سید حسن نصرالله کاملا صریح و واضح سخن گفت زمانی که در سخنرانی اش هدف و مقصد اصلی از رویارویی آینده را بیان کرد و گفت که این جنگ نه در مرزهای زمینی بلکه مرزهای دریایی رخ می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر معروف عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در تحلیلی در این روزنامه نوشت: دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در معرض فشارهای داخلی و خارجی زیادی برای کاهش شدت تنش کلامی و افزایش احتمال رویارویی با حزب الله و تلاش جدی برای رسیدن به راه حل برای نزاع دریایی درباره میدان های نفتی و گازی با لبنان به منظور اجتناب از جنگی است که ویرانگر خواهد بود.

این فشارها پس از حالت جشنی صورت می گیرد که نتانیاهو در پی اعلام «قرارداد گاز قرن» با مصر اعلام کرد که قیمت آن به 15 میلیارد دلار می رسد و نیز بعد از تهدیدهای سید«حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان در آخرین سخنرانی اش درباره آمادگی اش برای حمله به سکوهای گازی اسرائیل در دریای مدیترانه در صورتی که شورای عالی دفاع لبنان در این زمینه به وی چراغ سبز بدهد، صورت می گیرد.

اسرائیلی ها در حالت نگرانی بی سابقه ای به دلیل احتمال وقوع جنگی به سر می برند که با همه جنگ های سابق در زمینه ویرانی و خسارت های مادی و بشری فرق دارد و جرقه آن از لبنان زده می شود و دلیل آن نیز اختلاف بر سر ذخایر گازی در «بلوک 9» نزدیک به مرزهای فلسطین اشغالی است.

سید حسن نصرالله کاملا صریح و واضح سخن گفت زمانی که در سخنرانی اش هدف و مقصد  اصلی از رویارویی آینده را بیان کرد و گفت که این جنگ نه در مرزهای زمینی بلکه مرزهای دریایی رخ می دهد و اشاره کرد که میدان های گازی در دریا با آینده اقتصادی لبنان مرتبط است که می تواند راه حل نهایی برای بیشتر اگر نگوییم همه بحران های مالی اش در ذخایر گاز نهفته اس. مساله نیز برای همه طوایف و اقشار لبنان مساله «مرگ و زندگی» است.

اگر دولت اسرائیل مدعی است که میدان گازی بلوک 9 داخل مرزهای فلسطین اشغالی به شکل جزئی است این ادعاها به هیچ گونه قاعده حقوقی استناد ندارد زیرا مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی را هیچ طرف مستقل متخصصی تا کنون ترسیم نکرده است؛ تأیید آن توسط سازمان ملل یا هر سازمان بین المللی دیگری که دیگر جای خود دارد.

حتی مرزهای زمینی یا آن چه موسوم به خط آبی است که سازمان ملل در سال 2000 ترسیم کرد یعنی پس از عقب نشینی ارتش شکست خورده اسرائیل از جنوب لبنان، هرگز مورد قبول رسمی دولت لبنان واقع نشد به همین دلیل نمی توان برای ترسیم مرزهای دریایی لبنان به آن استناد کرد یا این گونه حزب الله لبنان که موشک ها و اراده شلیک آنها را دارد، تأکید می کند.

«نفتالی بینت» وزیر آموزش و عضو شورای کوچک شده وزیران اسرائیل و افسر در ارتش این رژیم طی مشارکتش در رزمایشی در یکی از مدارس اسرائیلی برای آزمودن میزان آمادگی جبهه داخلی، سطح خطر را بسیار بالا توصیف کرد و گفت که پیش بینی ها می گوید هر گونه جنگ جدیدی منجر به زیان ها و خسارت هایی می شود که هرگز ندیده بودیم و اسرائیل از سال 1967 دیگر زمام امور را در دست ندارد. وی اشاره کرد که زمان ورود به جنگ ها در اراضی همجوار عربی بدون آن که عمق اسرائیل آسیب ببیند گذشت و به شکل بی بازگشتی گذشت.

آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل در  سخنانی که چند روز پیش به زبان آورد نیز تقریبا همین را گفت و تصریح کرد که اسرائیل از زمان جنگ شش روزه در هیچ جنگی پیروز نشده است و استراتژی کنونی اش دفاعی است.

چیزی که رهبران اسرائیلی ها را بیشتر نگران می کند نفوذ روزافزون ایران در منطقه و نیز افزایش نفوذ بازوهای کوبنده نظامی اش به ویژه حزب الله لبنان است و این را خود نتانیاهو در کنفرانس امنیتی مونیخ در روز یکشنبه گذشته به وضوح به زبان آورد و آن را «اچ. آر. مکمستر» مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنرانی اش در همین کنفرانس  تأیید کرد.

فرمانده سابق نیروی هوایی اسرائیل با افتخار گفت که هواپیماهایش صد بار عمق سوریه را طی پنج سال گذشته بمباران کردند و لیکن نگفت که این بمباران ها نتوانست جلوی رسیدن صد و پنجاه هزار موشک به حزب الله در جنوب لبنان و بهبود موشک های«سام5» را بگیرد که یکی از همین موشک ها موفق شد برای نخستین بار از زمان ورود هواپیماهای اف16 به خدمت نظامی در سال 2000 یکی از این هواپیماها را سرنگون کرد.

نتانیاهو همچنان به خوشحالی و جشن خود برای قرارداد صادرات گاز به مصر که که مشکل مازاد زیادی برایش به بار آورد که نمی داند چگونه آن را در جهان بازاریابی کند، ادامه می دهد لیکن چه بسا این جشن و خوشحالی موقتی باشد در صورتی که جنگ به وقوع بپیوندد و موشک های حزب الله بر سکوهای گازی فرو ببارد و آن ها را تبدیل به تلی از لهیب کند.سید حسن نصرالله آماده است و منتظر این لحظه تاریخی است اگر بر وی تحمیل شود. این مرد «اگر تهدید کند عملی می کند تهدیدش را و اگر حرف بزند عمل می کند».

گاز شرق دریای مدیترانه عربی،لبنانی،فلسطین،سوری و مصری است و مانعی در این نداریم که کلمه اسلامی را نیز به آن اضافه کنیم آن هم با توجه حق ترکیه در این گاز. این گاز به سرعت مشتعل می شود به ویژه اگر انگشت های اسرائیل با آن بازی کند. عرب های امروز یا نسبت قابل احترامی از آنها مانند عرب های دیروز نیستند و هواپیماهای اسرائیلی ساخت آمریکا آنها را نمی ترساند، قواعد بازی نیز در حال تغییر است...و روزهای آینده می بینیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.