمی شود، زیرا رئیس جمهور آمریکا اندکی پیش از «معامله قرن»، عربستان را متحد اصلی و بازیگر با نفوذ در سطح منطقه عنوان کرد.

اما منتقدان هشدار می دهند کاخ سفید نباید چشمان خود را به روی برخی مواضع بن سلمان به ویژه نقش او در جنگ خونین یمن ببندد.

جنگ یمن که تحت حمایت سعودی ها و امارات جریان دارد، حدود 10 هزار کشته بر جا گذاشته و این کشور را در قحطی فاجعه باری فرو برده است.

نیویورک تایمز این ماه در مقاله ای به قلم «توماس فریدمن» در نامه سرگشاده ای به ترامپ، از او خواست تا به ولیعهد عربستان «چراغ سبز بد» در حالی که وی در مسیر مدرنیزه کردن اقتصاد و ساختار اجتماعی- مذهبی این کشور است، نشان ندهد.

او افزود: «اگر شما فکر می کنید که می توانید تنها با تمجید از مواضع ضد ایرانی و اصلاحات او همه چیز را خوب پیش ببرید، سخت در اشتباهید.»

بر اساس گزارش های اخیر مطبوعات بزرگ آمریکا، بن سلمان در آمریکا با دو طرح سختگیرانه احتمالی رو به رو خواهد شد که برای توقف فروش مهمات با هدفگیری دقیق آمریکا به عربستان سعودی و خروج نظامیان آمریکایی از خصومت ها در یمن در اعتراض به بحران بشردوستانه، به سنا ارائه خواهد شد.

طرح مشابهی که ماه ژوئن ارائه شد، به گفته یک دپیلمات سعودی -که در آن زمان در واشنگتن بود- به دلیل «فشار زیادی که سعودی ها با کمک امارات عربی متحده، مصر و دیگر بازیگران منطقه ای اعمال کردند»، با اختلاف اندک آرا تصویب نشد.

بن سلمان در انگلیس هم با اعتراضات علیه مداخله نظامی اش در یمن رو به رو شد. همچنین وی به علت اینکه علت اصلی تحمیل تلفات به غیرنظامیان در یمن، و گرسنگی دادن به بیش از دو میلیون نفر در این کشور فقیر است که نیازمند کمک های غذایی هستند، مورد انتقاد سازمان ملل و نهادهای مهم بشردوستانه جهان قرار گرفته است.

در عین حال، یک دیپلمات عرب مستقر در واشنگتن گفت، پیش بینی نمی کند گفتگوهای ترامپ و محمد بن سلمان منجر به توافق تسلیحاتی جدید بزرگی شود. رئیس جمهور آمریکا در سفر سال گذشته خود به عربستان، توافق بسیار گرانقیمتی را با سعودی ها امضا کرد. این دیپلمات افزود: توافق های اقتصادی و نظامی هست که دو کشور برای پیگیری آن توافق کرده اند، اما این سفر واقعا درباره سیاست منطقه، به ویژه نتیجه احتمالی طرح آمریکا برای از سرگیری گفتگوهای فلسطین و اسرائیل است.

برخی از دیپلمات ها همگی بر این عقیده بودند که مسئله مهم برای بن سلمان این است که می خواهد به جهان نشان دهد رهبری سیاسی است که می تواند مانند تغییر در کشورش، باعث تغییر در منطقه شود. آنها عقیده داشتند که پیامی که بن سلمان با سفرهایش می خواهد القا کند، این است که وی می تواند هم به توافق های نظامی و هم توافق های سیاسی دست یابد.

ولیعهد عربستان در اردیبهشت ماه امسال میزبان دونالد ترامپ بود. محمد بن سلمان، در اسفند ماه سال گذشته نیز در کاخ سفید با رئیس‌ جمهور آمریکا دیدار کرده بود؛ البته در آن زمان هنوز جانشین ولیعهد بود. چهار ماه بعد «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی، پسر 31 ساله خود را به جای «محمد بن نایف» به‌عنوان ولیعهد منصوب کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.